SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samolot szkolno-treningowy PZL TS-8 Bies
    Samolot szkolno-treningowy PZL TS-8 Bies
    Artykuły

    Samolot szkolno-treningowy PZL TS-8 Bies

    Michał BanachBy Michał Banach3 kwietnia 2018Updated:22 lipca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W połowie lat 50. opracowano w Polsce nowy samolot szkolno-treningowy PZL TS-8 Bies. Maszyna powstała z myślą o szkoleniu pilotów samolotów odrzutowych, w związku z czym otrzymała trójkołowe podwozie z kołem przednim. Wybudowano 250 maszyn, które wykorzystywano do 1978 roku.

    W okresie powojennym, polskie lotnictwo wykorzystywało do zadań szkoleniowych głównie samoloty Junak 2 i 3 oraz Jak-11. Samoloty te powstały jednak z myślą o szkoleniu pilotów samolotów z silnikami tłokowymi. W związku z tym w 1953 roku dowództwo sił powietrznych zleciło Instytutowi Lotnictwa opracowanie nowego samolotu szkolno-treningowego. Maszyna otrzymała oznaczenie TS-8 Bies.

    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)
    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)

    Pracami kierował inż. Tadeusz Sołtyk, Jerzy Świdziński oraz Wiktor Narkiewicz, którego zadaniem było opracowanie silnika dla nowego samolotu. Zamówiono 4 prototypy (jeden do prób statycznych, trzy do prób w locie), a oblot pierwszej maszyny miał miejsce 23 lipca 1955 roku. Pierwsze próby wykazały, że Bies ma dobre właściwości pilotażowe, a przed wprowadzeniem do eksploatacji należy wprowadzić jedynie drobne poprawki. Kolejne prototypy oblatano 13 marca 1956 roku i 18 sierpnia 1946 roku.

    Samolot miał 8,55 m długości i 10,5 m rozpiętości skrzydeł przy masie własnej 1292 kg i startowej 1672 kg. Napęd stanowił opracowany przez inżyniera Narkiewicza siedmiocylindrowy silnik gwiazdowy WN-3 o mocy 330 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 310 km/h i zasięg 620 km.

    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)
    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)

    W 1956 roku Bies został zaprezentowany na Targach Poznańskich, a w kolejnym roku m.in. na Salonie Lotniczym w Paryżu. Produkcję seryjną rozpoczęto od liczącej 10 maszyn serii informacyjnej, oznaczonej jako TS-8BI – pierwszy egzemplarz wzbił się w powietrze 30 maja 1957 roku. Do 1960 roku wyprodukowano łącznie 250 Biesów, głównie w wersji TS-8BII (229 maszyn) i TS-8BIII (10 maszyn), różniących się między sobą wyposażeniem. Warto dodać, że dwa egzemplarze wyeksportowano do Indonezji.

    W początkowym okresie eksploatacji samoloty te ustanowiły kilka rekordów – 28 grudnia 1956 roku maszyna pilotowana przez Andrzeja Abłamowicza wzniosła się na wysokość 7084 m, ustanawiając międzynarodowy rekord wysokości dla maszyn tego typu, 14 maja 1957 roku ustanowiono międzynarodowy rekord w odległości lotu na obwodzie zamkniętym – 2884,5 oraz krajowe rekordy prędkości na dystansach 500, 1000, 1500 i 2000 km (za sterami ponownie znalazł się Andrzej Abłamowicz). 30 maja  Bies pilotowany przez Ludwika Natkiewicza ustanowił międzynarodowy rekord prędkości na trasie 2000 km dla samolotów tej kategorii, wynoszący 317 km/h oraz  pobił krajowe rekordy prędkości na trasach 500 i 1000 km.

    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)
    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)

    30 września 1957 roku doszło do ciekawego incydentu z udziałem Biesa. W trakcie lotu maszyny, za sterami której znajdował się Ludwik Natkaniec doszło do oderwania jednej z łopat śmigła, a następnie do wybudowania silnika (śruby mocujące silnik odkręciły się i silnik odpadł). Mimo to pilot dał radę posadzić maszynę na ziemi, głównie dzięki szybkiemu wyciągnięciu podwozia, przez co samolot zachował stateczność.

    Mimo dobrych właściwości lotnych, eksploatacja Biesów zakończyła się w siłach powietrznych w 1978 roku, głównie w związku z wprowadzeniem do eksploatacji znacznie lepszych, odrzutowych TS-11 Iskra. Wycofywane TS-8 trafiały głównie do Aeroklubów, które eksploatowały je bardzo intensywnie. Do naszych czasów przetrwało jednak tylko kilka maszyn, z których większość jest w muzeach i na pomnikach,a kilka pozostaje zdolnych do lotów (W 2017 roku oblatano jeden odrestaurowany egzemplarz).

    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)
    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)
    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)
    PZL TS-8 Bies (fot. Michał Banach)
    PZL TS-8 Bies (fot. Cezary Piwowarski)
    PZL TS-8 Bies (fot. Cezary Piwowarski)
    PZL TS-8 Bies (fot. Grzegorz Jereczek)
    PZL TS-8 Bies (fot. Grzegorz Jereczek)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleParis – (prawie) polski pancernik
    Next Article Motorola DynaTAC 8000X – pierwszy prawdziwy telefon komórkowy
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.