SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Saunders-Roe SR-N1 – pierwszy poduszkowiec
    Saunders-Roe SR-N1 - pierwszy poduszkowiec
    Saunders-Roe SR-N1 - pierwszy poduszkowiec
    Artykuły

    Saunders-Roe SR-N1 – pierwszy poduszkowiec

    Michał BanachBy Michał Banach26 czerwca 2018Updated:10 czerwca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Poduszkowce nie są najpopularniejszym środkiem lokomocji, ale z powodzeniem służą do zadań ratowniczych i transportu ciężkiego sprzętu podczas operacji desantowych. Ich historia zaczęła się w latach 50. od eksperymentalnego SR-N1 zaprojektowanego przez Christophera Cockerella i firmę Saunders-Roe.

    Geneza

    Brytyjski konstruktor, Christopher Cockerell (ur. 4.06.1910, zm. 1.06.1999) rozpoczął prace nad koncepcją poduszkowca w 1950 roku, szukając sposobu na stworzenie pojazdu, który poruszałby się po wodzie bez problemu radzenia sobie z silą tarcia kadłuba o wodę. Po przeprowadzeniu serii eksperymentów udało mu się stworzyć koncepcję pojazdu, który dysponowałby potężnym wirnikiem, który wytwarzałby „poduszkę powietrzną”, na której pojazd unosiłby się na wodzie.

    Christopher Cockerell
    Christopher Cockerell

    O ile teoretycznie koncepcja została potwierdzona podczas prób przerobionej łodzi Cockerella, dopiero zbudowanie dużego prototypu i przetestowanie go w warunkach bardziej praktycznych wykazałoby czy pomysł konstruktora ma sens. Niestety żadna z firm lotniczych i stoczni nie była zainteresowana projektem (głównie z powodu braku zrozumienia dla koncepcji), więc Cockerell musiał poszukać wsparcia w innych kręgach. Wkrótce zainteresował swoim pomysłem Lorda Mountbattena, dowódcę Royal Navy, który pomógł inżynierowi zorganizować pokaz dla Admiralicji.

    Po opatentowaniu swojego wynalazku w 1956 roku, Cockerell wspólnie z przedstawicielem Royal Navy, Ronem Shawem przystąpił do ponownych poszukiwań firmy, która przetestowałaby jego koncepcję. Jedynie zakłady Saunders-Roe wyraziły chęć zbadania projektu, pod warunkiem, że mogłyby liczyć na kontrakt na dalsze prace, jeśli próby byłyby pomyślne.

    SR-N1
    SR-N1

    Pierwsze badania koncepcji Cockerella przeprowadzono w  drugiej połowie 1957 roku, a w maju 1958 ukończono raporty, stwierdzające, że projekt ma sens i co istotne potencjał. Niestety w tym momencie pojawił się problem z finansowaniem dalszych prac. Saunders-Roe nie dysponowały odpowiednimi środkami, a Royal Navy nie była zainteresowana finansowaniem projektu. Ostatecznie fundusze udało się pozyskać od National Research Development Corporation.

    Pierwszy praktyczny poduszkowiec – SR-N1

    Po zabezpieczeniu finansowania, w październiku 1958 roku rozpoczęto prace nad budową pierwszego prototypu nowego pojazdu, określanego jako poduszkowiec. Był to trudny i czasochłonny projekt, ponieważ inżynierowie cały czas natrafiali na kolejne problemy, które należało rozwiązać. Przede wszystkim kwestią sporną był rodzaj napędu, oraz sposób „wytwarzania” poduszki powietrznej. Kolejną kwestią było odpowiednie ustabilizowanie pojazdu podczas ruchu.

    SR-N1
    SR-N1

    Mimo piętrzących się trudności, prototyp poduszkowca oznaczony jako SR-N1 ukończono już w pierwszej połowie 1959 roku, a próby napędu rozpoczęto 29 maja 1959 roku. Co istotne, projekt był cały czas objęty klauzulą tajności, jednak zrezygnowano z niej wraz z prezentacją pojazdu, która nastąpiła 11 czerwca 1959 roku.

    SR-N1 miał 9,58 m długości, masę 3500 kg, a jego napęd stanowił silnik tłokowy Alvis Leonide IC Aero o mocy 540 KM. Zapewniał on prędkość 25 węzłów. W przeciwieństwie do późniejszych poduszkowców, SR-N1 nie dysponował tylnym wirnikiem. Do poruszania się służyły odchylane dysze, w które powietrze wtłaczane było przez centralny silnik.

    Ostatnie dni przed pierwszym rejsem (lotem?) poduszkowca przebiegały w napiętej atmosferze, ponieważ cały czas pojawiały się nowe problemy z zachowaniem SR-N1 w rożnych warunkach. Początkowo podczas pokazu, w którym uczestniczyli przedstawiciele prasy zamierzano przeprowadzić próby tylko nad lądem, ale pod naciskiem zebranych zorganizowano również próby na wodzie.

    SR-N1
    SR-N1

    Efekty pierwszych testów były znakomite, mimo pojawiania się kolejnych problemów m.in z stabilnością poduszkowca. 13 czerwca przeprowadzono kolejne próby, a już 22 czerwca SR-N1 wziął udział w manewrach wojskowych, w celu oceny jego możliwości. Punktem kulminacyjnym prób i największym sprawdzianem dla poduszkowca okazała się podróż przez Kanał La Manche, 25 lipca 1959 roku.

    Przez kolejne 4 lata kontynuowano próby pojazdu, chcąc maksymalnie dopracować konstrukcję. Rezultatem badań było stworzenie kolejnych projektów poduszkowców, które trafiły do produkcji seryjnej. Wiele firm z całego świata zaczęło kupować licencje na produkcję poduszkowców, przez co zyskały one popularność. Prototypowy SR-N1 trafił natomiast do Science Museum, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego. Był to pierwszy praktyczny poduszkowiec (wcześniej powstało kilka eksperymentalnych pojazdów, jednak dopiero dzieło Cockerelle okazało się udane).

    Podsumowanie

    Poduszkowce nigdy nie zyskały bardzo dużej popularności, jednak ich możliwość poruszania się z łatwością po płaskich powierzchniach, bez generowania dużego nacisku na grunt sprawiła, że zaadaptowano je zwłaszcza do roli jednostek ratowniczych np. na lodzie oraz patrolowych a siły zbrojne różnych państw zaczęły je wykorzystywać jako pojazdy desantowe (m.in USA i ZSRR).

    Największą zaletą poduszkowców jest możliwość poruszania się zarówno na wodzie jak i na lądzie. Niewielki nacisk na grunt sprawia, że mogą one poruszać się bez problemów po lodzie i bagnach, jednak równocześnie ich konstrukcja uniemożliwia wykorzystanie w trudnym, pofałdowanym terenie (chociaż odpowiednio dostosowane, poduszkowce mogą być wykorzystywane w takim terenie). Również pokonywanie wzniesień wymaga odpowiedniego rozpędzenia się.

    SR-N1
    SR-N1
    SR-N1
    SR-N1
    SR-N1 (fot. Colin Lee)
    SR-N1 (fot. Colin Lee)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAvia BH-1 – pierwszy samolot zakładów Avia
    Next Article Wczasy nad morzem z dziećmi
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.