SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Rosyjski eksperymentalny poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Rosyjski eksperymentalny poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Rosyjski eksperymentalny poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Artykuły

    Rosyjski eksperymentalny poduszkowiec pasażerski Sormowicz

    Michał BanachBy Michał Banach17 marca 2019Brak komentarzy2 Mins Read
    Pionierami w dziedzinie budowy pasażerskich poduszkowców byli Brytyjczycy, ale również w ZSRR podjęto próby zbudowania takich pojazdów. Na przełomie lat 60. i 70. Rosjanie zbudowali eksperymentalny poduszkowiec pasażerski Sormowicz. Jego kariera była jednak bardzo krótka.

    Prace nad radzieckim poduszkowcem pasażerskim ruszyły na początku lat 60. gdy do ZSRR dotarły informacje i wyniki badań brytyjskiego poduszkowca Saunders-Roe SR-N1. Ich inicjatorem był Rościsław Aleksiejew, znany również z prac nad ekranoplanami. Po serii prób z niewielkimi eksperymentalnymi pojazdami, rozpoczęto prace nad większym, pasażerskim poduszkowcem.

    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz

    Projekt zaczęto przygotowywać w 1963 roku, a w 1965 roku zbudowano turbinę gazową AI-20K, która miała stać się podstawą napędu poduszkowca. Dopiero w 1968 roku ukończono samą maszynę, którą skierowano na próby. Poduszkowiec otrzymał nazwę Sormowicz i miał 29,2 m długości, 11,3 m szerokości i 7,8 m wysokości, a jego masa wynosiła 37 ton. Główny napęd zapewniała turbina gazowa AI-20K, dzięki której poduszkowiec osiągnął podczas prób prędkość 120 km/h. Wnętrze pojazdu przystosowano do przewożenia 50 pasażerów i 3 członków załogi.

    Po trwających kilka lat próbach, w 1971 roku poduszkowiec oddelegowano do obsługi liczącej 274 km trasy pasażerskiej między leżącymi nad Wołgą miastami Gorki a Czeboksary. W okresie zimowym, poduszkowiec przeszedł próby poruszania się po oblodzonych i zaśnieżonych trasach. W trakcie testów wyszły na jaw różne usterki techniczne, ale ich skala nie była tak duża, aby przerwać próby.

    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz

    W 1972 roku Sormowicz wrócił do obsługi trasy pasażerskiej, ale po zakończeniu sezonu nie uruchomiono trasy zimowej. Zamiast tego, poduszkowiec w nie do końca jasnych okolicznościach został wycofany z eksploatacji (oficjalnie nastąpiło to w 1974 roku) i przetransportowany do Czkałowska, gdzie przez kilka lat niszczał. Pozostawiony własnemu losowi pojazd popadł w ruinę i ostatecznie został rozebrany, kończąc historię radzieckich pasażerskich poduszkowców (chociaż co ciekawe, Rosjanie pozostali wiodącym producentem wojskowych poduszkowców transportowych typu Żubr).

    Prawdopodobną przyczyną wycofania Sormowicza z eksploatacji były wysokie koszty eksploatacji oraz liczne problemy techniczne, z którymi obsługa poduszkowca walczyła przez cały okres jego eksploatacji. Ponadto w porównaniu do ekranoplanów i wodolotów, poduszkowiec okazał się o wiele mniej ekonomiczny w eksploatacji. W swojej krótkiej karierze Sormowicz przetransportował podobno 6000 pasażerów.

    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Poduszkowiec pasażerski Sormowicz
    Wrak poduszkowca pasażerskiego Sormowicz
    Wrak poduszkowca pasażerskiego Sormowicz

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany trójpłatowy bombowiec Sopwith Rhino
    Next Article Zapomniany Willys-Overland Jeepster
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.