SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read672 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read672 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      31 marca 2023

      Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Doświadczalny śmigłowiec szturmowy Sikorsky S-67 Blackhawk
    Artykuły

    Doświadczalny śmigłowiec szturmowy Sikorsky S-67 Blackhawk

    Michał BanachBy Michał Banach10 maja 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Doświadczalny śmigłowiec szturmowy Sikorsky S-67 Blackhawk
    Doświadczalny śmigłowiec szturmowy Sikorsky S-67 Blackhawk
    Chociaż nazwa Blackhawk kojarzy się bardziej z transportowym S-60 Black Hawk, wcześniej pod podobną nazwą Sikorsky opracował obiecujący śmigłowiec szturmowy S-67 Blackhawk. Maszyna nigdy nie weszła do służby ponieważ jedyny prototyp uległ katastrofie jeszcze w trakcie prób.

    Geneza

    Podczas walk w Wietnamie, podstawowymi amerykańskimi śmigłowcami były UH-1 w wersji transportowej oraz doraźnie modyfikowane maszyny, które przystosowywano do przenoszenia uzbrojenia i wspierania oddziałów lądowych. Zdobyte podczas walk doświadczenie pozwoliło na zaprojektowanie typowo bojowego śmigłowca Bell AH-1 Cobra, który był pierwszym dedykowanym amerykańskim śmigłowcem szturmowym.

    Sikorsky S-67 Blackhawk
    Sikorsky S-67 Blackhawk

    W 1964 roku, jeszcze zanim Cobra weszła do uzbrojenia, amerykańska armia zorganizowała konkurs na projekt nowego, zaawansowanego śmigłowca wsparcia ogniowego, który byłby odpowiednikiem samolotów projektowanych na potrzeby USAF w ramach programu Attack-eXperimental (który doprowadził do powstania A-10 Thunderbolt II). Program otrzymał nazwę Advanced Aerial Fire Support System.

    Według założeń, śmigłowiec miał być zdolny do zwalczania sił lądowych w tym pojazdów pancernych i czołgów, a także siły żywej, a pod względem osiągów miał być w stanie eskortować śmigłowce CH-47 Chinook, równocześnie prowadząc działania przeciwko celom w pobliżu trasy przelotu i miejsca desantu. Kolejnym wymogiem była możliwość wykonania zawisu na wysokości 1829 m przy temperaturze 35 °C (dzięki temu taka maszyna byłaby zdolna do działania w rejonach pustynnych i tropikalnych). Ostatnim wymogiem miał być zasięg pozwalający na przelot bez międzylądowania z Kalifornii na Hawaje.

    Sikorsky S-67 Blackhawk
    Sikorsky S-67 Blackhawk

    Z 148 firm, które otrzymały wymagania, 12 złożyło projekty, ale tylko dwie – Lockheed z AH-56A Cheyenne oraz Sikorsky z S-66 zostały dopuszczone do dalszych etapów konkursu. Ostatecznie to maszyna Lockheeda miała trafić do służby, jednak z powodu problemów technicznych śmigłowiec nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Chociaż Sikorsky S-66 został odrzucony, inżynierowie Sikorskiego nie poddali się i kontynuowali prace nad swoim śmigłowcem szturmowym. Liczyli, że uda im się otrzymać drugą szansę, ponieważ prace nad AH-56A przedłużały się.

    Sikorsky S-67 Blackhawk

    Chcąc z jednej strony przyśpieszyć prace nad śmigłowcem, ale z drugiej wyeliminować wady modelu S-66, inżynierowie Sikorskiego zaprojektowali nową maszynę, która była połączeniem rozwiązań stosowanych w modelu S-66 i transportowym S-61. Prace rozpoczęto 20 listopada 1969 roku, a maszyna otrzymała oznaczenie Sikorsky S-67 Blackhawk. W swój pierwszy lot prototyp wzbił się 20 sierpnia 1970 roku. Już podczas pierwszych lotów maszyna pokazała swoje możliwości i znakomite właściwości pilotażowe.

