SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read61 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read152 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Rumuńska fregata Marasesti
    Artykuły

    Rumuńska fregata Marasesti

    Michał BanachBy Michał Banach7 sierpnia 20222 komentarze5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Rumuńska fregata Marasesti
    Rumuńska fregata Marasesti
    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym, później lekkim krążownikiem aż wreszcie zwodowano ją jako niszczyciel, by ostatecznie przekształcić okręt w fregatę. Nie licząc uzbrojenia i elektroniki, jest to całkowicie rumuński projekt.

    Geneza

    W latach 70. Rumunia nie miała zbyt dobrych relacji z Związkiem Radzieckim i resztą państw Bloku Wschodniego. Rządzący krajem dyktatorską ręką Nicolea Ceausescu lawirował między wschodem a zachodem starając się stworzyć wymarzone mocarstwo. Efekty tych działań były raczej skromne, ale plany mimo wszystko były ambitne.

    Fregata Marasesti
    Fregata Marasesti

    Wśród wielu rozpoczętych w tym okresie projektów, bardzo ambitnie wyglądały plany rozbudowy Rumuńskiej Marynarki Wojennej. W przeciwieństwie np. do Polski, Rumuni postanowili samodzielnie rozbudować flotę o nowe, duże jednostki bojowe. Ceausescu koniecznie chciał aby pod rumuńską banderą znalazł się potężny okręt wojenny będący hybrydą krążownika i śmigłowcowca (prawdopodobnie okręt miał być podobny do radzieckich jednostek typu Moskwa).

    Szalony pomysł był jednak całkowicie poza możliwościami rumuńskiego przemysłu, a zwłaszcza zmodernizowanej stoczni Santierul Militar 2. Mai w Mangalii, gdzie miał powstać nowy okręt. Pomysł ewoluował więc i ostatecznie podjęto decyzję o budowie niszczyciela.

    Niszczyciel, który stał się fregatą

    Stępkę pod nową jednostkę położono 7 sierpnia 1979 roku. Projekt okrętu był całkowicie dziełem rumuńskich inżynierów. Jedynie uzbrojenie i większość systemów elektronicznych miała pochodzić z Związku Radzieckiego. Budowa niszczyciela szła opornie, ponieważ stoczniowcom brakowało doświadczenia, a dostawy podzespołów opóźniały się, ponieważ Rosjanom nie zależało na kontrakcie z Rumunią.

    Fregata Marasesti
    Fregata Marasesti

    Wodowanie ukończonego kadłuba miało miejsce 4 czerwca 1981 roku, natomiast prace wykończeniowe trwały aż do 1985 roku. Okręt miał 144 m długości, wyporność standardową 4754 ton i pełną 5790 ton. Napęd stanowiły 4 silniki diesla o mocy 8000 KM każdy, napędzające 4 śruby i zapewniające prędkość maksymalną 27 węzłów. Co istotne każdy z silników pracował niezależnie. Na rufie znalazło się lądowisko i hangar dla dwóch helikopterów.

    Uzbrojenie okrętu prezentowało się niezbyt okazale. Podstawą były 4 podwójne kontenerowe wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych P-21 i P-22 i dwie wieże z podwójnymi działami AK-726 kalibru 76,2 mm. Dodatkowo okręt wyposażono w 4 działka AK-230 kalibru 30 mm, 6 wyrzutni torped kalibru 533 mm i dwie szesnastolufowe wyrzutnie bomb głębinowych RBU-2500.

    Wyposażenie elektroniczny było jeszcze uboższe. Początkowo niszczyciel nie posiadał nawet żadnej stacji radiolokacyjnej dedykowanej rakietom P-21 i P-22, przez co cele wskazywane były przez radar dozoru ogólnego MR-302 Rubka. Był on w stanie wykryć obiekty latające z odległości 98 km, a obiekty nawodne z 30 km. Do wykrywania okrętów podwodnych służyła stacja hydrolokacyjna MG-322 Argun, mogącą wykryć okręt z odległości 2-10 km w zależności od jego prędkości.

    Fregata Marasesti
    Fregata Marasesti

    Niszczyciel otrzymał nazwę Muntenia i rozpoczął próby morskie pod koniec 1985 roku. Już na ich początku wyszły na jaw pierwsze błędy konstrukcyjne, z których największym była zbyt wysoka nadbudówka. Okręt miał przez to tendencje do przechyłów nawet na lekko wzburzonym morzu, co znacznie utrudniało korzystanie z uzbrojenia. Taki stan rzeczy praktycznie uniemożliwiał operacyjne wykorzystanie okrętu, w związku z czym w 1988 roku niszczyciel wrócił do stoczni na modernizację.

