SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Samoloty NATO w pogoni za rosyjskimi bombowcami
    Samoloty NATO przechwytujące maszyny rosyjskie
    Samoloty NATO przechwytujące maszyny rosyjskie
    Artykuły

    Samoloty NATO w pogoni za rosyjskimi bombowcami

    Michał BanachBy Michał Banach22 czerwca 2014Updated:15 maja 20172 komentarze2 Mins Read
    W ostatnich miesiącach, wraz z coraz większą aktywnością rosyjskich samolotów w różnych rejonach świata, bardzo często dochodzi do ich „przechwytywania” przez samoloty NATO, zwłaszcza, jeśli Rosjanie podlecą za blisko granic bądź jednostek należących do państw Sojuszu. Mimo, iż każdy z tych lotów kończy się chwilowym eskortowaniem intruza, to tak dla pilotów, jak i ich dowódców są to bardzo stresujące momenty. Wszystko dlatego, że tak naprawdę nigdy nie wiadomo kto leci danym samolotem i jakie ma zadanie.

    Współczesne incydenty są jednak zaledwie cieniem tego co miało miejsce w czasach zimnej wojny, kiedy obie strony próbowały się nawzajem i prowadziły wojnę nerwów. Wielokrotnie dochodziło wówczas do sytuacji, które mogły doprowadzić do wybuchu wojny. Często bowiem maszyny biorące udział w tych incydentach były bardzo silnie uzbrojone, a nawet zdarzało się, że miały na pokładzie broń nuklearną.

    Jaki jest cel tego typu misji? Przede wszystkim sprawdzenie możliwości i szybkości działania drugiej strony. Rosjanie sprawdzają jak szybko zareagują na ich wtargnięcie systemy obrony danego kraju. Dodatkowo jest to pokaz siły, ponieważ widok potężnego bombowca z podwieszonym uzbrojeniem szybko dotrze do mediów. Rosjanie przypominają więc w ten sposób, że jeszcze mogą… latać. Większość ciężkich bombowców, które biorą udział w tych incydentach to bardzo wiekowe i wyeksploatowane maszyny. Dowódcy NATO częściej obawiają się nie tyle samej obecności tych maszyn, tylko ewentualnej awarii i ich rozbicia. Dla pilotów NATO są to natomiast świetne okazje do sprawdzenia swoich umiejętności w stosunkowo bezpiecznych warunkach.

    Incydentów tego typu było już wiele w historii, a część z nich uwieczniono na zdjęciach. Praktycznie regularnie co kilka tygodni rosyjskie samoloty naruszają przestrzeń powietrzną różnych państw, bądź wykonują loty w pobliżu okrętów NATO znajdujących się na wodach międzynarodowych.

