Na początku lat 50. niemieckie koleje (Deutsche Bundesbahn) wprowadziły do eksploatacji serię nietypowych autobusów kolejowych. Były to normalne autobusy, które w razie potrzeby można było umieścić na specjalnych wózkach, dzięki którym mogły poruszać się po torach kolejowych.

Zanim na torach zaczęły królować pociągi międzymiastowe, wiele linii kolejowych na świecie eksperymentowało z różnego rodzaju mniejszymi pojazdami szynowymi do obsługi popularnych tras miejskich. Stosowano kilka rodzajów pojazdów. Najpopularniejszymi były autobusy szynowe – szynobusy, niewielkie wagony motorowe przewożące kilkudziesięciu pasażerów. Kolejnym ciekawym pojazdem były autobusy kolejowe w których zamiast tradycyjnych kół montowano podwozia pozwalające na jazdę po torach.

Schi-Stra-Bus (fot. Manfred Kopks/Wikimedia Commons)
Schi-Stra-Bus (fot. Manfred Kopks/Wikimedia Commons)

Większość autobusów kolejowych nie mogła poruszać się po normalnych drogach, ponieważ wymagałoby to zmiany podwozia. Niemieckie koleje wpadły jednak na zupełnie inne rozwiązanie. Autobus kolejowy z dołączanymi specjalnymi wózkami, pozwalającymi na jazdę po torach bez potrzeby zdejmowania normalnych kół stosowanych do jazdy po drogach.

Na początku lat 50. Deutsche Bundesbahn zamówiło w firmie Klöckner-Humboldt-Deutz specjalny autobus szynowo-drogowy. Zaprojektowany pojazd wyglądał jak zwyczajny autobus i w takiej roli mógł być cały czas wykorzystywany, ale jego podwozie wyposażono w system pozwalający na podłączenie wózków kolejowych do jazdy po torach. Aby zamontować wózki autobus był podnoszony na specjalnych wbudowanych podnośnikach hydraulicznych.

Schi-Stra-Bus (fot. Anagoria/Wikimedia Commons)
Schi-Stra-Bus (fot. Anagoria/Wikimedia Commons)

Dodatkowo autobus otrzymał drzwi z każdej strony, aby ułatwić wsiadanie na peronach, a także rozbudowany system hamulców hydraulicznych wraz z hamulcem postojowym i awaryjnym, typowym dla szynobusów. Zainstalowany silnik zapewniał moc 120 KM i prędkość 80 km/h na drodze lub 120 km/h na torach. Wewnątrz znajdowały się 43 miejsca siedzące i 15-24 stojących.

Pierwsze prototypy zamówiono w 1951 roku i dostarczono je już w kolejnym roku. Do marca 1953 roku zamówionych zostało kolejnych kilka prototypów, a następnie licząca 50 pojazdów seria produkcyjna. Chociaż wszystkie autobusy mogły poruszać się po szynach, w praktyce tylko 15 z nich otrzymało specjalne wózki zaprojektowane przez firmę Waggon- und Maschinenbau GmbH Donauwört.

Schi-Stra-Bus (fot. Spoorjan/Wikimedia Commons)
Schi-Stra-Bus (fot. Spoorjan/Wikimedia Commons)

Pojazdy wykorzystywano na kilku trasach. Początkowo, od czerwca 1953 roku na trasie Passau-Cham liczącej 140 km, z których 63 km autobusy pokonywały po szynach. W latach 1954-1958 Schi-Stra-Bus obsługiwały trasę Augsburg-Füssen, a także trasy Koblencja-Betzdorf, Wutachtalbahn oraz krótsze Bernkastel-Remagen. Ostatecznie 27 maja 1967 roku zakończono eksploatację wszystkich Schi-Stra-Bus. Ich miejsce zajęły szynobusy a później pociągi międzymiastowe.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.