SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Santos-Dumont 14-bis – (prawie) pierwszy samolot
    Santos-Dumont 14-bis - (prawie) pierwszy samolot
    Santos-Dumont 14-bis - (prawie) pierwszy samolot
    Artykuły

    Santos-Dumont 14-bis – (prawie) pierwszy samolot

    Michał BanachBy Michał Banach21 grudnia 2020Updated:21 grudnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Chociaż to bracia Wright uznawani są za pierwszych, którzy wzbili się w powietrze maszyną latającą cięższą od powietrza i napędzaną silnikiem, można spotkać się z opinią, że pierwszym samolotem był dopiero zbudowany 3 lata później Santos-Dumont 14-bis.

    Zainspirowany dokonaniami braci Wright Gabriel Voisin wykonał w 1905 roku lot szybowcem holowanym przez łódź na Sekwanie. Jego maszyna miała skrzydła o konstrukcji skrzynkowej. Sukces jakim był ten lot popchnął Voisina do dalszych prac. Pod koniec tego roku spotkał się on z Alberto Santos-Dumontem, brazylijskim pionierem lotnictwa, mieszkającym w tym czasie w Paryżu i zlecił mu opracowanie samolotu, który pozwoliłby na wygranie dwóch konkursów lotniczych. Pierwszy z konkursów wymagał wykonania lotu na dystansie 25 m, a drugi na dystansie 100 m.

    Santos-Dumont 14-bis
    Santos-Dumont 14-bis

    Sontos-Dumont rozpoczął prace nad samolotem, w którym zastosował rozwiązania z szybowca Voisina. Maszyna miała układ kaczki, z silnikiem pchającym z tyłu. Pilot stał w koszu w tylnej części kadłuba. Napęd zapewniał 24-konny silnik V8 Antoinette. Cała konstrukcja została wykonana z bambusa i drewna sosnowego, dodatkowo wzmocnionego aluminiowymi tulejami, a skrzydła pokryto japońskim jedwabiem.

    Pierwszy test samolotu miał miejsce 22 lipca 1906 roku w Neuille. Maszyna została podczepiona pod sterowiec ciśnieniowy No.14 i wykonała krótki podwieszany lot. Następnie samolot oznaczony wówczas jako 14-bis przetransportowano do Château de Bagatelle w Bois de Boulogne, gdzie rozpoczęto dalsze próby. Wykazały one potrzebę wzmocnienia konstrukcji i lepszego wyważenia samoloty.

    Santos-Dumont 14-bis
    Santos-Dumont 14-bis

    W sierpniu przeprowadzono dalsze próby, a pierwszą próbę swobodnego lotu przeprowadzono 21 sierpnia. Została ona jednak szybko przerwana z powodu uszkodzenia śmigła. Po jego wymianie, podjęto dalsze próby, ale okazało się, że zainstalowany silnik jest za słaby. Wymieniono go więc na mocniejszy 50-konny silnik. Po tych zmianach na początku września podjęto kilka nieudanych prób lotu.

    Po kilku modyfikacjach, 23 października 1906 roku przeprowadzono pierwszy udany lot 14-bis. Maszyna pokonała dystans 50 m na wysokości 3-5 m. Tym samym Sontos-Dumont zdobył nagrodę w wysokości 3000 franków za lot o długości 25 m lub więcej. Konstruktor wprowadził kilka dalszych poprawek w konstrukcji swojej maszyny, instalując m.in. ośmiokątne lotki w środku zewnętrznych skrzynek skrzydła z obrotowymi powierzchniami między zewnętrznymi przednimi zastrzałami. Bardzo ciekawie rozwiązano system sterowania lotkami – poruszane były bowiem przez liny przymocowane do… kombinezonu na ramionach pilota.

    Santos-Dumont 14-bis
    Santos-Dumont 14-bis

    Kolejny lot miał miejsce 12 listopada 1906 roku. Tym razem 14-bis pokonał dystans 220 m (chociaż silnik działał tylko przez 22 sekundy). Tym samym konstruktorowi udało się zdobyć nagrodę za lot na dystansie 100 m lub więcej. W kolejnych miesiącach i latach Sontos-Dumont kontynuował loty, ale już przy użyciu nowocześniejszych samolotów.

    14-bis był pierwszym samolotem, który wykonał lot poza USA. Niektórzy natomiast uznają go za pierwszy prawdziwy samolot, ponieważ nie potrzebował on do startu katapulty (wykorzystywanej w pewnym stopniu przez braci Wright). Wykonane po latach analizy dostępnych materiałów filmowych wykazały jednak, że maszyny braci Wright był w stanie oderwać się od ziemi bez użycia katapulty, korzystając tylko z własnego silnika.

    Santos-Dumont 14-bis
    Santos-Dumont 14-bis

    Skonstruowany przez Sontos-Dumonta 14-bis miał 9,6 m długości i 11,46 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa wynosiła 290 kg, a napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik Antoinette  o mocy 50 KM, zapewniający prędkość maksymalną 40 km/h.

    Santos-Dumont 14-bis
    Santos-Dumont 14-bis

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleFort Miles i wieże obserwacyjne na plażach Delaware
    Next Article Sydney Tower – najwyższa wieża widokowa południowej półkuli
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.