SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Ryan FR Fireball – samolot z napędem „tłokowo-odrzutowym”
    Ryan FR Fireball - samolot z napędem "tłokowo-odrzutowym"
    Ryan FR Fireball - samolot z napędem "tłokowo-odrzutowym"
    Artykuły

    Ryan FR Fireball – samolot z napędem „tłokowo-odrzutowym”

    Michał BanachBy Michał Banach12 kwietnia 2019Updated:24 kwietnia 2019Brak komentarzy4 Mins Read
    Zanim pierwsze odrzutowce na dobre przeszły próby, dowództwo US Navy podjęło decyzję o zamówieniu oryginalnego i nietypowego pod względem konstrukcji myśliwca dysponującego napędem składającym się z silnika tłokowego i odrzutowego. Maszyna otrzymała oznaczenie Ryan FR Fireball, ale jej kariera była bardzo krótka.

    Geneza

    Pierwsze lotnicze silniki odrzutowe chociaż zapewniały całkiem niezłe osiągi, miały jedną istotną wadę – potrzebowały sporo czasu, aby uzyskać odpowiednią moc, potrzebną do startu. O ile w przypadku maszyn bazujących na lądzie nie było to większym problemem, tak w przypadku lotniskowców, cecha ta praktycznie uniemożliwiała bezpieczne wykorzystanie odrzutowców.

    Ryan FR Fireball
    Ryan FR Fireball

    W związku z tym, w 1943 roku dowództwo US Navy wpadło na bardzo oryginalny pomysł. Chcąc wykorzystać potencjał silników odrzutowych i zapewniane przez nie osiągi w powietrzu, zlecono fabryce Ryan Aeronautical zaprojektowanie samolotu myśliwskiego wyposażonego w tradycyjny silnik tłokowy, który byłby głównym napędem, oraz dodatkowy silnik odrzutowy, który miał zapewniać dodatkową prędkość w trakcie działań bojowych. Rozwiązanie to eliminowało problem zbyt wolnego rozpędzania się silnika odrzutowego, a co za tym idzie brak zapasu mocy potrzebnej do startu z pokładu lotniskowca.

    Prace nad samolotem zaowocowały powstaniem samolotu oznaczonego jako Ryan FR Fireball. Pierwszy prototyp maszyny wzbił się w powietrze 25 czerwca 1944 roku. Jeszcze zanim maszyna została oblatana, US Navy zamówiła ponad 700 maszyn tego typu.

    Ryan FR Fireball
    Ryan FR Fireball

    Trudne narodziny i krótka kariera

    Podczas pierwszego lotu, prototyp Fireballa nie posiadał silnika odrzutowego, ale zainstalowano go krótko po rozpoczęciu prób. Maszyna spisywała się całkiem nieźle, ale 13 października 1944 roku pierwszy prototyp rozbił się podczas prób. W wyniku przeprowadzonych analiz okazało się, że konstrukcja maszyn nie wytrzymywała naprężeń podczas lotów z dużymi prędkościami. Zanim jednak wprowadzono poprawki eliminujące wykryte wady, dwa kolejne prototypy uległy zniszczeniu 25 marca i 5 kwietnia 1945 roku.

    Aby usunąć problemy, wzmocniono konstrukcję skrzydeł, dodając większą liczbę nitów oraz przekonstruowano statecznik pionowy. W styczniu 1945 roku rozpoczęto próby na pokładzie lotniskowca eskortowego USS Charger. W ciągu kolejnych kilku miesięcy kontynuowano testy przy użyciu kilku maszyn, ale ich rezultaty pozostawiały wiele do życzenia.

    Ryan FR Fireball
    Ryan FR Fireball

    Samoloty często ulegały awariom, zwłaszcza przedniego podwozia, przez co kilka maszyn uległo poważnym uszkodzeniom. Również silniki sprawiały liczne problemy, przez co już po zakończeniu wojny, 6 listopada 1945 roku jeden z seryjnych Fireballi stał się pierwszym samolotem, który wylądował na lotniskowcu korzystając jedynie z silnika odrzutowego (silnik tłokowy przestał działać podczas podchodzenia do lądowania, więc pilot na szybko uruchomił silnik odrzutowy).

    Do końca II wojny światowej zbudowano jedynie 66 egzemplarzy Fireballi, które trafiły tylko do jednej eskadry – VF-66. Maszyny nie wzięły udziału w działaniach bojowych. Wraz z końcem wojny anulowano również zamówienie na kolejne samoloty tego typu, przez co ostatecznie powstało jedynie 71 maszyn, wliczając prototypy i samoloty seryjne.

    Ryan FR Fireball
    Ryan FR Fireball

    Samoloty pozostały w służbie tylko przez krótki czas i 1 sierpnia 1947 roku wszystkie wycofano z eksploatacji. Większość maszyn natychmiast zezłomowano, a pojedyncze używano do testów. Powodem tak szybkiego wycofania Fireballi z eksploatacji były wykryte pęknięcia konstrukcji. Okazało się, że konstrukcja maszyn była zbyt delikatna i niedostosowana do trudów służby na lotniskowcach. Do naszych czasów przetrwał tylko jeden Fireball, który znajduje się obecnie w Planes of Fame Air Musuem w Chino, w Kalifornii.

    Dane taktyczno-techniczne

    Ryan FR Fireball miał 12,2 m długości i 12,2 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 5 285 kg. Napęd zapewniał silnik Wright R-1820-72W o mocy 1350 KM, oraz pomocniczy silnik odrzutowy General Electric J-31-GE-3 (na prototypach testowano kilka różnych wersji tych silników). Zapewniały one prędkość maksymalną 650 km/h przy użyciu obu silników i 444 km/h przy użyciu tylko silnika tłokowego. Prędkość przelotowa na silniku tłokowym wynosiła 246 km/h. Zasięg z dwoma odrzucanymi zbiornikami paliwa wynosił 2610 km.

    Ryan FR Fireball
    Ryan FR Fireball

    Uzbrojenie samolotów składało się z 4 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm w skrzydłach, zaczepów pod 8 niekierowanych rakiet kalibru 127 mm pod skrzydłami oraz dwoma zaczepami pod kadłubem, przystosowanymi do przenoszenia bomb o masie 454 kg lub dodatkowych zbiorników paliwa.

    Samoloty otrzymały samouszczelniające się zbiorniki paliwa, a oba silniki dostosowano do pracy na takim samym paliwie, dzięki czemu wyeliminowano problemy z tankowaniem. Pilot dysponował ustawionym wysoko kokpitem z kroplową owiewką, zapewniającą bardzo dobrą widoczność.

    Ryan FR Fireball
    Ryan FR Fireball
    Ryan FR Fireball
    Ryan FR Fireball

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniane samochody wyścigowe Moskwicz G1 i G2
    Next Article Wieża telewizyjna Žižkov w Pradze
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.