Lodołamacze typu Tajmyr
Lodołamacze typu Arktika przeznaczone są do pływania po otwartym morzu i stosunkowo głębokich akwenach. W związku z tym nie nadają się do operowania na wodach przybrzeżnych lub rzekach, nad którymi położonych jest wiele portów w rejonie koła podbiegunowego. W związku z trym w latach 80. podjęto decyzję o budowie dwóch atomowych lodołamaczy przybrzeżnych, przeznaczonych również do działania na rzekach. Zbudowano je w Helsińskiej stoczni, a prace wykończeniowe przeprowadzono w Stoczni Bałtyckiej.

Jednostki te oznaczono jako typ Tajmyr. Mimo mniejszego zanurzenia, lodołamacze są dłuższe od typu Arktika. Ich kadłuby mają 151,8 m długości, zanurzenie wynosi 7,5-9 m, a wyporność wynosi około 21 000 ton. Napęd stanowi jeden reaktor atomowy KLT-40M o mocy 171 MW, zasilający turbiny parowe o mocy 25 000 KM, zapewniające prędkość 18,5 węzła. Autonomiczność jednostek jest taka sama jak w przypadku typu Arktika. Lodołamacze typu Tajmyr różnią się wyglądem nadbudówki, ale również posiadają lądowisko i hangar dla helikoptera, dostosowane do obsługi maszyn typu Ka-32. Załoga liczy 100 osób. Maksymalna grubość lodu, jaki mogą kruszyć lodołamacze typu Tajmyr to 2 metry.
Ze względu na swoje przeznaczenie, lodołamacze tego typu mają raczej monotonną służbę. Ze względu na swój wiek, zostaną prawdopodobnie wycofane po wprowadzeniu do służby następców, co nastąpi zapewne po 2020 roku.

Nazwa | Położenie stępki | Wodowanie | Wejście do służby | Los |
Tajmyr | Styczeń 1985 | 10 kwietnia 1987 roku | 30 czerwca 1989 roku | W służbie |
Wajgach | – | 26 lutego 1988 roku | 1 sierpnia 1990 roku | W służbie |
Lodołamacze typu LK-60Ja
W 2000 roku Rosjanie podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad kolejnymi lodołamaczami o napędzie atomowym. Jednostki mają mieć mniejsze zanurzenie niż tym Arktika, dzięki czemu będą mogły zastąpić zarówno lodołamacze typu Arktika, jak i Tajmyr. Zamówiono 5 jednostek – Arktika, Syberia, Ural, Jakucja i Czukotka.
Nowo lodołamacze oznaczone jako typ LK-60Ja mają 173,3 m długości i zanurzenie 8,5-10,5 m. Napęd stanowią dwa reaktory typu RITM 200. Prędkość maksymalna wynosi 22 węzły, a autonomia 6 miesięcy. Załoga mimo większych rozmiarów jednostek, liczy 75 osób. Według założeń, nowe lodołamacze mogą pokonać lód grubości do 3 m. Przewidywany koszt budowy lodołamaczy typu LK-60JA to 1,9 mld dolarów.

Pierwszą z jednostek, która weszła do służby był lodołamacz Arktika. Miało to miejsce 21 października 2020 roku. Kolejne dwie jednostki wchodziły do służby rok po roku, a dwa ostatnie lodołamacze mają wejść do służby w 2026 roku.
Nazwa | Położenie stępki | Wodowanie | Wejście do służby | Los |
Arktika | 11 maja 2013 roku | 16 czerwca 2016 roku | 21 października 2020 roku | |
Sybiera | 13 maja 2015 roku | 22 września 2017 roku | 25 grudnia 2021 roku | |
Ural | 25 lipca 2016 roku | 25 maja 2019 roku | 22 listopada 2022 roku | |
Jakucja | 26 maja 2020 roku | 22 listopada 2022 roku | Grudzień 2024 roku | |
Czukotka | 16 grudnia 2020 roku | – | Grudzień 2026 roku |
Lodołamacze typu Lider
Nowe lodołamacze typu LK-60Ja będą plasowały się pomiędzy jednostkami typu Arktik i Tajmyr. W związku z tym Atomflot będzie potrzebowała potężniejszych jednostek, przeznaczonych do działania w trudniejszych warunkach. Prace projektowe nad kolejnymi nowymi lodołamaczami jeszcze trwają. Według planów, do końca 2017 roku mają być ukończone plany, a pierwsza jednostka zostanie zbudowana w 2023 roku i wprowadzona do służby w 2027 roku.
Lodołamacze typu Lider będą znacznie większe od swoich poprzedników i będą miały 209 m długości i zanurzenie 11-13 m. Napęd będą stanowiły dwa reaktory atomowe RITM-400 o mocy 315 MW każdy, które powinny zapewnić prędkość 24 węzłów. Załoga jednostek tego typu będzie liczyć około 127 osób.
Kontrakt na pierwszą jednostkę podpisano 23 kwietnia 2020 roku, a budowę rozpoczęto 5 lipca 2021 roku. Kolejne jednostki jeszcze nie powstają, ale mają wejść do służby odpowiednio w 2030 i 2032 roku.