Close Menu
SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      10 grudnia 2023

      Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

      9 grudnia 2023

      Kresowiec – samochód pancerny z niczego

      8 grudnia 2023

      Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      5 grudnia 2023

      Faworyci do wygrania Ligi Mistrzów 2023/24

      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      4 grudnia 2023

      Opuszczona Armenia – filmy

      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Shutoken gaikaku hōsuiro – niesamowity podziemny kompleks w Tokio
    Artykuły

    Shutoken gaikaku hōsuiro – niesamowity podziemny kompleks w Tokio

    Michał BanachBy Michał Banach26 października 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Shutoken gaikaku hōsuiro - niesamowity podziemny kompleks w Tokio
    Shutoken gaikaku hōsuiro - niesamowity podziemny kompleks w Tokio
    Na obrzeżach Tokio, przy brzegu rzeki Edo w Japonii znajduje się kompleks Shutoken gaikaku hōsuiro, znany pod angielską nazwą Metropolitan Area Outer Underground Discharge Channel. Metropolitalny podziemny kanał zrzutowy, bo tak można przetłumaczyć tę nazwę to jeden z najbardziej niesamowitych projektów przeciwpowodziowych w Japonii i chyba nawet na całym świecie.

    Ze względu na swoje położenie geograficzne, Tokio jest bardzo mocno narażone na zalewanie w trakcie tajfunów. Duża część miasta znajduje się bowiem w depresji. Generowane przez powodzie straty był dużym obciążeniem dla budżetu, w związku z czym władze miasta podjęły decyzję o zbudowaniu specjalnego systemu kanałów i zbiorników, które miały przyjmować nadmiar wody w trakcie tajfunów i tym samym zmniejszać skutki powodzi. Brak miejsca na powierzchni sprawił, że cały projekt musiał zostać zrealizowany pod ziemią.

    Shutoken gaikaku hōsuiro (fot. Kunitaka Niidate/Wikimedia Commons)
    Shutoken gaikaku hōsuiro (fot. Kunitaka Niidate/Wikimedia Commons)

    Prace nad kompleksem rozpoczęto w 1992 roku i zakończono na początku 2006 roku – koszt prac wyniósł około 2,2 mld dolarów. Jego najważniejszym elementem jest sieć zbiorników i tuneli Shutoken gaikaku hōsuiro. W skład kompleksu wchodzi potężny podziemny zbiornik o wysokości 25,4 m, szerokości 78 m i długości 177 m w którym znajduje się 59 wzmocnionych filarów podtrzymujących sklepienie. Oprócz głównego zbiornika, zbudowano 5 mniejszych zbiorników o wysokości 65 m i średnicy 32 m, połączonych ze sobą tunelami o łącznej długości 6,4 km. Całość znajduje się 50 m pod powierzchnią ziemi. Konstrukcja kompleksu została tak zaprojektowana, aby wytrzymać olbrzymie ciśnienie wody, która wpadałaby do zbiorników.

    Rury połączone są z systemem zrzutowym, pozwalającym na spuszczanie wody do rzeki Edo. Wykorzystywane są do tego pompy o łącznej mocy 13 000 KM, które są w stanie wypompować około 200 ton wody na sekundę. Normalnie wnętrze tuneli i zbiorników jest puste, co umożliwia organizowanie wycieczek dla turystów (w języku japońskim). Główny zbiornik systemu ze względu na swój wygląd robi niesamowite wrażenie i nazywany jest podziemną świątynią.

    Shutoken gaikaku hōsuiro (fot. Kunitaka Niidate/Wikimedia Commons)
    Shutoken gaikaku hōsuiro (fot. Kunitaka Niidate/Wikimedia Commons)

    Miejsce to nie tylko chroni stolicę Japonii przed powodziami (dowodząc swojej skuteczności już wielokrotnie w ostatnich latach – 7-12 razy rocznie kompleks jest wykorzystywany do odebrania nadmiaru wody), ale jest również atrakcja turystyczną przyciągającą licznych turystów nie tylko z Japonii. Co ciekawe, wnętrze głównego zbiornika kilkukrotnie wykorzystano podczas kręcenia kilku filmów oraz reklam.

    Warto dodać, że chociaż Shutoken gaikaku hōsuiro to niesamowity kompleks i chyba najbardziej znany na świecie tego typu obiekt, nie jest jedynym. Podobne konstrukcje budowane są w innych krajach i często mają o większe rozmiary (jak np. system chroniący Chicago przed powodziami). Nie jest to też jedyny system chroniący Tokio przed powodziami – istnieje jeszcze wiele specjalnych śluz i blokad, podobnych do tych stosowanych w Holandii.

    Shutoken gaikaku hōsuiro (fot. Dddeco/Wikimedia Commons)
    Shutoken gaikaku hōsuiro (fot. Dddeco/Wikimedia Commons)
    Shutoken gaikaku hōsuiro (fot. Kaku Shinya/Wikimedia Commons)
    Shutoken gaikaku hōsuiro (fot. Kaku Shinya/Wikimedia Commons)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleHolownik Hercules z 1907 roku
    Next Article PzKpfw I – pierwszy czołg III Rzeszy
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    7 grudnia 202314 Mins Read179 Views

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    By Michał Banach4
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    10 listopada 20233 Mins Read2 Views

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    By Michał Banach0
    8 października 20234 Mins Read3 Views

    Esmeralda – krążownik, który zapoczątkował rewolucję

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    6 grudnia 20234 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Historia amerykańskich okrętów podwodnych pełna jest zarówno przełomowych momentów jak i niezrozumiałych zaniedbań. Oprócz wielu…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    10 grudnia 2023

    Okręty podwodne projektu 651 (NATO Juliett)

    9 grudnia 2023

    Kresowiec – samochód pancerny z niczego

    8 grudnia 2023

    Niemiecki krążownik pancerny SMS Scharnhorst

    7 grudnia 2023

    Atak na Pearl Harbor (1941)

    6 grudnia 2023

    Jedyny w swoim rodzaju USS M-1

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 września 20222 Mins Read

    Ikarus 214 – od lekkiego bombowca, przez samolot szkolny po transportowy

    Zbudowany w 1949 roku Ikarus 214 nie był najbardziej udanym samolotem. Zaprojektowano go jako samolot…

    Artykuły
    7 września 20233 Mins Read

    Cliff House w San Francisco i jego długa historia

    Domy budowane na klifach są popularne na całym świecie. Wiele z nich może pochwalić się…

    Artykuły
    26 kwietnia 20239 Mins Read

    Tunel Sachalin – niespełnione marzenie Stalina

    Po zakończeniu II wojny światowej w ZSRR rozpoczęto IV plan pięcioletni mający odbudować kraj po…

    Artykuły
    14 marca 20215 Mins Read

    Handley Page Hampden – „latająca walizka”

    Wprowadzony do służby pod koniec lat 30. Handley Page Hampden był jednym z trzech podstawowych…

    Artykuły
    8 sierpnia 20172 Mins Read

    Kent Automatic Garage – hotel dla samochodów

    Wraz z rosnącą liczbą samochodów w USA, w latach 20. pojawił się problem z ich…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.