SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Sikorsky Russkij Witiaz – pierwszy czterosilnikowy samolot
    Artykuły

    Sikorsky Russkij Witiaz – pierwszy czterosilnikowy samolot

    Michał BanachBy Michał Banach16 marca 2017Updated:6 listopada 2017Jeden komentarz2 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Sikorsky Russkij Witiaz - pierwszy czterosilnikowy samolot
    Sikorsky Russkij Witiaz - pierwszy czterosilnikowy samolot
    W 1913 roku w Rosji zbudowano pierwszy w historii samolot wyposażony w 4 silniki – Russkij Witiaz (ros. Русский витязь, pol. Rosyjski Rycerz). Twórcą niecodziennego jak na tamte lata samolotu był Igor Sikorsky. Niestety kariera samolotu była bardzo krótka.

    W 1911 roku, zaledwie 8 lat po starcie pierwszego samolotu, Igor Sikorsky wpadł na pomysł budowy największego samolotu na świecie. Projekt zyskał aprobatę władz, w związku z czym konstruktor przystąpił do trwających dwa lata prac.

    Russkij Witiaz
    Russkij Witiaz

    Budowę samolotu zlecono Rosyjsko-Bałtyckiej Fabryce wagonów kolejowych. Prace ukończono w maju 1913 roku. Samolot od początku budził podziw i wątpliwości. Wielu obserwatorów uważało, że maszyna jest za ciężka i za duża aby wzbić się w powietrze.

    Russkij Witiaz, bo taką nazwę Sikorsky nadał swojemu kolosowi, był dwupłatowcem o całkowicie drewnianej konstrukcji. Kadłub miał 20 m długości i 27 m rozpiętości skrzydeł, a masa pustej maszyny wynosiła 3400 kg, natomiast maksymalna masa startowa wynosiła 4940 kg. Napęd stanowiły 4 silniki Argus Motoren o mocy 100 KM każdy. Zapewniały one zawrotną prędkość maksymalną 90 km/h i przelotową 77 km/h.

    Najciekawiej wyglądała kabina pasażerska, przypominająca… wagon kolejowy. Mieściła 3 członków załogi i 4 pasażerów. Co istotne, samolot zaprojektowano tak, że w trakcie lotu pasażerowie mogli nawet poruszać się po kabinie, bez obawy o utratę stabilności przez samolot.

    Russkij Witiaz
    Russkij Witiaz

    Oblot prototypu miał miejsce 10 maja 1913 roku (niektóre źródła podają datę 13 lub 27 maja). Mimo wątpliwości obserwatorów, po rozbiegu wynoszącym 700 m maszyna wzbiła się w powietrze. Po krótkim locie samolot wrócił na lotnisko i bezpiecznie wylądował. W swoim czasie był to największy samolot na świecie. Informacja o jego locie szybko trafiła do mediów, ale grono sceptyków, uważających, że taki samolot nie może latać, a cała historia jest fikcją było bardzo duże.

    2 sierpnia 1913 roku Russkij Witiaz pobił rekord długotrwałości lotu, wynoszący 1 godzinę i 54 minuty. Niestety nieco ponad miesiąc później doszło do bardzo nietypowego wypadku, który zakończył karierę olbrzymiego samolotu.

    Russkij Witiaz
    Russkij Witiaz

    Podczas zawodów lotniczych, od przelatującego nad Russkim Witiazem samolotu Moeller-II odpadł… silnik, który spadł na lewe skrzydło, doszczętnie je niszcząc. Sikorsky uznał, że uszkodzenia są zbyt duże aby je naprawić, w związku z czym samolot rozebrano.

    Sikorsky bardzo szybko wykorzystał doświadczenie zdobyte podczas prac nad Russkim Witiazem, projektując nieco większy samolot Ilja Muromiec. Co ciekawe, zbudowano ponad 85 samolotów tego typu, które wykorzystywano aż do lat 20..

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleRadzieckie limuzyny ZiŁ-114, ZiŁ-4104 i ZiŁ-41047
    Next Article Ustawa o książce – komentarz
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read369 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    10 marca 20237 Mins Read1K Views

    Szwedzki myśliwiec Saab J 21

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read29 Views

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Lifestyle
    13 stycznia 20193 Mins Read2 Views

    Strzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn

    Znalezienie odpowiedzi na pytanie o źródła popularności strzelectwa rekreacyjnego wcale nie jest proste. Niektórzy odnajdują…

    Artykuły
    21 kwietnia 20182 Mins Read20 Views

    Fiat 7002 – latająca Multipla

    Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma…

    Artykuły
    27 sierpnia 20153 Mins Read12 Views

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read4 Views

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.