    W ramach prac całkowicie przeprojektowano nadbudówkę, obniżono maszty i komin a także przesunięto uzbrojenie. W trakcie prac wymieniono działka AK-230 na nowsze AK-630M oraz zamontowano stację radiolokacyjną Garpun-E, dedykowaną rakietom P-21/22. Wymieniono również wyrzutnie RBU-2500, zastępując je nowszymi RBU-6000. Okręt otrzymał ponadto uzbrojenie przeciwlotnicze w postaci dwóch poczwórnych wyrzutni rakiet przeciwlotniczych Strieła-2M.

    Fregata Marasesti
    Fregata Marasesti

    Niestety prace przeciągały się a w międzyczasie został obalony Ceausescu. Nowe władze zmieniły nazwę okrętu na Timisoara, a później na Marasesti. Przez krótki czas rozważano nawet sprzedaż okrętu, ale ostatecznie plany te nie zostały zrealizowane i dokończono modernizację. Niszczyciel wrócił do służby w 1993 roku, ale jego eksploatacja była dosyć ograniczona głównie z powodu wysokich kosztów paliwa. W 2001 roku władze Rumunii uznały, że dla polepszenia współpracy z jednostkami NATO, okręt powinien zostać przeklasyfikowany na fregatę. Oficjalnie 1 kwietnia 2001 roku jednostka otrzymała nowy numer F-111 i stała się fregatą, chociaż nie wiązało się to z żadnymi dodatkowymi zmianami w wyposażeniu okrętu.

    W 2004 roku Marasesti będąca dotychczas flagową jednostką floty, ustąpiła miejsca zakupionym w Wielkiej Brytanii fregatom Type 22. Mimo pozyskania nowych jednostek, ex-niszczyciel pozostał w służbie. W 2007 roku jednostka przeszła niewielką modernizację. Okręt pozostaje w eksploatacji, ale jego stan sprawia, że rejsy ograniczają się głównie do manewrów pod patronatem NATO.

    Fregata Marasesti
    Fregata Marasesti

    Symbol minionej epoki

    Fregata Marasesti przez wiele lat była najważniejszym okrętem wojennym Rumuńskiej Floty. Wartość bojowa jednostki od samego początku była jednak znikoma. Dosyć przestarzałe uzbrojenie (obecnie całkowicie przestarzałe), kiepska konstrukcja, paliwożerny napęd, mały zasięg i brak dobrych systemów elektronicznych a także praktycznie zerowe możliwości zwalczania samolotów sprawiają, że okręt tylko ładnie się prezentuje, ale w starciu z jednostkami np. rosyjskiej floty czarnomorskiej nie miałby zbyt wiele do powiedzenia.

    Mimo to fregata ta powstała całkowicie według rumuńskich projektów, co już samo w sobie jest dużym sukcesem, zwłaszcza, że Rumunia nie produkowała zbyt wielu okrętów wojennych. Marasesti pozostanie w eksploatacji zapewne jeszcze dobrych kilka lat, ale tylko dlatego, że nie ma perspektywy wprowadzenia do służby nowej jednostki tego typu.

    Fregata Marasesti
    Fregata Marasesti

    Fot. NATO

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleBrak OC – jak uniknąć kary
    Next Article Rumpler Tropfenwagen – SUV z początku lat 20.
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    By Michał Banach0
    7 lutego 20235 Mins Read622 Views

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    By Michał Banach0
    18 grudnia 20223 Mins Read106 Views

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    By Michał Banach0
    30 listopada 20222 Mins Read12 Views

    Tejo – pierwszy portugalski niszczyciel

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 października 20212 Mins Read8 Views

    Yacht Express – statek do transportu jachtów

    Na świecie powstaje coraz więcej prywatnych jachtów. Wiele z nich powstaje w Europie na zamówienia…

    Gadgety
    3 grudnia 20223 Mins Read76 Views

    Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    Licznik Geigera, a w zasadzie Geigera Mullera to urządzenie, które pozwala zmierzyć wielkość promieniowania jonizującego.…

    Artykuły
    6 kwietnia 20193 Mins Read

    Porównuj albo przepłacaj – masz wybór

    Drogie OC spędza sen z powiek niejednemu kierowcy. Wysokie ceny obowiązkowego ubezpieczenia stały się szczególnie…

    Artykuły
    1 lipca 20192 Mins Read8 Views

    Aeroklub Poznański i lotnisko w Kobylnicy – galeria

    Lotnisko w Kobylnicy pod Poznaniem jest obecnie domem Aeroklubu Poznańskiego im. Wandy Modlibowskiej. Niedługo jednak…

    Artykuły
    10 sierpnia 20155 Mins Read3 Views

    Bailey Bridge – cud brytyjskiej inżynierii

    Pokonywanie przeszkód wodnych zawsze było dużym wyzwaniem dla wojska. Przed II wojną światową jedynym sposobem…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.