SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Saab 96 – najdłużej produkowany Saab
    Saab 96 - najdłużej produkowany Saab
    Saab 96 - najdłużej produkowany Saab
    Artykuły

    Saab 96 – najdłużej produkowany Saab

    Michał BanachBy Michał Banach6 lutego 2020Brak komentarzy2 Mins Read
    Firma Saab w latach 50. przeszła sporo zmian. Oprócz dotychczasowej produkcji samolotów rozpoczęto produkcję samochodów. Po całkiem udanych, ale niezbyt popularnych modelach Saab 92, 93 i 95, w 1960 roku zaprezentowano Saaba 96. Samochód ten był pierwszym tak udanym projektem firmy i pozostawał w produkcji do 1980 roku.

    Po raz pierwszy Saab 96 został zaprezentowany 17 lutego 1960 roku w Sztokholmie. Pojazd był dalekim rozwinięciem modelu 93 produkowanego w latach 1955-1960. Początkowo zakładano, że nowy samochód zachowa oznaczenie 93 i będzie jedynie poważnym face liftingiem, ale ostatecznie uznano, że ilość zmian pozwala na stworzenie nowego modelu.

    Saab 96 w czasie rajdu (fot. Saab)
    Saab 96 w czasie rajdu (fot. Saab)

    W pierwszych wersjach modelu 96 zachowano przód z modelu 93, ale zmieniono kształt tylnej części nadwozia, powiększono tylną szybę oraz błotniki. Do napędu wykorzystano dwusuwowy, trzycylindrowy silnik o pojemności  841 cm3 i mocy 38 KM. Samochód miał 4 m długości, 1,5 szerokości i 1,4 wysokości oraz ważył 800-950 kg. Prędkość maksymalna wynosiła około 127 km/h, a do setki Saab 96 rozpędzał się w ponad 14 sekund (inne źródła podają 27 sekund).

    W toku produkcji wprowadzono kilka zmian zarówno w wyglądzie samochodu jak i wyposażeniu. Stopniowo dodawano coraz mocniejsze silniki, a w 1967 roku wprowadzono czterocylindrowe jednostki napędowe o mocy 66 i 70 KM i pojemności odpowiednio 1,5 i 1,7 litra.

    Saab 96 model 1967 (fot. Saab)
    Saab 96 model 1967 (fot. Saab)

    W 1964 roku zmianie uległa maska samochodu i atrapa chłodnicy. Ponownie przerobiono je w 1969 roku. W 1970 roku zmianie uległa deska rozdzielcza, a w 1972 ponownie przerobiono przód. Ostatnią poważniejszą zmianę wyglądu przeprowadzono w 1978 roku. W 1980 roku podjęto decyzję o wycofaniu tego modelu z produkcji.

    Saab 96 produkowany był w Szwecji, Finlandii i Belgii. Łącznie powstało 547 221 samochodów tego typu. Wykorzystywano je na całym świecie – nawet w USA. Dzięki stosunkowo niskiej masie i dźwigni zmiany biegów w kolumnie kierownicy, samochody te były popularne wśród kierowców rajdowych.

    Saab 96 w czasie rajdu (fot. Brian Snelson)
    Saab 96 w czasie rajdu (fot. Brian Snelson)

    Wśród najbardziej znanych kierowców używających Saaba 96 wymienić można Erika Carlssona, który trzykrotnie wygrał tym samochodem Rajd Wielkiej Brytanii – w 1960, 1961 i 1962 roku. Samochody te spotkać można było również na Rajdzie Polski – w 1964 roku Erik Carlsson zajął 2 miejsce w swojej klasie.

    Saab 96 model 1967 (fot. Saab)
    Saab 96 model 1967 (fot. Saab)
    Saab 96 model 1968 (fot. Saab)
    Saab 96 model 1968 (fot. Saab)
    Saab 96
    Saab 96
    Saab 96 V4 (fot. Saab)
    Saab 96 V4 (fot. Saab)
    Saab 96 V4 (fot Alfvan Beem)
    Saab 96 V4 (fot Alfvan Beem)
    Saab 96 model 1978 (fot. nieznany)
    Saab 96 model 1978 (fot. nieznany)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOpuszczona latarnia morska Kiipsaare w Estonii
    Next Article Concorde – naddźwiękowy luksus
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Zaginiony koncepcyjny Oldsmobile Golden Rocket

    2 stycznia 20233 Mins Read

    Seversky P-35 – myśliwiec w cieniu legend

    4 listopada 20224 Mins Read

    Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    30 października 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.