SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read410 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read410 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samoloty pasażerskie Dewoitine D.332, D.333 i D.338
    Artykuły

    Samoloty pasażerskie Dewoitine D.332, D.333 i D.338

    Michał BanachBy Michał Banach15 lutego 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Samoloty pasażerskie Dewoitine D.332, D.333 i D.338
    Budowane w latach 30. samoloty pasażerskie Dewoitine D.332, D.333 i D.338 nie odegrały znaczącej roli w rozwoju lotnictwa. Były to typowe samoloty zaprojektowane do obsługi trasy między Paryżem a Sajgonem.

    Na początku lat 30. linie lotnicze Air France złożyły w zakładach Dewoitine zamówienie na samolot pasażerski do obsługi trasy między Paryżem a francuskimi Indochinami, głównie Sajgonem. 11 lipca 1933 roku oblatano pierwszy prototyp samolotu oznaczonego jako Dewoitine D.332. Maszyna otrzymała nazwę Émeraude. Po serii prób, 21 grudnia 1933 roku D.332 udał się w podróż do Sajgonu, gdzie dotarł 28 grudnia.

    Dewoitine D.332
    Dewoitine D.332

    Podczas lotu powrotnego, w odległości zaledwie 400 km od Paryża samolot wpadł w silną burzę śnieżną i rozbił się niedaleko Corbigny. Mimo katastrofy Air France złożyło zamówienie na 3 kolejne samoloty ale w nieco powiększonej wersji D.333. Maszyny te wykorzystywano na trasie z Tuluzy do Dakaru, będącej częścią trasy do Ameryki Południowej. Samoloty przetrwały II wojnę światową, a 2 z nich zostały przekazane Argentynie, która używała ich do końca lat 40.

    Na podstawie doświadczeń z eksploatacji Dewoitine D.333 linie Air France zamówiły kolejną wersję maszyny, ale z chowanym podwoziem. Samolot został oblatany w 1936 roku i otrzymał nazwę Dewoitine D.338. Zbudowano 30 egzemplarzy, które wykorzystywano do obsługi pierwotnej trasy do Sajgonu, a później do Hong Kongu.

    Dewoitine D.332
    Dewoitine D.332

    Część maszyn, która znajdowała się poza Francją gdy wybuchła II wojna światowa, pozostała w eksploatacji. 7 maszyn znajdujących się we Francji zostało przejętych przez Lufthansę. Ostatecznie 9 samolot przetrwało wojnę i przez kilka miesięcy wykorzystywano do obsługi trasy między Paryżem a Niceą. Dwa samoloty trafiły natomiast do Argentyny, gdzie używano ich do końca lat 40.

    Oprócz seryjnych maszyn zbudowano dwa prototypy. Pierwszy z nich to D.342 o ulepszonej aerodynamice i większą kabiną pasażerską na 24 miejsc. Samoloty otrzymał mocniejsze silniki Gnome-Rhône 14N o mocy 915 KM. Co istotne, samolot ukończono już podczas wojny w 1942 roku. Druga maszyna to D.620 z turbodoładowanymi silnikami Gnome-Rhône 14Krsd o mocy 880 KM i kabiną pasażerską dla 30 pasażerów. Samolot nie wszedł do służby.

    Dewoitine D.332
    Dewoitine D.332
    Dewoitine D.332 Dewoitine D.338
    Długość 18,95 m 22,13 m
    Rozpiętość skrzydeł 29 m 29 m
    Maksymalna masa startowa 9350 kg 11 150 kg
    Napęd 3 silniki Hispano-Suiza 9V o mocy 575 KM każdy 3 silniki Hispano-Suiza 9V-16 i 9V-17 o mocy 650 KM
    Prędkość maksymalna 300 km/h 301 km/h
    Prędkość przelotowa 250 km/h 260 km/h
    Zasięg 2000 km 1950 km
    Załoga/pasażerowie 4/8 4/12 (lub 15, 18 albo 22)
    Cechy szczególne Stałe podwozie, metalowa konstrukcja Chowane podwozie, metalowa konstrukcja, 6 foteli mogło być przerobionych na łóżka

    Dewoitine D.333
    Dewoitine D.333
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.338
    Dewoitine D.342
    Dewoitine D.342
    Dewoitine D.620
    Dewoitine D.620
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBrytyjski czołg piechoty Valentine Mk III
    Next Article Jakie funkcje oferują współczesne telewizory?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    28 marca 20239 Mins Read410 Views

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    By Michał Banach0
    27 marca 20234 Mins Read571 Views

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    By Michał Banach0
    23 marca 20232 Mins Read371 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    12 grudnia 20202 Mins Read18 Views

    Focke-Wulf Fw 159 – nietypowy rywal Messerschmitta Bf 109

    Podstawowym niemieckim myśliwcem podczas II wojny światowej był Messerschmitt Bf 109. Zanim jednak maszyna ta…

    Artykuły
    4 kwietnia 20213 Mins Read49 Views

    Wagony spalinowe SD80 – z ziemi włoskiej do Polski

    Mając w pamięci sukces jaki osiągnęły Luxtorpedy w latach 30., władze PKP postanowiły po II…

    Artykuły
    7 kwietnia 20219 Mins Read9 Views

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne.…

    Artykuły
    14 sierpnia 20172 Mins Read193 Views

    Rover JET1 – pierwszy samochód z turbiną gazową

    W 1950 roku brytyjska firma Rover zaprezentowała niepozorny samochód – Rover JET1. Na pierwszy rzut…

    Artykuły
    15 listopada 20183 Mins Read87 Views

    Audyt śledczy – na czym polega audyt dochodzeniowy?

    Prowadzenie własnego biznesu daje wiele możliwości zarówno samym przedsiębiorcom, jak i osobom zatrudnionym w firmie.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.