SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » RMS Empress of Britain – największa ofiara u-bootów
    RMS Empress of Britain - największa ofiara u-bootów
    RMS Empress of Britain - największa ofiara u-bootów
    Artykuły

    RMS Empress of Britain – największa ofiara u-bootów

    Michał BanachBy Michał Banach10 listopada 2018Updated:8 lutego 2020Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej niemieckie u-booty zatopiły łącznie 2779 statków i okrętów i łącznym tonażu 14,1 mln BRT. Największą ofiarą u-bootów był zbudowany w 1930 roku liniowiec RMS Empress of Britain o tonażu 42 348 BRT i długości 231,8 m, zatopiony w 1940 roku.

    RMS Empress of Britain

    Historia statku sięga końcówki lat 20. Linie żeglugowe Canadian Pacyfic Steamship Company zamówiły w szkockiej stoczni John Brown & Company z Clydebank nowy liniowiec do obsługi trasy między Wielką Brytanią a Kanadą. Chociaż była to mniej prestiżowa, a co za tym idzie mniej dochodowa trasa, a jej pokonanie wymagało większej ostrożności (z powodu licznych gór lodowych), miała ona duże znaczenie dla Kanadyjczyków.

    RMS Empress of Britain
    RMS Empress of Britain

    Stępkę pod liniowiec o nazwie RMS Empress of Britain położono 28 listopda 1928 roku, a wodowanie miało miejsce 11 czerwca 1930 roku. Prace wykończeniowe trwały do 5 kwietnia 1931 roku, natomiast próby morskie rozpoczęto 11 kwietnia. Oficjalnie do służby statek wszedł 27 maja 1931 roku. Liniowiec miał 231,8 m długości i tonaż 42 348 BRT. Napęd zapewniały cztery turbiny parowe o mocy 62 500 KM, zapewniające prędkość 24 węzłów (podczas prób RMS Empress of Britain osiągnął jednak aż 25,5 węzła).

    Liniowiec od początku projektowany był z myślą o obsłudze tras północnoatlantyckich latem, oraz rejsów wycieczkowych zimą. W związku z tym wyposażono go w wzmocniony kadłub przystosowany do przebijania się przez cienki lód. W konfiguracji transatlantyckiej na pokładzie mogło znajdować się 465 pasażerów I klasy, 260 klasy turystycznej oraz 470 w III klasie. Załoga liczyła natomiast 740 osób. Podczas rejsów wycieczkowych (przed którymi statek przechodził co roku przebudowę) liczba pasażerów spadała do 700 osób.

    RMS Empress of Britain
    RMS Empress of Britain

    Od 1931 roku, aż do wybuchu II wojny światowej RMS Empress of Britain wykorzystywano praktycznie cały czas na takiej samej trasie – latem między Southampton a Quebeciem, natomiast zimą statek odbywał trwający 128 dni rejs dookoła świata przez Morze Śródziemne, Północną Afrykę, Kanał Sueski, Indie, Chiny, Hongkong, Japonię, aż do Ameryki, a następnie przez Kanał Panamski (warto dodać, że liniowiec mieścił się na styk, mając zaledwie 190 mm zapasu między brzegami kanału a burtami) do Wielkiej Brytanii.

    Ostatni cywilny rejs rozpoczął się 2 września 1939 roku. Tuż przed wojną RMS Empress of Britain nie przynosił już takich dochodów jak zakładano. Po dotarciu do Kanady, statek przemalowano na szaro i przebudowano na transportowiec wojska.

    Krótka wojenna służba

    W roli transportowca wojska RMS Empress of Britain był częścią konwojów przewożących żołnierzy między Kanadą a Wielką Brytanią, oraz między Nową Zelandią a Wielką Brytanią. W czerwcu 1940 roku statek był częścią wyjątkowego konwoju, w skład którego wchodziły jedne z największych liniowców pływających pod brytyjską banderą – tzw. million dollar convoy, w skład którego weszły Andes, Aquitania, Empress of Britain, Empress of Canada, Empress of Japan, Mauretania i Queen Mary.

    RMS Empress of Britain
    RMS Empress of Britain

    Dobra passa liniowca zakończyła się jednak w październiku 1940 roku. 26 października podczas rejsu w pobliżu Irlandii statek został zaatakowany przez niemiecki bombowiec Focke-Wulf Fw 200C Condor, który celnie zrzucił dwie, 250-kilogramowe bomby. Na pokładzie wybuchł pożar, którego załoga nie była w stanie opanować.

    Wszystkich ewakuowano na okręty eskorty, wśród których znajdował się m.in. polski niszczyciel ORP Burza. Ogień doprowadził do uszkodzenia napędu liniowca, który zaczął dryfować. Rankiem 27 października na pokład statku weszła jednak szkieletowa załoga, która pomogła w zaczepieniu holu (mimo pożaru na pokładzie). Konwój w skład którego weszły dwa niszczyciele oraz dwa holowniki oceaniczne poruszał się z prędkością 4 węzłów.

    RMS Empress of Britain
    RMS Empress of Britain

    W tym czasie w pobliżu konwoju znalazł się niemiecki okręt podwodny U-32 pod dowództwem Hansa Jenischa. W nocy z 27 na 28 października wytropił on brytyjskie jednostki i wystrzelił w ich kierunku łącznie 3 torpedy, z których dwie trafiły w holowany liniowiec. O godzinie 2:05 załogi holowników zerwały hol, a powoli przechylający się na burtę RMS Empress of Britain zatonął.

    Był to największy statek zatopiony przez niemieckie u-booty podczas II wojny światowej (pod względem tonażu). Można również uznać, że był to największy statek zatopiony torpedą wystrzeloną przez u-boota w historii, ponieważ jedyną większą jednostką zatopioną przez niemiecki okręt podwodny (podczas I wojny światowej) był HMHS Britannic, jednak w tym przypadku zatonął on na minie.

    Po wojnie podejmowano kilka prób penetracji wraku liniowca w poszukiwaniu złota, które miało się znajdować na jego pokładzie. Nigdy go jednak nie znaleziono, ponieważ prawdopodobnie, jeśli znajdowało się ono na pokładzie, zabrano je podczas ewakuacji pasażerów. W trakcie oględzin wraku zauważono jednak, że pożar, który wybuchł wewnątrz liniowca, całkowicie zniszczył jego wewnętrzne pokłady.

    RMS Empress of Britain
    RMS Empress of Britain
    RMS Empress of Britain
    RMS Empress of Britain

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHiszpańskie ciężkie krążowniki typu Canarias
    Next Article Odzyskanie niepodległości przez Polskę w 1918 roku
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.