SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Saunders-Roe SR.A/1 – myśliwski wodnosamolot o napędzie odrzutowym
    Saunders-Roe SR.A/1 - myśliwski wodnosamolot o napędzie odrzutowym
    Saunders-Roe SR.A/1 - myśliwski wodnosamolot o napędzie odrzutowym
    Artykuły

    Saunders-Roe SR.A/1 – myśliwski wodnosamolot o napędzie odrzutowym

    Michał BanachBy Michał Banach14 maja 2017Brak komentarzy3 Mins Read
    W 1943 roku Royal Navy zainteresowała się pozyskaniem specjalnych wodnosamolotów, które mogłyby zapewniać osłonę myśliwską okrętom działającym w rejonach pozbawionych wsparcia lotniczego. W odpowiedzi firma Saunders-Roe zaprezentowała samolot Saunders-Roe SR.A/1, myśliwski wodnosamolot o napędzie odrzutowym.

    Podczas walk na Pacyfiku w 1943 roku Brytyjczycy w przeciwieństwie do Amerykanów nie posiadali tylu lotniskowców. Brak okrętów tego typu był sporym problemem dla floty, ponieważ pozbawione osłony lotniczej jednostki były łatwiejszym celem dla japońskiego lotnictwa. Prace nad nowymi lotniskowcami szły jednak powoli, w związku z czym uznano, że należy podjąć inne działania.

    Saunders-Roe SR.A/1 (fot. John Toms)
    Saunders-Roe SR.A/1 (fot. John Toms)

    Analizując przebieg walk, dowódcy Royal Navy zainteresowali się wodnosamolotami wykorzystywanymi jako myśliwce. Japońska flota wykorzystywała kilka typów samolotów tego typu (min. Nakajima A6M2-N i Kawanishi N1K) z całkiem dobrymi rezultatami. Zlecono więc firmie Sounders-Roe, mającej doświadczenie w budowie wodnosamolotów, opracowanie specjalistycznego myśliwskiego wodnosamolotu.

    Saunders-Roe SR.A/1
    Saunders-Roe SR.A/1

    W połowie 1943 roku firma zaprezentowała pierwszą propozycję nowej maszyny. Samolot oznaczona jako SR.44 miała być wyposażona w silnik odrzutowy Halford H.1, dzięki któremu byłoby możliwe wyeliminowanie największej wady wodnosamolotów, czyli słabych osiągów. Nowy rodzaj napędu nie tylko polepszał parametry, ale również pozwalał na usunięcie pływaka pod kadłubem. Zamiast tego samolot miał mieć kadłub przypominający konstrukcją duże, wielosilnikowe łodzie latające.  Generował on mniejszy opór powietrza.

    Saunders-Roe SR.A/1
    Saunders-Roe SR.A/1

    Przedstawiciele RAF-u uznali jednak, że sugerowana konstrukcja ma wadę w postaci zbyt grubych skrzydeł. Po ich przeprojektowaniu w kwietniu 1944 roku zaprezentowano kolejną wersję projektu. Samolot zysakł tym razem aprobatę decydentów i w maju 1944 roku firma Sounders-Roe otrzymała kontrakt na budowę 3 prototypów. Prace szły jednak powoli, ponieważ brakowało silników, a konstruktorzy musieli zaprojektować samolot, jakiego jeszcze nigdy nie było. Wraz z zakończeniem II wojny światowej prace jeszcze bardziej zwolniły, ponieważ Royal Navy i RAF zaczęły tracić zainteresowanie projektem.

    Saunders-Roe SR.A/1
    Saunders-Roe SR.A/1

    Mimo to prototyp samolotu nazwanego Saunders-Roe SR.A/1 ukończono dopiero latem 1947 roku. Oblot miał miejsce 16 lipca 1947 roku, a za sterami zasiadł Geoffrey Tyson. W ciągu kolejnych miesięcy ukończono jeszcze dwie maszyny, które poddano intensywnym testom. Chociaż ich wyniki były całkiem niezłe, dwa prototypy uległy uszkodzeniu, a w 1950 roku wojsko całkowicie utraciło zainteresowanie projektem.

    Po zakończeniu II wojny światowej Royal Navy miała wręcz nadmiar lotniskowców, zagrożenie wojną było znikome, a parametry jakimi dysponował SR.A/1 ustępowały maszynom operującym z lądu lub lotniskowców. W związku z tym jedyny zbudowany prototyp zmagazynowano. W listopadzie 1950 roku podjęto jednak decyzję o jego ponownym przywróceniu do służby w związku z trwającym konfliktem w Korei. Również i tym razem brytyjskie wojsko nie zainteresowało się projektem. Zmagazynowany SR.A/1 został później przeniesiony do muzeum w Southampton, gdzie można go cały czas oglądać.

    Projekt Saunders-Roe SR.A/1 od samego początku był skazany na porażkę, ponieważ decyzję o rozpoczęciu prac nad tym samolotem podjęto pod wpływem impulsu, a nie strategicznego zapotrzebowania Royal Navy. Z drugiej strony udowodniono, że możliwe jest zamontowanie napędu odrzutowego w wodnosamolocie.

    Saunders-Roe SR.A/1
    Saunders-Roe SR.A/1

    Parametry taktyczno-techniczne

    Saunders-Roe SR.A/1był jednoosobowym myśliwskim wodnosamolotem o metalowej konstrukcji i w układzie górnopłata. Samolot miał 15 m długości i 14 m rozpiętości skrzydeł. Masa samolotu wynosiła 7 273 kg. Napęd stanowiły dwa silniki turboodrzutowe Metropolitan-Vickers Beryl MVB.2 zapewniające prędkość maksymalną 824 km/h.

    Uzbrojenie składało się z 4 działek kalibru 20 mm w nosie oraz w razie potrzeby możliwe było podczepienie dwóch bomb o masie 455 kg lub niekierowanych pocisków rakietowych.

    Saunders-Roe SR.A/1 (fot. Mike Freer)
    Saunders-Roe SR.A/1 (fot. Mike Freer)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOldies but Goodies – film
    Next Article Dzień otwarty w 33 Bazie Lotnictwa Transportowego – fotorelacja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.