    Styczeń 1963 roku. Amerykańskie F-4 Phantom II eskortują sowiecki bombowiec Tu-16, przelatujący dosyć blisko lotniskowca USS Kitty Hawk
    Styczeń 1963 roku. Amerykańskie F-4 Phantom II eskortują sowiecki bombowiec Tu-16, przelatujący dosyć blisko lotniskowca USS Kitty Hawk
    5 lipca 1963 roku. Należące do US Navy samoloty F-8E Crusader eskortują radzieckie bombowce Tu-16
    5 lipca 1963 roku. Należące do US Navy samoloty F-8E Crusader eskortują radzieckie bombowce Tu-16
    Lipiec 1970, myśliwiec Convair F-102A i radziecki bombowiec Tu-142
    Lipiec 1970, myśliwiec Convair F-102A i radziecki bombowiec Tu-142
    Lipiec 1970, myśliwiec Convair F-102A i radziecki bombowiec Tu-142
    Lipiec 1970, myśliwiec Convair F-102A i radziecki bombowiec Tu-142
    F-4B-27-MC Phantom należący do US Navy i radziecki Tu-95MR nad Morzem Japońskim w 1971 roku
    F-4B-27-MC Phantom należący do US Navy i radziecki Tu-95MR nad Morzem Japońskim w 1971 roku
    Należący do US Navy F-4B Phantom II i radziecki Tu-95 - wczesne lata 70-te
    Należący do US Navy F-4B Phantom II i radziecki Tu-95 – wczesne lata 70-te
    F-8J Crusader i radziecki rozpoznawczy Tu-95 niedaleko lotniskowca USS Oriskany - 25 maja 1974
    F-8J Crusader i radziecki rozpoznawczy Tu-95 niedaleko lotniskowca USS Oriskany – 25 maja 1974
    F-4N Phantom II eskortujący tym razem libijskiego Tupolewa Tu-22 nad morzem Śródziemnym - kwiecień 1977
    F-4N Phantom II eskortujący tym razem libijskiego Tupolewa Tu-22 nad morzem Śródziemnym – kwiecień 1977
    Należący do US Navy F-14A Tomcat obok Tu-95RT nad morzem Śródziemnym - 15 luty 1977
    Należący do US Navy F-14A Tomcat obok Tu-95RT nad morzem Śródziemnym – 15 luty 1977
    Harrier należący do US Marines oraz dwa F-4N Phantom II eskortujące radzieckiego Tu-95 - 1977 rok
    Harrier należący do US Marines oraz dwa F-4N Phantom II eskortujące radzieckiego Tu-95 – 1977 rok
    A-7E Corsair II i radziecki samolot rozpoznawczy Ił-38 lecący w pobliżu USS Coral Sea. Morze Arabskie około 1979 roku
    A-7E Corsair II i radziecki samolot rozpoznawczy Ił-38 lecący w pobliżu USS Coral Sea. Morze Arabskie około 1979 roku
    F-14A Tomcat i radziecki Tu-95 - 15 października 1979
    F-14A Tomcat i radziecki Tu-95 – 15 października 1979
    F-106 amerykańskiej gwardii narodowej niedaleko wybrzeża Nowej Szkocji i radziecki Tu-95 - 1982 rok
    F-106 amerykańskiej gwardii narodowej niedaleko wybrzeża Nowej Szkocji i radziecki Tu-95 – 1982 rok
    F-106A i radziecki Tu-95D - 1982 rok
    F-106A i radziecki Tu-95D – 1982 rok
    F-4D Phantom nad Morzem Akrtycznym eskortujący radzieckiego Tu-95 - okolice Islandii 1983 rok
    F-4D Phantom nad Morzem Akrtycznym eskortujący radzieckiego Tu-95 – okolice Islandii 1983 rok
    1 października 1985 roku - F-14A Tomcat i Tu-95D
    1 października 1985 roku – F-14A Tomcat i Tu-95D
    1985 rok - F-14 Tomcat i Tu-95G
    1985 rok – F-14 Tomcat i Tu-95G
    F-15C Eagle obok Tu-95D w 1987 roku, niedaleko Islandii
    F-15C Eagle obok Tu-95D w 1987 roku, niedaleko Islandii
    F-14 i F-15 eskortujące Tu-95H niedaleko Alaski - 29 maja 1987 roku
    F-14 i F-15 eskortujące Tu-95H niedaleko Alaski – 29 maja 1987 roku
    Maj 1996 - F-14 z lotniskowca USS Constellation obok rosyjskiego Ił-a-38
    Maj 1996 – F-14 z lotniskowca USS Constellation obok rosyjskiego Ił-a-38
    22 listopada 2007 roku - myśliwiec F-22 Raptor i wiekowy Tu-95
    22 listopada 2007 roku – myśliwiec F-22 Raptor i wiekowy Tu-95
    Brytyjski Typhoon F2 nad Atlantykiem obok Tu-95H - sierpień 2008
    Brytyjski Typhoon F2 nad Atlantykiem obok Tu-95H – sierpień 2008
    10 marca 2010 roku - brytyjski Tornado F3 i rosyjski Tu-160. W latach 2009-2010 miało miejsce wiele incydentów z udziałem tych samolotów niedaleko Wielkiej Brytanii
    10 marca 2010 roku – brytyjski Tornado F3 i rosyjski Tu-160. W latach 2009-2010 miało miejsce wiele incydentów z udziałem tych samolotów niedaleko Wielkiej Brytanii
    Całkiem świeży incydent - brytyjski Typhoon biorący udział w operacji Baltic Air Policing i rosyjski Su-27 - 17 czerwca 2014
    Całkiem świeży incydent – brytyjski Typhoon biorący udział w operacji Baltic Air Policing i rosyjski Su-27 – 17 czerwca 2014
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułNASA Dryden Flight Research Center
    Następny artykuł Dziki zachód bez tajemnic
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    2 lipca 20222 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.