SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read134 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read134 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read74 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read26 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read9 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » RMS Oceanic – najdłuższy liniowiec XIX wieku
    Artykuły

    RMS Oceanic – najdłuższy liniowiec XIX wieku

    Michał BanachBy Michał Banach5 maja 2021Updated:19 marca 2023Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    RMS Oceanic - najdłuższy liniowiec XIX wieku
    RMS Oceanic - najdłuższy liniowiec XIX wieku
    W momencie wejścia do służby RMS Oceanic był największym liniowcem na świecie, a pod względem długości był najdłuższym tego typu statkiem zbudowanym w XIX wieku. Był to pierwszy transatlantyk, który zdetronizował Największe dzieło Isambarda Brunela, liniowiec Great Eastern.

    Największy z największych

    Pomysł zbudowania nowego, olbrzymiego liniowca dla linii White Star Lines pojawił się na początku lat 90. XIX wieku. Statek miał pod względem długości przewyższać największy statek XIX wieku, jakim był Great Eastern, zbudowany w 1859 roku i zezłomowany w 1890 roku. Zakładano, że nowy liniowiec będzie dłuższy, bardziej luksusowy i nowocześniejszy, ale niekoniecznie najszybszy.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    Stępkę pod RMS Olympic, jak nazwano liniowiec, położono w 1897 roku w stoczni Harland and Wolff w Belfaście. Wodowanie miało miejsce 14 stycznia 1899 roku, a prace wykończeniowe trwały do 26 sierpnia 1899 roku. Transatlantyk miał 215 m długości i tonaż 17 272 ton. Napęd stanowiły silniki parowe o mocy 28 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów, która została jednak ograniczona do 19 węzłów z powodu silnych wibracji w jakie wpadał kadłub przy wyższych prędkościach.

    Na pokładzie znajdowało się miejsce dla łącznie 1710 pasażerów – 410 w I klasie, 300 w II klasie i 1000 w III klasie, oraz 349 członków załogi. Pasażerowie mieli do dyspozycji wiele udogodnień, czytelnie, palarnie, pokłady spacerowe itp. Co ciekawe, podczas budowy duże przedziały dla pasażerów III klasy zaprojektowano tak, aby mieściły po 100-300 osób, czyli znacznie mniej niż zwykle na innych liniowcach z tego okresu.

    Od początku liniowiec budowany był w oparciu o umowę z Admiralicją, w ramach której flota wspierała finansowo eksploatację statku, ale w zamian za możliwość jego przejęcia w razie wybuchu wojny i dostosowania do zadań wojskowych. Do pełnienia tej roli na pokładzie przygotowano stanowiska na których możliwe było zamontowanie artylerii i tym samym przekształcenie statku w uzbrojony transportowiec, albo krążownik pomocniczy.

    Eksploatacja

    RMS Oceanic nie był najszybszym liniowcem na świecie, ale luksusowe wnętrze i wygodne kabiny dla pasażerów sprawiły, że jednostka zyskała dobrą renomę. W swój pierwszy rejs przez Atlantyk do Nowego Jorku wyruszył 6 września 1899 roku. Rejs trwał 6 dni, 2 godziny i 37 minut, a średnia prędkość wynosiła 19,57 węzła.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    W pierwszych latach eksploatacji doszło do kilku incydentów z udziałem statku. W 1900 roku uderzył w niego piorun, a kilka miesięcy później podczas pobytu w Nowym Jorku prawie doszło do pożaru na jego pokładzie, gdy stał zacumowany obok frachtowca SS Bovic, na którym wybuchł pożar.7 sierpnia 1901 roku Oceanic staranował parowiec SS Kincora, zatapiając go. Zginęło 7 osób. W 1905 roku na jego pokładzie doszło do buntu palaczy z powodu złych warunków pracy w kotłowni. Aresztowano 33 z 45 z nich. W kwietniu 1912 roku, Oceanic prawie zderzył się z parowcem SS New York, który wcześniej zerwał się z kotwicy i prawie uderzył w przepływającego Titanica.

