W samochodach króluje napęd spalinowy, a od kilku lat zaczyna rozwijać się napęd elektryczny. W pierwszych latach XX wieku eksperymentowano również z napędem parowym. W wielu krajach budowano ciągniki i ciężarówki napędzane w ten sposób. Nigdy nie przyjęły się na większą skalę.

Parowe ciągniki często nazywano “drogowymi parowozami”. Jedną z firm specjalizujących się w budowie tego typu pojazdów były zakłady Sentinel Ltd (lub też Sentinel Waggon Works) z Wielkiej Brytanii. Założone w 1906 roku w Glasgow, budowały lądowe parowozy do końca lat 40-tych (sic!).

Zakłady Sentinel Ltd w swojej kilkudziesięcioletniej historii nosiły wiele nazw. W latach 20-tych i 30-tych zaprojektowano w nich kilkanaście modeli parowych ciężarówek. Co ciekawe, kolejne modele były głównie nieco zmodernizowanymi wariantami starszych pojazdów, ponieważ ich jakość była tak dobra, że nie wymagały zbyt wielu poprawek.

Sentinel DG

Sentinel DG

Na początku XX wieku parowe ciężarówki wykorzystywały nieco mocniejsze silniki niż pojazdy z napędem spalinowym. Było to ich największą zaletą. Dopiero rozwój motoryzacji po I wojnie światowej stopniowo zniwelował tę przewagę, a w latach 30-tych napęd parowy stał się przestarzały.

Do najważniejszych modeli parowych ciężarówek i ciągników jakie powstały w tych zakładach należały: Alley & MacLellan 5 ton (1906), Super Sentinel (1923), Sentinel DG4 (1926), Sentinel DG6, Sentinel DG8 (1929), Sentinel S4 (1930), Sentinel S6, Sentinel S8 i Sentinel Super z 1928 roku.

Sentinel Steam Waggon

Sentinel Steam Waggon

Szczytowym okresem rozwoju firmy były lata 20-te i 30-te. To właśnie wówczas do eksploatacji weszło kilka najważniejszych modeli parowych ciężarówek, takich jak Super Sentinel i seria DG. Łącznie zbudowano kilka tysięcy takich pojazdów, a do dnia dzisiejszego przetrwał ponad 100.

Po zakończeniu II wojny światowej popyt na parowe pojazdy lądowe znacząco spadł. Dostępność tanich silników spalinowych sprawiła, że zakłady Sentinel Waggon Works zaprojektowały kilka ciężarówek napędzanych silnikami diesla. Nie zdobyły jednak popularności i w 1956 roku firma została zlikwidowana.

Jedna z ciężarówek Sentinel

Jedna z ciężarówek Sentinel

Oprócz parowych ciężarówek, zakłady projektowały również lokomotywy parowe i spalinowe, które wykorzystywano jeszcze długo po upadku firmy.

Sentinel Waggon Works to nie jedyna firma, która produkowała parowe ciężarówki, ale bez wątpienia jej pojazdy przetrwały najlepiej próbę czasu. Obecnie w rękach kolekcjonerów i muzeów znajduje się ponad 100 pojazdów zbudowanych przez tę firmę.