SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Short Shetland – zapomniana brytyjska łódź latająca
    Short Shetland - zapomniana brytyjska łódź latająca
    Short Shetland - zapomniana brytyjska łódź latająca
    Artykuły

    Short Shetland – zapomniana brytyjska łódź latająca

    Michał BanachBy Michał Banach2 marca 2019Updated:2 marca 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Pod koniec II wojny światowej opracowano łódź latającą Short Shetland, mającą być następcą udanych samolotów typu Short Sunderland. Zakończenie wojny sprawiło, że zbudowano tylko dwa prototypy, które po krótkiej eksploatacji zezłomowano.

    Short Sunderland był podstawową łodzią latającą wykorzystywaną przez RAF podczas II wojny światowej. Maszyny te były całkiem udane, ale przedstawiciele RAF zdawali sobie sprawę z potrzeby opracowania jej następcy. Już w 1939 roku pojawiła się pierwsza specyfikacja dla nowej, ciężkiej łodzi latającej dalekiego zasięgu, która docelowo miała być następcą Sunderlanda.

    Short Shetland
    Short Shetland

    W 1940 roku specyfikację wycofano i zastąpiono nową – R.14/40. Firmy Short i Saunders-Roe opracowały projekty maszyn odpowiadających specyfikacji, ale dowództwo RAF uznało, że najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie obu projektów w jeden. Rozwiązanie to nie tylko miało doprowadzić do powstania bardziej dopracowanej konstrukcji, ale również ułatwić produkcję seryjną w obu fabrykach jednocześnie.

    Szczegółowe projekty opracowano na podstawie planów łodzi latającej Saunders-Roe S.41, natomiast ogólne plany kształtu kadłuba i skrzydeł pochodziły z projektu Shorta. Efektem końcowym było powstanie samolotu nazwanego Short Shetland.

    Short Shetland
    Short Shetland

    Maszyna miała 33,5 m długości i 45,8 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna masa startowa wynosiła 56 818 kg. Napęd stanowiły cztery osiemnastocylindrowe silniki gwiazdowe Bristol Centaurus VII o mocy 2500 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 423 km/h i przelotową 295 km/h, oraz zasięg 6440 km. Planowane uzbrojenie składało się z trzech wieżyczek – na nosie, grzbiecie i ogonie, z dwoma karabinami maszynowymi kalibru 12,7 mm w każdej, oraz dwóch karabinów maszynowych umieszczonych bo bokach kadłuba i strzelających do przodu. Dodatkowo samoloty miały zabierać do 1800 kg ładunku bomb i bomb głębinowych.

    Oblot prototypu miał miejsce 14 grudnia 1944 roku, a za sterami zasiadł John Lankester Parker i Geoffrey Tyson. Próby wykazały, że samolot ogólnie spisuje się całkiem nieźle, ale wymaga poprawek zwiększających stabilność lotu. Ze względu na sytuację na froncie, samolot testowano w konfiguracji transportowej, a nie bojowej. Wraz z zakończeniem II wojny światowej, maszynę przekazano na próby do Marine Aircraft Experimental Establishment, jednak zanim dokończono wszystkie testy, samolot uległ zniszczeniu podczas pożaru, 28 stycznia 1946 roku.

    Short Shetland
    Short Shetland

    Drugi prototyp nie został dokończony jako maszyna wojskowa. Zamiast tego przerobiono ją na samolot pasażerski, który w docelowej konfiguracji miał zabierać na pokład 70 pasażerów. W praktyce na czas prób ograniczono się jednak do 40 miejsc siedzących. Oblot maszyny miał miejsce 17 września 1947 roku. Mimo prób, nie udało się znaleźć chętnych na zakup samolotu, w związku z czym nie podjęto produkcji seryjnej. Po kilku lotach samolot odstawiono, a w 1951 roku zezłomowano.

    Gdyby Short Shetland powstał nieco wcześniej, prawdopodobnie wszedłby do ograniczonej produkcji i eksploatacji w RAF. Zakończenie wojny sprawiło jednak, że zapotrzebowanie na maszynę tego typu zmalało, a po wojnie, wraz z pojawieniem się nowych samolotów bazujących na lądzie i dysponujących dużym zasięgiem, łodzie latające szybko straciły rację bytu.

    Short Shetland
    Short Shetland
    Short Shetland
    Short Shetland
    Short Shetland
    Short Shetland

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia maszynki do golenia
    Next Article Plymouth Voyager III Concept – samochód „dwa w jednym”
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.