    Wraz z wybuchem I wojny światowej, zgodnie z ustaleniami, RMS Oceanic został przejęty przez Admiralicję i przystosowany do pełnienia zadań wojskowych. 8 sierpnia 1914 roku oficjalnie wszedł do służby jako HMS Oceanic. Służba w nowej roli nie trwała jednak długo.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    8 września 1914 roku, w trakcie rejsu u wybrzeży Szkocji, płynący do Scapa Flow liniowiec wpadł na rafę z powodu błędu nawigacyjnego. Podczas rejsu doszło do pomyłki, przez co statek znajdował się w innym miejscu niż wychodziło z map. Jeden z oficerów zasugerował rejs dalej od brzegu, ale drugi z oficerów uznał, że zagrożenie ze strony u-bootów jest za duże i zmienił rozkaz. Kilkukrotne zmiany kursu sprawiły, że Oceanic z impetem wpadł na rafę, na której utknął.

    Statek doznał poważnych uszkodzeń i zaczął nabierać wody. Wkrótce po wezwaniu pomocy na miejsce dotarły jednostki Royal Navy, które pomogły w ewakuacji załogi. Chociaż podjęto próbę uwolnienia liniowca, uszkodzenia kadłuba były tak duże, że jednostka nie utrzymałaby się na wodzie. Wrak pozostawiono własnemu losowi, uznając, że ze względu na swoje położenie, jest mało prawdopodobne aby sam zatonął.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    Dwa tygodnie później w trakcie sztormu, statek spadł z rafy i zatonął tuż obok. Po wojnie podjęto próbę wydobycia jego fragmentów, ale ograniczono się do wydobycia fragmentu śruby. Wrak Oceanica cały czas znajduje się na dnie.

    W wyniku śledztwa przeprowadzonego po katastrofie, oficerowie odpowiedzialni za rejs statku zostali oskarżenia o niedopełnienie obowiązków i skazani. Sama katastrofa został na pewien czas ukryta, ponieważ dowództwo Royal Navy obawiało się, że wieść o utracie słynnego liniowca w takich okolicznościach będzie miała zły wydźwięk propagandowy.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    Podsumowanie

    RMS Oceanic był zwiastunem nowej ery w rozwoju liniowców pasażerskich. W swoim czasie największy na świecie, nie zdążył pokazać swoich wszystkich możliwości przed wybuchem I wojny światowej. Z drugiej strony niska prędkość sprawiała, że nie mógłby on konkurować z nowszymi transatlantykami, które powstały na początku XX wieku.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleEksperymentalny myśliwiec Vickers Vireo
    Next Article Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    2 marca 20236 Mins Read1K Views

    8 najstarszych pływających statków pasażerskich

    By Michał Banach0
    18 lutego 20232 Mins Read3K Views

    Jedyny w swoim rodzaju Vickers Type 161

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    13 grudnia 20175 Mins Read12 Views

    Brazylijskie pancerniki Riachuelo i Aquidabã

    Pod koniec XIX wieku Brazylia zamówiła w Wielkiej Brytanii dwa pancerniki – Riachuelo i Aquidabã.…

    Artykuły
    19 października 20172 Mins Read13 Views

    Brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca w Mediolanie

    W centrum Mediolanu znajduje się nietypowy, ponad 100-metrowy brutalistyczny wieżowiec Torre Velasca, zbudowany pod koniec…

    Artykuły
    7 września 20173 Mins Read29 Views

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej (1992)

    Pożar lasu koło Kuźni Raciborskiej, który wybuchł 26 sierpnia 1992 roku uznawany jest za największy…

    Artykuły
    5 lipca 20213 Mins Read11 Views

    Okrąglak – jedna z ikon Poznania

    W Poznaniu znajduje się kilka bardzo charakterystycznych budynków, które są wręcz ikonami miasta. Jedną z…

    Artykuły
    26 stycznia 20223 Mins Read48 Views

    Vernon C. Bain Correctional Center – największe na świecie pływające więzienie

    Czasami w filmach pojawiają się nietypowe, olbrzymie, często futurystyczne statki więzienne. Mało kto wie, że…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.