SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » RP Flip – jedyny w swoim rodzaju statek badawczy
    RP Flip - jedyny w swoim rodzaju statek badawczy
    RP Flip - jedyny w swoim rodzaju statek badawczy
    Artykuły

    RP Flip – jedyny w swoim rodzaju statek badawczy

    Michał BanachBy Michał Banach22 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    RP Flip (Research Platform FLoating Instrument Platform) to jeden z najbardziej nietypowych statków badawczych jaki kiedykolwiek zbudowano. Jednostka podczas pracy zanurza się pionowo, a nad wodę wystaje jedynie jej dziób. RP Flip zbudowano w 1962 roku w USA.

    Historia RP Flip sięga początku lat 60. Jednostka powstała z inicjatywy Marine Physical Laboratory of Scripps Institution of Oceanography przy wsparciu finansowym Office of Naval Research we współpracy z firmą The Glosten Associates. Koszt projektu oszacowano na 600 000 dolarów (współcześnie około 4,7 mln dolarów). Flip miał być platformą pływającą o wyjątkowej konstrukcji, pozbawioną własnego napędu (stąd nazwa RP – Research Platform) wykorzystywaną do badań min. nad propagacją fal dźwiękowych pod wodą.

    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)

    Największą wadą typowych statków badawczych jest generowany przez nie szum (związany z wielkością kadłuba, stykającą się z powierzchnią wody), który wpływa negatywnie na wyniki pomiarów. Należało więc zaprojektować statek, który dysponowałby odpowiednią ilością miejsca dla badaczy, ale miałby na tyle małą powierzchnię styku, że nie generowałby tylu dźwięków. Kolejnym problemem z jakim musieli zmierzyć się konstruktorzy jednostki było umieszczenie czujników. Specyfika badań akustycznych wymaga prowadzenia pomiarów na różnych głębokościach. Problem w tym, że zanurzone głębiej czujniki (np. na kablach) był trudne w konserwacji i np. naprawie.

    W odpowiedzi zaprojektowano statek-platformę o długości 108 m, z których 90 m przypada na cylindryczną część rufową, w której umieszczono zbiorniki balastowe oraz czujniki, która to część zanurza się pionowo pod wodą. Część dziobowa mieści natomiast pomieszczenia badawcze o łącznej powierzchni około 45 m² oraz siłownię wyposażoną w 3 generatory o mocy 2×150 kW i 1×40 kW, odsalacz wody morskiej oraz system kierowania silnikiem strumieniowym (służącym do pozycjonowania platformy). Pomieszczenia przystosowano do pracy w poziomie i pionie, min. montując podwójne oświetlenie i obrotowe wyposażenie. Załogę RP Flip stanowi 5 osób, a pomieszczenia badawcze mieszczą 11 osób. Autonomiczność wynosi 35 dni.

    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)

    Prace nad statkiem rozpoczęto na początku 1962 roku w stoczni Gunderson Brothers Engineering w Portland w stanie Oregon. Wodowanie miało miejsce 22 czerwca 1962 roku a prace wykończeniowe zakończono 23 lipca. Oficjalnie do służby jednostka weszła we wrześniu 1962 roku i od tego czasu cały czas pozostaje w eksploatacji.  W 1995 roku RP Flip przeszedł modernizację kosztującą 2 mln dolarów (współcześnie około 3,1 mln dolarów).

    W toku eksploatacji znacząco zmieniła się lista zadań do których RP Flip jest wykorzystywany. Obecnie statek służy min. do prowadzenia badań meteorologicznych. Z racji braku napędu jednostka musi być holowana w rejon badań a następnie zakotwiczana przez specjalny holownik typu AHTS. Maksymalna głębokość akwenu na którym RP Flip może być zakotwiczony to 5000 m. Trzy kotwice są w stanie utrzymać go stabilnie w promieniu od kilkunastu do 200 metrów.

    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)

    Ze względu na swoją nietypową konstrukcję, RP Flip uznawany jest za jeden z najbardziej oryginalnych statków na świecie.

    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)
    RP Flip (fot. US Navy)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCo to jest monitoring HD-CVI?
    Next Article W jaki sposób ciekłe kryształy wkradły się do lotnictwa?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.