    Sikorsky S-67 Blackhawk
    Sikorsky S-67 Blackhawk

    S-67 był dwumiejscowym śmigłowcem szturmowym w klasycznym układzie, wyposażonym w skrzydła poprawiające właściwości pilotażowe, na których z czasem zaczęto montowano uzbrojenie. Aby maksymalnie zwiększyć osiągi, śmigłowiec miał chowane podwozie i zwartą, aerodynamiczną konstrukcję. Napęd stanowiły dwa silniki turbowałowe General Electric T58-GE-5 o mocy 1521 KM, zapewniające prędkość maksymalną 327 km/h i przelotową 222 km/h, oraz zasięg 1805 km. Średnica wirnika wynosiła 18,9 m, długość kadłuba 19,74 m a całkowita 22,66 m. Masa własna wynosiła 5676 kg, a maksymalna startowa 11 067 kg. Tym co najbardziej wyróżniało śmigłowiec była znajdująca się za kabiną pilotów przestrzeń transportowa, mieszcząca sześciu żołnierzy z wyposażeniem (tak jak w radzieckim Mi-24).

    Uzbrojenie śmigłowca miało składać się z działka kalibru 30 lub 20 mm podwieszonego z przodu (możliwe było zastosowanie działek XM-140, XM-188, XM-179 albo M61-A2), przeciwpancernych pocisków Hughes BGM-71A TOW, niekierowanych rakiet kalibru 70 mm oraz pocisków przeciwlotniczych AIM-9 Sidewinder.

    Sikorsky S-67 Blackhawk
    Sikorsky S-67 Blackhawk

    Po serii prób wewnętrznych, w trakcie których S-67 uzyskał kilka rekordów prędkości, maszyną zainteresowało się wojsko. Próby rozpoczęto w lutym 1972 roku. W ich trakcie dokonano kilku modyfikacji konstrukcji, w tym tylnego wirnika. Niestety 1 września 1974 roku podczas pokazu śmigłowca na Farnborough Airshow w Wielkiej Brytanii doszło do wypadku. S-67 uderzył podczas akrobacji o ziemię, a znajdujący się na pokładzie piloci – Stu Craig i Kurt Cannon zginęli (Cannon zmarł w szpitalu kilka dni po wypadku).

    Utrata prototypu na tym etapie prób, oraz ogólnie małe zainteresowanie maszyną zarówno ze strony US Army jak i potencjalnych zagranicznych odbiorców sprawiła, że projekt natychmiast został przerwany i trafił do kosza. Co ciekawe, przedstawiciele firmy Sikorsky uznali, że nazwa śmigłowca jest na tyle chwytliwa, że warto ją zachować i wykorzystać przy innym śmigłowcu, transportowym UH-60, który otrzymał nazwę Black Hawk.

    Sikorsky S-67 Blackhawk
    Sikorsky S-67 Blackhawk
    Sikorsky S-67 Blackhawk tuż przed katastrofą 1 września 1974 roku
    Sikorsky S-67 Blackhawk tuż przed katastrofą 1 września 1974 roku
    Sikorsky S-67 Blackhawk
    Sikorsky S-67 Blackhawk
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleKostka Rubika – krótka historia
    Next Article Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 09.05.2018 – galeria
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read3K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read619 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Samolot szkolno-akrobacyjny LWD Zuch

    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 listopada 20198 Mins Read50 Views

    Ostatni amerykański transatlantyk – SS United States

    Odwiedzając Filadelfię, zwłaszcza przejeżdżając autostradą nr 95, lub odwiedzając Ikeę, w oddali można zauważyć olbrzymi,…

    Artykuły
    10 lipca 20193 Mins Read9 Views

    Jedyny w swoim rodzaju Lincoln Indianapolis Concept (1955)

    Lata 50. przyniosły w Stanach Zjednoczonych wiele zmian w branży motoryzacyjnej. Poszukując nowych możliwości, spora…

    Artykuły
    16 października 20224 Mins Read17 Views

    Ostrawa NATO DAY’s 2022 – relacja

    Kolejne wielkie święto NATO na lotnisku im. Leoše Janáčka w Mosnowie pod Ostrawą w Republice…

    Artykuły
    19 sierpnia 20173 Mins Read

    Jakie ubezpieczenie pojazdu na wakacje?

    Jeszcze przed wyjazdem na urlop warto odpowiednio zadbać o ubezpieczenie komunikacyjne pojazdu, którym wybieramy się…

    Artykuły
    15 lipca 20223 Mins Read22 Views

    Sport to zdrowie, czyli 4 powody, dla których warto uprawiać sport

    Sport to zdrowie, głosi jedno z przysłów. Jednak dlaczego tak rzadko mamy ochotę uprawiać jakiś…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.