SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Rumuński okręt podwodny NMS Delfinul
    Rumuński okręt podwodny NMS Delfinul
    Rumuński okręt podwodny NMS Delfinul
    Artykuły

    Rumuński okręt podwodny NMS Delfinul

    Michał BanachBy Michał Banach23 sierpnia 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany na początku lat 30. we Włoszech rumuński okręt podwodny NMS Delfinul był pierwszym tej klasy okrętem w Rumuńskiej Marynarce Wojennej. Jednostka odbyła 9 patroli bojowych podczas II wojny światowej, uzyskując prawdopodobnie jedno zatopienie.

    Zamówienie na okręt złożono w 1927 roku we Włoszech. Prace zlecono stoczni w Fiume (współcześnie Rijece). Wodowanie miało miejsce w 1930 roku a prace wykończeniowe trwały do 1931 roku. Mimo to okręt spędził kolejne 5 lat w stoczni, gdzie wprowadzono poprawki i modyfikacje według oczekiwań strony rumuńskiej. Wchodząc do służby w 1936 roku otrzymał nazwę NMS Delfinul.

    NMS Delfinul
    NMS Delfinul

    Okręt miał 68 m długości, wyporność nawodną 650 ton i podwodną 900 ton. Napęd stanowiły dwa silniki diesla i dwa silniki elektryczne, zapewniające prędkość nawodną 14 węzłów i podwodną 9 węzłów, a zasięg wynosił 2000 mil morskich (3704 km). Uzbrojenie składało się z 8 wyrzutni torped kalibru 533 mm – po cztery na dziobie i na rufie, działa kalibru 102 mm i podwójnego karabinu maszynowego kalibru 13 mm. Załoga liczyła 55 oficerów i marynarzy.

    W momencie włączenia się Rumunii do wojny, był to jedyny okręt podwodny w rumuńskiej służbie. W toku działań wojennych do służby weszły jeszcze dwa nowocześniejsze okręty. Obecność rumuńskiego okrętu podwodnego na Morzu Czarnym wymusiła na Rosjanach zmianę taktyki działań obronnych oraz organizowania konwojów. Sama możliwość nawiązania walki z okrętem podwodnym sprawiała, że część sił oddelegowano do działań patrolowych i zabezpieczenia szlaków morskich.

    NMS Delfinul odbył swój pierwszy patrol bojowy w dniach 22-27 czerwca 1941 roku. Podczas rejsu załoga okrętu zauważyła radzieckie jednostki zmierzające w kierunku Konstancy. Dzięki przekazaniu tych informacji dowództwu, Rosjanie utracili element zaskoczenia. Podczas 3 patrolu, 20 sierpnia doszło do jedynego starcia między rumuńskim, a radzieckim okrętem podwodnym. Rosyjski okręt M-33 po wystrzeleniu torpedy został ostrzelany z broni maszynowej i zmuszony do ucieczki.

    NMS Delfinul
    NMS Delfinul

    Podczas piątego patrolu, załoga Delfinula wystrzeliła torpedę w kierunku radzieckiego statku. Zanotowano eksplozję, uznając, że okręt został zatopiony. Początkowo zakładano, że zatopiono rosyjski transportowiec Uralles, ale współczesne analizy wykazały, że okręt ten został zatopiony znacznie później, przez niemieckie lotnictwo. Prawdopodobnie Rumuni uszkodzili jedynie tankowiec Kreml. Mimo to, atak ten został uznany za skuteczny.

    Podczas 9 patrolu, który odbył się w dniach 25 czerwca – 3 lipca 1942 roku, Delfinul został poważnie uszkodzony przez bomby głębinowe – przyjmuje się, że zrzucono około 268 bomb lotniczych i głębinowych. Uszkodzenia były na tyle poważne, że okręt musiał przejść remont, który planowano połączyć z modernizacją w stoczni w Galați. Prace przeciągały się i nie zakończono ich do momentu przewrotu i przejścia Rumunii na stronę Aliantów 23 sierpnia 1944 roku.

    Po zmianie stron, rumuńska flota została w większości przejęta przez Rosjan. Wśród zajętych jednostek znalazł się NMS Delfinul. Chociaż remont nie został zakończony, okręt został wcielony do służby pod nazwą TS-3. Z powodu złego stanu technicznego, jego eksploatacja była jednak bardzo ograniczona i w 1945 roku wycofano go z służby. Nieprzydatny okręt pozostawiony własnemu losowi powoli niszczał a w 1951 roku został zwrócony Rumunii. Ze względu na tragiczny stan techniczny, mimo prób wykorzystania go do zadań badawczych, w 1957 roku Delfinul został wycofany z eksploatacji i zezłomowany.

    Zachowany silnik diesla z NMS Delfinul (fot. Mircea87/Wikimedia Commons)
    Zachowany silnik diesla z NMS Delfinul (fot. Mircea87/Wikimedia Commons)

    Po okręcie zachowała się część wyposażenia oraz jeden z silników diesla. NMS Delfinul był najskuteczniejszym rumuńskim okrętem podwodnym, chociaż jego kariera nie była zbyt efektowna. Obecnie spadkobiercą tradycji po tej jednostce jest jedyny współczesny rumuński okręt podwodny typu Kilo, noszący również nazwę Delfinul.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułZapomniany Cukurs C-6 i C-6bis
    Następny artykuł Maunsell Forts – niesamowite forty na Tamizie
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.