Zbudowany w 1952 roku pociąg FS Class ETR 300, nazywany potocznie Settebello, był w swoim czasie jednym z najbardziej luksusowych pociągów w Europie. Przez większość swojej kariery obsługiwał trasę Mediolan-Rzym. Z trzech zbudowanych zespołów, do naszych czasów przetrwał jeden.

Stan włoskiej kolei po II wojnie światowej był wręcz opłakany. W trakcie działań wojennych zniszczono znaczną część infrastruktury i taboru. Nieliczne ocalałe pociągi były przestarzałe i wyeksploatowane. W związku z tym w 1947 roku Ferrovie dello Stato (państwowe włoskie linie kolejowe) zamówiły w zakładach Breda nowy, elektryczny zespół trakcyjny, który otrzymał oznaczenie FS Class ETR 300.

Settebello - FS Class ETR 300
Settebello – FS Class ETR 300

Początkowo zamówiono 8 zespołów składających się z 5 wagonów i dwóch lokomotyw połączonych z przedziałami pasażerskimi. Ze względu na koszty projektu, ostatecznie zamówienie zmniejszono do trzech zespołów. Pierwsze próby ETR 300 przeprowadzono we wrześniu 1952 roku, a 21 listopada 1952 roku oddano do eksploatacji pierwszy w pełni kompletny zespół. ETR 300 miał 165 m długości i ważył 311 ton (wraz z kolejnymi modernizacjami jego masa wzrosła do 333 ton).

Po zapoznaniu się z jego konstrukcją, oraz dostarczeniu drugiego zespołu, 30 marca 1953 roku nowe pociągi rozpoczęły obsługę trasy kolejowej między Mediolanem a Rzymem. Ze względu na możliwość osiągania prędkość aż 160 km/h pociągi nazwano Settebello. Pociągi wyróżniały się nie tylko szybkością, ale również luksusowym wykończeniem wnętrz. Początkowo mieściły 160 pasażerów, a w restauracji na raz mogło przebywać 48, jednak po modernizacji na przełomie lat 50. i 60. liczbę pasażerów zwiększono do 190, a wagon restauracyjny powiększono do 56 miejsc. Najważniejszą cechą pociągu był jednak luksusowy przedział dla 11 pasażerów, wyposażony w panoramiczne okna, znajdujące się pod sterówką maszynistów – ze względu na to, że zespół otwierała i zamykała lokomotywa, przedziały znajdowały się na obu końcach pociągu.

Settebello - FS Class ETR 300
Settebello – FS Class ETR 300

Settebello szybko zyskał sławę nie tylko we włoskich mediach, ale również europejskich. Dzięki wysokiej prędkości mógł pokonać trasę z Mediolanu do Rzymu w 5 godzin i 45 minut. Po modernizacji silników w 1969 roku czas potrzebny na pokonanie tej trasy skrócił się o kolejne 10 minut. Wykorzystując doświadczenia z eksploatacji ETR 300, zbudowano jego pomniejszoną wersję, oznaczoną jako ETR 250.

Pociągi wykorzystywano regularnie do 1982 roku, gdy pojawiły się pierwsze składy ETR 450 (tzw. Pendolino). 2 czerwca 1984 roku oficjalnie zlikwidowano połączenie Settebello, a składy wykorzystano do obsługi innych tras. Ostatecznie na początku lat 90. wycofano je z eksploatacji, a większość zespołów zezłomowano. Zachował się jedynie jeden egzemplarz ETR 300 (ETR 302) oraz jeden ETR 250 (ETR 252). Pierwszy z nich po przejściu gruntownej modernizacji, w trakcie której usunięto oryginalne wyposażenie pozostawał w eksploatacji do 2003 roku.

Settebello - FS Class ETR 300
Settebello – FS Class ETR 300

Odstawiony na boczny tor, ETR 302 szybko został zniszczony przez wandali, ale w 2016 roku podjęto decyzję o jego wyremontowaniu i przywróceniu nie tylko do stanu oryginalnego, ale również do pełnej sprawności. Skład ETR 252 w został odrestaurowany w 2005 roku.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×