SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Saunders-Roe Princess – ostatnia wielka łódź latająca
    Saunders-Roe Princess - ostatnia wielka łódź latająca
    Saunders-Roe Princess - ostatnia wielka łódź latająca
    Artykuły

    Saunders-Roe Princess – ostatnia wielka łódź latająca

    Michał BanachBy Michał Banach22 sierpnia 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 30. XX wieku podstawowymi samolotami pasażerskimi obsługującymi trasy transatlantyckie były olbrzymie łodzie latające. Po wojnie sytuacja uległa jednak zmianie za sprawą samolotów odrzutowych. Krótko przed pojawieniem się pierwszych odrzutowców pasażerskich, brytyjskie linie lotnicze BOAC zamówiły w zakładach Saunders-Roe olbrzymią łódź latającą – Saunders-Roe Princess. Jak się okazało, samolot powstał za późno by wejść do eksploatacji.

    Geneza

    Zanim samoloty odrzutowe na stałe wpisały się w podróże lotnicze, dalekodystansowe trasy obsługiwały jedynie olbrzymie łodzie latające. Po zakończeniu II wojny światowej, w krótkim czasie wzrosło zapotrzebowanie na nowe samoloty do obsługi tych tras. Głównym powodem był wzrost ruchu pasażerskiego przez Atlantyk, ale tym razem już nie emigrancki, a typowo turystyczny i biznesowy. W związku z tym krótki czas lotu w porównaniu z rejsem statkiem był bardzo istotnym czynnikiem wpływającym na popularyzację lotów transatlantyckich. Brytyjskie linie lotnicze British Overseas Airways Corporation (BOAC) zamówiły w 1945 roku olbrzymią, luksusową łódź latającą Saunders-Roe Princess.

    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess

    Samolot miał obsługiwać trasy między Wielką Brytanią a USA, a znajdujący się na pokładzie pasażerowie mieli odbywać podróż w bardzo luksusowych i komfortowych warunkach. Oficjalne zamówienie na 3 maszyny spłynęło w maju 1946 roku. Firma Saunders-Roe postanowiła zaprojektować olbrzymi, nowoczesny samolot, który swoimi rozmiarami przyćmiłby wszystkie inne konstrukcje.

    (Prawie)Największa łódź latająca na świecie

    Prace nad Saunders-Roe Princess przebiegały dosyć powoli, ponieważ plany konstruktorów były bardzo ambitne. Dodatkowo tak olbrzymi samolot musiał być wyposażony w potężne silniki, które należało dopiero zaprojektować. W 1951 roku linie BOAC wycofały się z zamówienia, uznając, że tak olbrzymie samoloty nie są już potrzebne. Mimo to konstruktorzy kontynuowali prace, z zamiarem ukończenia jednego samolotu, a dwa pozostałe miały zostać natychmiast zmagazynowane.

    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess

    Ostatecznie pierwszy egzemplarz Saunders-Roe Princess ukończono w sierpniu 1952 roku. Oblot samolotu miał miejsce 22 sierpnia 1952 roku, a sam lot, zaplanowany na 2-3 godzin trwał jedynie kilka minut z powodu awarii instrumentów. W kolejnych tygodniach przeprowadzono serię dodatkowych lotów próbnych. Samolot spisywał się dobrze, w związku z czym przystąpiono do dalszych prób i lotów dalekodystansowych. Zakończono je w 1954 roku, po wykonaniu 46 lotów, trwających łącznie 100 godzin.

    Brak zainteresowania ze strony linii lotniczych i fiasko poszukiwań nowego nabywcy sprawiły, że po zakończeniu prób wszystkie trzy łodzie latające zakonserwowano i umieszczono w magazynach (jeden w Cowes, a dwa w Calshot Spit). Równocześnie producent rozpoczął poszukiwania chętnego do zakupu olbrzymich samolotów.

    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess

    Padło wiele propozycji dalszego wykorzystania maszyn, m.in. przystosowania ich do transportu żołnierzy, albo wyposażenie w… reaktor atomowy (sic!), ale żaden z pomysłów nie zyskał akceptacji. W 1964 roku, blisko 10 lat po umieszczeniu w magazynie, samoloty kupiła firma Aero Spacelines, z zamiarem wykorzystania ich w roli samolotów do transportu fragmentów rakiet Saturn V.

    Niestety po zdjęciu ochronnych powłok (kokonów) jakimi pokryto maszyny, okazało się że metalowa konstrukcja uległa korozji i nie nadaje się do naprawy. W 1967 roku podjęto decyzję o zezłomowaniu wszystkich trzech maszyn. Tym samym zakończyła się krótka historia tych olbrzymich maszyn.

    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess

    Kolejny przegrany w walce z odrzutowcami

    Można śmiało powiedzieć, że Saunders-Roe Princess był jedną z wielu ofiar pojawienia się odrzutowców. Samolot mimo, iż był całkiem dobrą konstrukcją, nie mógł mierzyć się z takim samolotem jak np. de Havilland Comet. Olbrzymia maszyna zapisała się w historii jedynie jako największa łódź latająca o metalowej konstrukcją (jedyną większą łodzią latającą był Hughes H-4 Hercules, ale samolot ten miał drewnianą konstrukcję).

    Saunders-Roe Princess nie tylko był ostatnią wielką łodzią latającą jaka miała wejść do eksploatacji na trasach transatlantyckich, ale również ostatnim samolotem, jaki zaprojektowała firma Saunders-Roe.

    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess

    Konstrukcja

    Łódź latająca Saunders-Roe Princess miała całkowicie metalową konstrukcję. Olbrzymi kadłub podzielony był na dwa pokłady z miejscami dla 105 pasażerów i 6 członków załogi (dwóch pilotów, 2 inżynierów pokładowych, radiooperatora i nawigatora). Napęd stanowiło 10 silników turbośmigłowych Bristol Proteus 600 o mocy 3245 KM każdy, napędzających 6 śmigieł, z których 4 wewnętrzne były ustawione przeciwbieżnie i napędzane przez dwa silniki.

    Samolot miał 45 m długości i 66,9 m rozpiętości skrzydeł. Masa pustej maszyny wynosiła 86 ton, a maksymalna masa startowa 156 ton. Prędkość maksymalna wynosiła 611 km/h, a przelotowa 579 km/h. Zasięg wynosił 9205 km, ale samolot mógł przebywać w powietrzu do 15 godzin.

    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess
    Saunders-Roe Princess

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFotoksiążka Saal Professional Line – recenzja
    Next Article Jak wybrać platformę B2B?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.