SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SBB-CFF-FFS Am 4/6 1101 – pierwsza lokomotywa z turbiną gazową
    SBB-CFF-FFS Am 4/6 1101 - pierwsza lokomotywa z turbiną gazową
    SBB-CFF-FFS Am 4/6 1101 - pierwsza lokomotywa z turbiną gazową
    Artykuły

    SBB-CFF-FFS Am 4/6 1101 – pierwsza lokomotywa z turbiną gazową

    Michał BanachBy Michał Banach17 kwietnia 2021Brak komentarzy2 Mins Read
    Zaprojektowana w 1938 roku i testowana w latach 40. w Szwajcarii lokomotywa Am 4/6 1101 była pierwszą na świecie lokomotywą, w której zastosowano turbinę gazową. Nowatorski napęd dawał wiele korzyści, ale równocześnie był źródłem licznych problemów. Lokomotywa nigdy nie weszła do produkcji seryjnej, a jedyny zbudowany egzemplarz zezłomowano w latach 70.

    W 1938 roku firma Brown, Boveri & Cie (BBC) opracowała generator zasilany turbiną gazową, który umieszczono w schronie w mieście Neuchâtel w Szwajcarii. Równocześnie przedstawiciele firmy zaczęli rozważać pomysł zainstalowania turbiny gazowej w lokomotywie. Koncepcja ta została przedstawiona zarządowi szwajcarskich kolei SBB-CFF-FFS, który wyraził zainteresowanie projektem, ale pod pewnymi warunkami. Nowa lokomotywa miała mieć zostać zaprojektowana i sfinansowana przez BBC, ale podzespoły mechaniczne miały być wykonane przez Schweizerische Lokomotiv- und Maschinenfabrik (SLM). Dodatkowym warunkiem rozpoczęcia testów było utrzymanie masy lokomotywy do 92 ton wraz z paliwem.

    BBC przystało na te warunki i rozpoczęło budowę lokomotywy. Poza turbiną gazową, większość podzespołów pochodziła z innych, sprawdzonych lokomotyw, aby maksymalnie ułatwić produkcję i eksploatację, oraz wyeliminować ewentualne problemy techniczne. Pierwszy próbny kurs lokomotywa o nazwie Am 4/6 1101 rozpoczęła 5 września 1941 roku. Próby trwały przez kilka lat, ponieważ duże zużycie paliwa i trwająca w Europie wojna sprawiały, że ciągle brakowało paliwa.

    SBB-CFF-FFS Am 4/6 1101
    SBB-CFF-FFS Am 4/6 1101

    W latach 1945-1946 lokomotywa trafiła do Francji, gdzie również sprawdzano jej możliwości. W 1950 roku przez kilka miesięcy Am 4/6 1101 znajdował się natomiast w Niemczech, gdzie również sprawdzano możliwości wykorzystania lokomotyw z turbinami gazowymi. Wszystkie te testy wykazały, że o ile taki napęd daje dobre osiągi, zużycie paliwa jest zbyt duże, aby usprawiedliwić wykorzystanie takich lokomotyw, zwłaszcza w Szwajcarii, gdzie większość tras kolejowych była już w tym czasie w pełni zelektryfikowana.

    Prototypowa lokomotywa została przebudowana w latach 1958-1961 na eksperymentalną lokomotywę elektryczną Ae 4/6 III 10851 i w tej wersji eksploatowano ją do 1978 roku, kiedy to z powodu awarii uznano, że jej remont jest nieopłacalny. Ze względu na przeprowadzoną wcześniej przebudowę, lokomotywa nie miała znaczenia historycznego i została zezłomowana. Podobne lokomotywy testowano w innych krajach, oraz eksploatowano w USA, ale większość z nich nie przyjęła się na dłuższa metę z powodu olbrzymiego zużycia paliwa.

    Am 4/6 1101 miała 16 m długości i ważyła 92 tony. Zastosowana turbina gazowa zapewniała moc 2170 KM i prędkość maksymalną 110 km/h.

    Ae 4/6 III 10851, czyli Am 4/6 1101 po przebudowie na elektryczną lokomotywę (fot. Peter Ackermann)
    Ae 4/6 III 10851, czyli Am 4/6 1101 po przebudowie na elektryczną lokomotywę (fot. Peter Ackermann)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDouglas DC-1 – pierwszy z pierwszych
    Next Article Jak dbać o wątrobę?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read

    Parnaíba – wiekowy brazylijski monitor rzeczny

    6 listopada 20222 Mins Read

    Katastrofa na Gare Montparnasse

    22 października 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.