SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Samolot wczesnego ostrzegania Tupolew Tu-126
    Artykuły

    Samolot wczesnego ostrzegania Tupolew Tu-126

    Michał BanachBy Michał Banach9 marca 2017Updated:23 stycznia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Samolot wczesnego ostrzegania Tupolew Tu-126
    Pod koniec lat 50. w ZSRR rozpoczęto prace nad samolotem wczesnego ostrzegania, który zwiększałby możliwości wykrywania wrogich samolotów i okrętów oraz pomagał w naprowadzaniu własnych samolotów na cele. Efektem prac był Tupolew Tu-126, pierwsza tego typu maszyna w ZSRR.

    Pierwszy radziecki samolot wczesnego ostrzegania

    Prace nad Tupolewem Tu-126 rozpoczęto w 1958 roku. Z racji tego, że maszyna miała być nośnikiem systemu Liana, należało wybrać samolot, który pomieściłby wszystkie urządzenia i stanowiska wchodzące w skład systemu. Początkowo rozważano wykorzystanie przebudowanego kadłuba Tu-95M lub Tu-116 (prototyp samolotu pasażerskiego na bazie Tu-95), ale oba samoloty dysponowały zbyt wąskim kadłubem.

    Tupolew Tu-114
    Tupolew Tu-114

    Ostatecznie wybór padł na samolot pasażerski Tu-114. Samolot posiadał przestronną kabinę pasażerską, która po usunięciu zbędnego wyposażenia, spokojnie nadawała się do montażu stanowisk systemu Liana. Prace nad prototypem trwały do 1961 roku. Samolot różnił się od późniejszych maszyn seryjnych brakiem wyposażenia do tankowania w powietrzu.

    Oblot prototypu Tu-126 miał miejsce 23 stycznia 1962 roku. Próby samego samolotu przebiegły pomyślnie, chociaż rezultaty testów systemu Liana nie były aż tak zadowalające. Przeciwbieżne śmigła generowały zakłócenia, które zmniejszały skuteczność systemu, a dodatkowo zamontowany na pokładzie samolotu radar miał duże trudności z wykrywaniem samolotów lecących nisko nad ziemią.

    Tupolew Tu-126
    Tupolew Tu-126

    Mimo problemów, jesienią 1963 roku zdecydowano się na rozpoczęcie produkcji seryjnej. Początkowo zakładano budowę 18 maszyn, ale ostatecznie ograniczono się do 8 egzemplarzy seryjnych (2 w 1965 roku i po 3 w 1966 i 1967 roku) i jednego prototypu. Niektóre źródła wspominają również o drugim prototypie, oraz o łącznie 10 maszynach seryjnych.

    Wszystkie Tu-126 rozmieszczono w bazie Szawle na Litwie i wykorzystywano głównie nad Atlantykiem i zachodnią granicą ZSRR. W toku eksploatacji okazało się, że system Liana nie tylko ma problemy z wykrywaniem samolotów nad lądem, ale również nie jest w stanie wykrywać średnich okrętów wojennych z wystarczająco dużej odległości. System był w stanie wykryć małe samoloty z odległości 100 km, duże z odległości 300 km, a duże jednostki morskie z odległości około 400 km.

    Tu-126 wykorzystywano do lat 80-tych, a ostatni egzemplarz wycofano w 1984 roku. W jednostkach liniowych zastąpiono je samolotami Beriew A-50, zbudowanymi na bazie Iljuszyna Ił-76. Samoloty te cały czas pozostają w eksploatacji.

    Tupolew Tu-126
    Tupolew Tu-126

    Konstrukcja

    Tu-126 powstał w oparciu o konstrukcję samolotu pasażerskiego Tu-114. W związku z tym maszyna zachowała ogólny wygląd kadłuba swojego pierwowzoru. Samolot miał 55,2 m długości i 51,2 m rozpiętości skrzydeł. Napęd stanowiły 4 silniki turbośmigłowe NK-12MW o mocy 15 000 KM. Zapewniały one prędkość maksymalną około 850 km/h i przelotową około 650 km/h. Zasięg wynosił 12 550 km, ale samoloty wyposażono w system do tankowania w powietrzu.

    Tupolew Tu-126
    Tupolew Tu-126

    Antena systemu Liana znajdowała się w obracającej się owiewce o średnicy 11 m, umieszczonej na pylonie na kadłubie za skrzydłami. Samolot nie posiadał żadnego uzbrojenia.

    Załoga składała się z dwóch zespołów po 12 osób. Każdy zespół składał się z 2 pilotów, 2 operatorów pasywnych i aktywnych systemów przeciwradiolokacyjnych, radiooperatora, oficera naprowadzania, inżyniera pokładowego, 3 operatorów systemu Liana, inżyniera serwisowego i operatora wyposażenia radiotechnicznego. Gdy jedna załoga pracowała, druga mogła odpoczywać w specjalnej kabinie z łóżkami.

    Tupolew Tu-126
    Tupolew Tu-126
    Tupolew Tu-126 (fot. Sergei Tsvetkov)
    Tupolew Tu-126 (fot. Sergei Tsvetkov)
    Beriew A-50
    Beriew A-50
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePLZT Goggles – gogle na wypadek nuklearnej apokalipsy
    Next Article Brudne naczynia po wyjęciu ze zmywarki? Najczęstsze przyczyny problemu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    23 marca 20232 Mins Read369 Views

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    By Michał Banach0
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read29 Views

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Lifestyle
    13 stycznia 20193 Mins Read2 Views

    Strzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn

    Znalezienie odpowiedzi na pytanie o źródła popularności strzelectwa rekreacyjnego wcale nie jest proste. Niektórzy odnajdują…

    Artykuły
    21 kwietnia 20182 Mins Read20 Views

    Fiat 7002 – latająca Multipla

    Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma…

    Artykuły
    27 sierpnia 20153 Mins Read12 Views

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read4 Views

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.