SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samolot szkolno-treningowy Jakowlew Jak-11
    Samolot szkolno-treningowy Jakowlew Jak-11
    Samolot szkolno-treningowy Jakowlew Jak-11
    Artykuły

    Samolot szkolno-treningowy Jakowlew Jak-11

    Michał BanachBy Michał Banach28 lutego 2021Updated:28 lutego 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Pod koniec II wojny światowej w ZSRR rozpoczęto prace nad nowym, dedykowanym samolotem szkolno-treningowym. Samolot miał wywodzić się z konstrukcji szkolnej wersji Jaka-3U z silnikiem gwiazdowym. W 1945 roku oblatany został prototyp nowego samolotu, oznaczony jako Jak-11.

    Myśliwce Jak-3 i Jak-9 były podstawowymi radzieckimi myśliwcami pod koniec II wojny światowej. Z racji ich wszechobecności, podjęto decyzję o opracowaniu w oparciu o nie samolotu szkolno-treningowego, który miał zastąpić dotychczasowe konstrukcje, pamiętające jeszcze okres przed II wojną światową i nienadające się do szkolenia pilotów coraz szybszych samolotów bojowych, zwłaszcza o napędzie odrzutowym.

    Egipski Jak-11 (C-11), którym Mahmud Abbas Hilmi uciekł z Egiptu do Izraela (fot. Wikimedia Commons)
    Egipski Jak-11 (C-11), którym Mahmud Abbas Hilmi uciekł z Egiptu do Izraela (fot. Wikimedia Commons)

    W połowie 1944 roku opracowany został projekt samolotu szkolnego Jak-3U, różniącego się od wersji myśliwskiej czternastocylindrowym silnikiem gwiazdowym ASz-82 (używanym m.in. w Ławoczkinach Ła-5, Ła-7, Ła-9 i Ła-11, oraz samolotach transportowych Ił-12 i Ił-14). Maszyna zachowała większą część kadłuba z Jaka-3 i skrzydła. Zmianie uległo wyposażenie i uzbrojenie. Testy dały pozytywne rezultaty, ale podjęto decyzję o opracowaniu jeszcze jednej wersji z silnikiem ASz-21.

    Nowa maszyna zachowała ogólnie układ konstrukcyjny z Jaka-3U, ale wraz z zainstalowaniem nowego silnika i zmianami w wyposażeniu oraz układzie kokpitu, powstał nowy samolot, któremu nadano oznaczenie Jak-11. Oblot prototypu miał miejsce 10 listopada 1945 roku, a po trwających do października 1946 roku próbach maszynę przyjęto do eksploatacji.

    Jakowlew Jak-11 (fot. Michał Banach)
    Jakowlew Jak-11 (fot. Michał Banach)

    Jak-11 miał 8,2 m długości i 9,4 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowił siedmiocylindrowy gwiazdowy silnik ASz-21 o mocy 708 KM, zapewniający prędkość maksymalną 460 km/h i przelotową 370 km/h, oraz zasięg 1250 km. Uzbrojenie składało się z jednego karabinu maszynowego kalibru 12,7 lub 7,62 mm, a pod skrzydłami znajdowały się dwa zaczepy dla bomb o masie do 200 kg. Początkowo zastosowano całkowicie chowane podwozie – łącznie z kółkiem ogonowym, ale z czasem kółko to zamontowano na stałe. W 1951 roku opracowano natomiast wersję, w której zainstalowano trójpodporowe podwozie z przednim kołem, ale nie rozpoczęto produkcji seryjnej tej wersji.

    Chociaż Jak-11 występował w jednej wersji produkcyjnej, wprowadzono w nim wiele poprawek i zmian, zwłaszcza w awionice i wyposażeniu, umożliwiając szkolenie samolotów o napędzie odrzutowym. Samoloty te trafiły na wyposażenie praktycznie wszystkich państw Bloku Wschodniego, a także na eksport, m.in. do Afganistanu, Albanii, Algierii, Angoli, Austrii, Egiptu, Iraku, Korei Północnej, Somalii, Syrii, Wietnamu oraz Jemenu.

    Jakowlew Jak-11 (fot. Michał Banach)
    Jakowlew Jak-11 (fot. Michał Banach)

    W Czechosłowacji rozpoczęto natomiast produkcję licencyjną tych maszyn pod oznaczeniem C-11. Łącznie zbudowano 3859 Jaków-11 i 707 C-11. Samoloty te wykorzystywano w większości krajów intensywnie do 1962 roku, po czym zastępowano je nowszymi konstrukcjami. Wiele samolotów pozostało jednak w eksploatacji w różnych zakątkach świata.

    Jak-11 ze względu na swoje podobieństwo aerodynamiczne do Jaka-3 stał się popularnym samolotem wśród fanów lotnictwa. Wiele z tych maszyn zostało odkupionych przez entuzjastów lotnictwa i dalej pozostaje w użyciu. Kilka egzemplarzy przebudowano natomiast na samoloty wyścigowe, biorące udział w wyścigach lotniczych np. w Reno.

    Jakowlew Jak-11 (fot. Michał Banach)
    Jakowlew Jak-11 (fot. Michał Banach)

    W latach 80. jeden z czechosłowackich C-11 został zakupiony przez Amerykanina, który poddał go modyfikacji, instalując o wiele potężniejszy silnik Pratt & Whitney R2000 o mocy 1450 KM, który zwiększył jego prędkość do 650 km/h. W latach 1990-2000 maszyna brała udział w wyścigach, po czym trafiła do magazynu. W 2019 roku samolot został sprzedany nowemu właścicielowi z Polski i obecnie bierze udział w pokazach lotniczych pod nazwą Jak-3UPW.

    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)
    Yak-3UPW R2000 (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleDaimler Motor Lastwagen – pierwsza ciężarówka
    Next Article EE-T1 Osório – wielka nadzieja i źródło bankructwa
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.