SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Settebello – FS Class ETR 300 – luksusowy włoski pociąg z lat 50.
    Settebello - FS Class ETR 300 - luksusowy włoski pociąg z lat 50.
    Settebello - FS Class ETR 300 - luksusowy włoski pociąg z lat 50.
    Artykuły

    Settebello – FS Class ETR 300 – luksusowy włoski pociąg z lat 50.

    Michał BanachBy Michał Banach6 września 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1952 roku pociąg FS Class ETR 300, nazywany potocznie Settebello, był w swoim czasie jednym z najbardziej luksusowych pociągów w Europie. Przez większość swojej kariery obsługiwał trasę Mediolan-Rzym. Z trzech zbudowanych zespołów, do naszych czasów przetrwał jeden.

    Stan włoskiej kolei po II wojnie światowej był wręcz opłakany. W trakcie działań wojennych zniszczono znaczną część infrastruktury i taboru. Nieliczne ocalałe pociągi były przestarzałe i wyeksploatowane. W związku z tym w 1947 roku Ferrovie dello Stato (państwowe włoskie linie kolejowe) zamówiły w zakładach Breda nowy, elektryczny zespół trakcyjny, który otrzymał oznaczenie FS Class ETR 300.

    Settebello - FS Class ETR 300
    Settebello – FS Class ETR 300

    Początkowo zamówiono 8 zespołów składających się z 5 wagonów i dwóch lokomotyw połączonych z przedziałami pasażerskimi. Ze względu na koszty projektu, ostatecznie zamówienie zmniejszono do trzech zespołów. Pierwsze próby ETR 300 przeprowadzono we wrześniu 1952 roku, a 21 listopada 1952 roku oddano do eksploatacji pierwszy w pełni kompletny zespół. ETR 300 miał 165 m długości i ważył 311 ton (wraz z kolejnymi modernizacjami jego masa wzrosła do 333 ton).

    Po zapoznaniu się z jego konstrukcją, oraz dostarczeniu drugiego zespołu, 30 marca 1953 roku nowe pociągi rozpoczęły obsługę trasy kolejowej między Mediolanem a Rzymem. Ze względu na możliwość osiągania prędkość aż 160 km/h pociągi nazwano Settebello. Pociągi wyróżniały się nie tylko szybkością, ale również luksusowym wykończeniem wnętrz. Początkowo mieściły 160 pasażerów, a w restauracji na raz mogło przebywać 48, jednak po modernizacji na przełomie lat 50. i 60. liczbę pasażerów zwiększono do 190, a wagon restauracyjny powiększono do 56 miejsc. Najważniejszą cechą pociągu był jednak luksusowy przedział dla 11 pasażerów, wyposażony w panoramiczne okna, znajdujące się pod sterówką maszynistów – ze względu na to, że zespół otwierała i zamykała lokomotywa, przedziały znajdowały się na obu końcach pociągu.

    Settebello - FS Class ETR 300
    Settebello – FS Class ETR 300

    Settebello szybko zyskał sławę nie tylko we włoskich mediach, ale również europejskich. Dzięki wysokiej prędkości mógł pokonać trasę z Mediolanu do Rzymu w 5 godzin i 45 minut. Po modernizacji silników w 1969 roku czas potrzebny na pokonanie tej trasy skrócił się o kolejne 10 minut. Wykorzystując doświadczenia z eksploatacji ETR 300, zbudowano jego pomniejszoną wersję, oznaczoną jako ETR 250.

    Pociągi wykorzystywano regularnie do 1982 roku, gdy pojawiły się pierwsze składy ETR 450 (tzw. Pendolino). 2 czerwca 1984 roku oficjalnie zlikwidowano połączenie Settebello, a składy wykorzystano do obsługi innych tras. Ostatecznie na początku lat 90. wycofano je z eksploatacji, a większość zespołów zezłomowano. Zachował się jedynie jeden egzemplarz ETR 300 (ETR 302) oraz jeden ETR 250 (ETR 252). Pierwszy z nich po przejściu gruntownej modernizacji, w trakcie której usunięto oryginalne wyposażenie pozostawał w eksploatacji do 2003 roku.

    Settebello - FS Class ETR 300
    Settebello – FS Class ETR 300

    Odstawiony na boczny tor, ETR 302 szybko został zniszczony przez wandali, ale w 2016 roku podjęto decyzję o jego wyremontowaniu i przywróceniu nie tylko do stanu oryginalnego, ale również do pełnej sprawności. Skład ETR 252 w został odrestaurowany w 2005 roku.

    Settebello - FS Class ETR 300
    Settebello – FS Class ETR 300
    Settebello - FS Class ETR 300
    Settebello – FS Class ETR 300
    Settebello - FS Class ETR 300
    Settebello – FS Class ETR 300
    Settebello - FS Class ETR 300
    Settebello – FS Class ETR 300
    Settebello - FS Class ETR 300 - stan z 2003 roku
    Settebello – FS Class ETR 300 – stan z 2003 roku
    Settebello - FS Class ETR 300 - stan z 2016 roku
    Settebello – FS Class ETR 300 – stan z 2016 roku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleIljuszyn Ił-10 – następca legendy
    Next Article Krótka historia pluszowego misia zabawki
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    8 stycznia 20232 Mins Read

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.