SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      30 czerwca 2022

      Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » RMS Oceanic – najdłuższy liniowiec XIX wieku
    RMS Oceanic - najdłuższy liniowiec XIX wieku
    RMS Oceanic - najdłuższy liniowiec XIX wieku
    Artykuły

    RMS Oceanic – najdłuższy liniowiec XIX wieku

    Michał BanachBy Michał Banach5 maja 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    W momencie wejścia do służby RMS Oceanic był największym liniowcem na świecie, a pod względem długości był najdłuższym tego typu statkiem zbudowanym w XIX wieku. Był to pierwszy transatlantyk, który zdetronizował Największe dzieło Isambarda Brunela, liniowiec Great Eastern.

    Największy z największych

    Pomysł zbudowania nowego, olbrzymiego liniowca dla linii White Star Lines pojawił się na początku lat 90. XIX wieku. Statek miał pod względem długości przewyższać największy statek XIX wieku, jakim był Great Eastern, zbudowany w 1859 roku i zezłomowany w 1890 roku. Zakładano, że nowy liniowiec będzie dłuższy, bardziej luksusowy i nowocześniejszy, ale niekoniecznie najszybszy.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    Stępkę pod RMS Olympic, jak nazwano liniowiec, położono w 1897 roku w stoczni Harland and Wolff w Belfaście. Wodowanie miało miejsce 14 stycznia 1899 roku, a prace wykończeniowe trwały do 26 sierpnia 1899 roku. Transatlantyk miał 215 m długości i tonaż 17 272 ton. Napęd stanowiły silniki parowe o mocy 28 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów, która została jednak ograniczona do 19 węzłów z powodu silnych wibracji w jakie wpadał kadłub przy wyższych prędkościach.

    Na pokładzie znajdowało się miejsce dla łącznie 1710 pasażerów – 410 w I klasie, 300 w II klasie i 1000 w III klasie, oraz 349 członków załogi. Pasażerowie mieli do dyspozycji wiele udogodnień, czytelnie, palarnie, pokłady spacerowe itp. Co ciekawe, podczas budowy duże przedziały dla pasażerów III klasy zaprojektowano tak, aby mieściły po 100-300 osób, czyli znacznie mniej niż zwykle na innych liniowcach z tego okresu.

    Od początku liniowiec budowany był w oparciu o umowę z Admiralicją, w ramach której flota wspierała finansowo eksploatację statku, ale w zamian za możliwość jego przejęcia w razie wybuchu wojny i dostosowania do zadań wojskowych. Do pełnienia tej roli na pokładzie przygotowano stanowiska na których możliwe było zamontowanie artylerii i tym samym przekształcenie statku w uzbrojony transportowiec, albo krążownik pomocniczy.

    Eksploatacja

    RMS Oceanic nie był najszybszym liniowcem na świecie, ale luksusowe wnętrze i wygodne kabiny dla pasażerów sprawiły, że jednostka zyskała dobrą renomę. W swój pierwszy rejs przez Atlantyk do Nowego Jorku wyruszył 6 września 1899 roku. Rejs trwał 6 dni, 2 godziny i 37 minut, a średnia prędkość wynosiła 19,57 węzła.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    W pierwszych latach eksploatacji doszło do kilku incydentów z udziałem statku. W 1900 roku uderzył w niego piorun, a kilka miesięcy później podczas pobytu w Nowym Jorku prawie doszło do pożaru na jego pokładzie, gdy stał zacumowany obok frachtowca SS Bovic, na którym wybuchł pożar.7 sierpnia 1901 roku Oceanic staranował parowiec SS Kincora, zatapiając go. Zginęło 7 osób. W 1905 roku na jego pokładzie doszło do buntu palaczy z powodu złych warunków pracy w kotłowni. Aresztowano 33 z 45 z nich. W kwietniu 1912 roku, Oceanic prawie zderzył się z parowcem SS New York, który wcześniej zerwał się z kotwicy i prawie uderzył w przepływającego Titanica.

    Wraz z wybuchem I wojny światowej, zgodnie z ustaleniami, RMS Oceanic został przejęty przez Admiralicję i przystosowany do pełnienia zadań wojskowych. 8 sierpnia 1914 roku oficjalnie wszedł do służby jako HMS Oceanic. Służba w nowej roli nie trwała jednak długo.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    8 września 1914 roku, w trakcie rejsu u wybrzeży Szkocji, płynący do Scapa Flow liniowiec wpadł na rafę z powodu błędu nawigacyjnego. Podczas rejsu doszło do pomyłki, przez co statek znajdował się w innym miejscu niż wychodziło z map. Jeden z oficerów zasugerował rejs dalej od brzegu, ale drugi z oficerów uznał, że zagrożenie ze strony u-bootów jest za duże i zmienił rozkaz. Kilkukrotne zmiany kursu sprawiły, że Oceanic z impetem wpadł na rafę, na której utknął.

    Statek doznał poważnych uszkodzeń i zaczął nabierać wody. Wkrótce po wezwaniu pomocy na miejsce dotarły jednostki Royal Navy, które pomogły w ewakuacji załogi. Chociaż podjęto próbę uwolnienia liniowca, uszkodzenia kadłuba były tak duże, że jednostka nie utrzymałaby się na wodzie. Wrak pozostawiono własnemu losowi, uznając, że ze względu na swoje położenie, jest mało prawdopodobne aby sam zatonął.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    Dwa tygodnie później w trakcie sztormu, statek spadł z rafy i zatonął tuż obok. Po wojnie podjęto próbę wydobycia jego fragmentów, ale ograniczono się do wydobycia fragmentu śruby. Wrak Oceanica cały czas znajduje się na dnie.

    W wyniku śledztwa przeprowadzonego po katastrofie, oficerowie odpowiedzialni za rejs statku zostali oskarżenia o niedopełnienie obowiązków i skazani. Sama katastrofa został na pewien czas ukryta, ponieważ dowództwo Royal Navy obawiało się, że wieść o utracie słynnego liniowca w takich okolicznościach będzie miała zły wydźwięk propagandowy.

    RMS Oceanic
    RMS Oceanic

    Podsumowanie

    RMS Oceanic był zwiastunem nowej ery w rozwoju liniowców pasażerskich. W swoim czasie największy na świecie, nie zdążył pokazać swoich wszystkich możliwości przed wybuchem I wojny światowej. Z drugiej strony niska prędkość sprawiała, że nie mógłby on konkurować z nowszymi transatlantykami, które powstały na początku XX wieku.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułEksperymentalny myśliwiec Vickers Vireo
    Następny artykuł Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    28 czerwca 20223 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    30 czerwca 2022

    Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

    30 czerwca 2022

    Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022

    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    30 lipca 20180

    Radziecki bombowiec strategiczny Tupolew TB-3

    W momencie wejścia do eksploatacji w 1932 roku Tupolew TB-3 był największym czterosilnikowym bombowcem na…

    Artykuły
    10 kwietnia 20180

    Krótka historia agrafki

    Historię agrafki idealnie ilustruje stwierdzenie „potrzeba matką wynalazku”. Znana nam współcześnie agrafka została wynaleziona w…

    Artykuły
    10 grudnia 20162

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Militaria
    24 sierpnia 20150

    Przekraczanie granicy Niemiec – 1945 rok – zdjęcie

    Kilka dni temu w sieci pojawiły się odnalezione w archiwum generała Charlesa Daya Palmera nigdy…

    Historia
    2 maja 20160

    Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie – galeria

    Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie oficjalnie uruchomiono 1 kwietnia 2011 roku. Jest to drugi co…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.