SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej
    Rocket - parowóz który zapoczątkował kolej
    Rocket - parowóz który zapoczątkował kolej
    Artykuły

    Rocket – parowóz który zapoczątkował kolej

    Michał BanachBy Michał Banach17 lipca 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    Na początku XIX wieku wraz z rozwojem techniki kolejni konstruktorzy próbowali stworzyć nowe środki transportu wykorzystujące silniki parowe. Chociaż twórcą pierwszej lokomotywy był Richard Trevithick (swój parowóz zaprezentował 21 lutego 1804 roku), najbardziej znanym parowozem z tego okresu jest Rocket zaprojektowany w 1829 roku przez George’a i Roberta Stephensonów.

    George Stephenson rozpoczął eksperymenty z parowozami już w 1814 roku tworząc lokomotywą Blücher, a w 1825 roku Locomotion No. 1. Pojazdy te miały sporo wad i wymagały dopracowania, ale pozwoliły na zdobycie wiedzy potrzebnej do zaprojektowania o wiele lepszej lokomotywy. Równocześnie, brytyjskie władze z zainteresowaniem przyglądały się poczynaniom innych konstruktorów tworzących napędzane parą pojazdy szynowe i w październiku 1829 roku ogłosiły konkurs mający wyłonić parowóz do obsługi linii kolejowej Liverpool – Manchester.

    Parowóz Rocket współcześnie w Sciene Museum w Londynie (fot. aboutmanchester.co.uk)
    Parowóz Rocket współcześnie w Sciene Museum w Londynie (fot. aboutmanchester.co.uk)

    W Rainhill Trials jak nazwano konkurs, wzięło udział 5 z 10 zgłoszonych lokomotyw. Były to Cycloped Thomasa Brandretha, Novelty Johna Ericssona i Johna Braithwaite’a, Perseverance Timothy’ego Burstalla, Sans Pareil Timothy’ego Hackwortha oraz Rocket George’a Stephensona i jego syna Roberta. Pierwsze jazdy rozpoczęto 6 października 1829 roku.

    Po serii prób, to właśnie Rocket okazał się najlepszym i najwytrzymalszym z parowozów, ponieważ jako jedyny nie uległ awarii. W związku z tym Stephensonowie otrzymali kontrakt na zbudowanie łącznie 5 pojazdów tego typu oraz 500 funtów nagrody (współcześnie około 41 820 funtów), dzięki czemu udało im się rozkręcić prężnie działający biznes.

    Parowóz Rocket w 1929 roku w Sciene Museum w Londynie
    Parowóz Rocket w 1929 roku w Sciene Museum w Londynie

    Rocket (pol. Rakieta) stał się pierwszym sprawdzonym parowozem w historii, który zapoczątkował erę kolei. Chociaż nie był to pierwszy parowóz w historii, zastosowane w nim rozwiązania techniczne, m.in. wielorurkowy kocioł oraz wyprowadzenie strumienia zużytej pary do dymnicy stały się podstawą do zaprojektowania kolejnych, coraz lepszych parowozów. Rocket miał układ 0-2-2 i ważył 4 tony, a jego masa służbowa wynosiła 20 ton. Dwucylindrowy silnik parowy o mocy około 13 KM zapewniał prędkość 48 km/h i możliwość ciągnięcia składów o masie do 60 ton.

    Oficjalnie Rocket wszedł do eksploatacji 15 września 1830 roku, ale ceremonia nie była do końca udana, ponieważ doszło do wypadku, w wyniku którego zginął William Huskisson, uderzony przez parowóz. W ciągu kolejnych kilku lat parowóz i jego seryjne egzemplarze były intensywnie wykorzystywane przez Liverpool & Manchester Railway. W trakcie eksploatacji wielokrotnie je modyfikowano, wprowadzając rozwiązania opracowywane podczas eksploatacji.

    Replika parowozu Rocket współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Replika parowozu Rocket współcześnie (fot. Wikimedia Commons)

    W 1836 roku parowóz został sprzedany do Brampton Railway, gdzie kontynuował służbę aż do 1862 roku, kiedy to był całkowicie przestarzały. Następnie słynna lokomotywa trafiła do Patent Office Museum w Londynie (współcześnie Science Museum), gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego (chociaż ze względu na wprowadzone modyfikacje, nie przypomina wersji z 1829 roku). Już w XX wieku zbudowano kilka replik parowozu, różniących się zastosowanym rozwiązaniami technicznymi i podobieństwem do pierwszej wersji Rakiety z 1829 roku.

    Replika parowozu Rocket współcześnie (fot. american-rails.com)
    Replika parowozu Rocket współcześnie (fot. american-rails.com)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRobert Wadlow – najwyższy człowiek w historii
    Next Article Antonow A-40 – radziecki (prawie) latający czołg
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    1 sierpnia 20150

    Okręty podwodne typu Som

    Po wielkim sukcesie jakim był amerykański okręt podwodny USS Holland, wiele państw zaczęło zamawiać podobne…

    Artykuły
    8 czerwca 20190

    Trening obwodowy w domu dla początkujących – jaki sprzęt kupić?

    Wśród wielu rodzajów ćwiczeń, pomagających zredukować tkankę tłuszczową, w czołówce najbardziej popularnych, a zarazem najbardziej…

    Artykuły
    11 maja 20210

    Plymouth XNR – samochód, który przetrwał wojnę domową

    Plymouth XNR był jednym z kilku samochodów koncepcyjnych zaprojektowanych przez Virgila Exnera dla Chryslera i…

    Artykuły
    2 listopada 20155

    VA-25 Toilet Bomb – czyli wietnamska bomba sedesowa

    Podczas Wojny w Wietnamie amerykanie wykorzystywali bardzo wiele różnych rodzajów uzbrojenia. Od napalmu, przez różnego…

    Artykuły
    30 czerwca 20190

    Most Bodie Creek – opuszczony most wiszący na Falklandach

    Zbudowany w 1925 roku na Falklandach most Bodie Creek (znany również jako Bodie Creek Suspension…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.