SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Rampy ratunkowe na autostradach
    Rampy ratunkowe na autostradach
    Rampy ratunkowe na autostradach
    Artykuły

    Rampy ratunkowe na autostradach

    Michał BanachBy Michał Banach22 lutego 2021Updated:23 lipca 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Rampy ratunkowe na autostradach to nietypowy sposób ratunku dla kierowców samochodów, zwłaszcza ciężarowych, w których z różnych przyczyn zawiodły hamulce. Tego typu konstrukcje pojawiają się coraz częściej przy autostradach na całym świecie.

    Awarie hamulców mogą zdarzyć się z różnych przyczyn. Czy to ich zużycie, czy też przegrzanie podczas zbyt intensywnego i częstego hamowania przy wysokich prędkościach, jakie osiąga się na autostradach. Najczęściej tego typu awarie dotyczą ciężarówek, które z racji swojej masy, są trudniejsze do zatrzymania, a tym samym hamulce szybciej się nagrzewają.

    Rampa ratunkowa wysypana piaskiem (fot. Presse03/Wikimedia Commons)
    Rampa ratunkowa wysypana piaskiem (fot. Presse03/Wikimedia Commons)

    Problem ten często pojawia się podczas jazdy autostradami na których występują duże różnice wysokości, np. w terenach górskich. Zjeżdżając z wzniesienia, pojazd rozpędza się, a niesprawne hamulce nie pozwalają na zatrzymanie się. Jeśli droga jest pusta, z czasem samochód wytraci prędkość i będzie można się zatrzymać w mniej lub bardziej bezpiecznym miejscu na poboczu. Gdy jednak jedzie się ruchliwą autostradą, sytuacja jest o wiele bardziej niebezpieczna i wymaga natychmiastowej interwencji.

    Uderzenie w barierę ochronną może zatrzymać samochód, ale jest niebezpieczne i może doprowadzić do dużego wypadku a nawet śmierci kierowcy. Stopniowe szorowanie po barierze też nie jest najbezpieczniejszym rozwiązaniem, ponieważ może się zdarzyć, że ciężarówka po prostu się przewróci. W obu przypadkach dochodzi też do dużego uszkodzenia samochodu – często uniemożliwiającego naprawę.

    Grawitacyjna rampa ratunkowa wysypana piaskiem (fot. Misiryeong/Wikimedia Commons)
    Grawitacyjna rampa ratunkowa wysypana piaskiem (fot. Misiryeong/Wikimedia Commons)

    Szukając rozwiązania tego problemu, sięgnięto po proste, ale bardzo skuteczne rozwiązanie, jakim są tzw. rampy ratunkowe. Pod tą nazwą kryje się pas ruchu, znajdujący się w newralgicznym miejscu, gdzie może dochodzić do popsucia się hamulców – najczęściej przy zjazdach z wzniesień.  Pozbawiony hamulców samochodów może wjechać na taki pas i się zatrzymać.

    Rampy mają kilka form. Czasami są to płaskie odcinki drogi o długości kilkuset metrów, gdzie nawierzchnię stanowi odpowiednia mieszanka piasku i kamieni, które nie zapewniają zbyt dużej przyczepności, przez co wjeżdżający pojazd stosunkowo szybko grzęźnie. Czasami to usypane z ziemi niewielkie wały, podobne do spowalniaczy ruchu znanych z osiedlowych dróg, które dzięki swojej ilości zatrzymują pojazd., często jednak robią to bardzo gwałtownie. Na końcu tego typu pasów często ustawiane są inne przeszkody, jak np. zbiorniki z wodą lub worki z piaskiem, aby zatrzymać pojazd, który jednak nie zatrzyma się w porę.

    Grawitacyjna rampa ratunkowa (fot. Yuxuan1122/Wikimedia Commons)
    Grawitacyjna rampa ratunkowa (fot. Yuxuan1122/Wikimedia Commons)

    Oba te rozwiązania chociaż skuteczne, dalej nie eliminują w pełni ryzyka przewrócenia się ciężarówki, która wjedzie na nie. Tak powstał kolejny typ ramp, który można określić jako rampy grawitacyjne. Są one ustawione pod kątem, przez co wjeżdżając na nie, masa pojazdu sama go spowalnia.Takie rampy są droższe w budowie, ponieważ trzeba je usypać, ale gdy już istnieją, nie generują kosztów, takich jak rampy wysypane piaskiem i kamieniami, które trzeba uzupełniać i kontrolować pod względem grząskości (pod wpływem warunków atmosferycznych, deszczu lub śniegu takie rampy tracą bowiem swoje właściwości). Rampy grawitacyjne często kończą się nawet niewielką przepaścią, po to, aby pojazd zawisł na niej, jeśli nie zatrzyma się wcześniej. Wszystko zależy od ilości dostępnego miejsca.

    Gdy nie ma możliwości stworzenia wymienionych wcześniej ramp, stosuje się jeszcze jedno rozwiązanie – mechaniczne spowalniacze. Są to pasy ruchu, otoczone solidnymi betonowymi barierami, w których zamontowane są specjalne, zwykle stalowe sieci, które spowalniają samochód – podobne rozwiązania stosowane są na lotniskowcach, gdy podczas lądowania samolot nie zaczepi haka o linę hamującą. Różnica polega na tym, że na lotniskowcach są to sieci miękkie, które mają zatrzymać samolot i nie zadać mu uszkodzeń, a na autostradach liczy się zatrzymanie pojazdu za wszelką cenę, nawet kosztem jego zniszczenia (ale w taki sposób, aby pasażerom nic się nie stało).

    Grawitacyjna rampa ratunkowa (fot. Quentin Scouflaire/Wikimedia Commons)
    Grawitacyjna rampa ratunkowa (fot. Quentin Scouflaire/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNiepozorny myśliwiec pokładowy Fairey Flycatcher
    Next Article PZL-130 Orlik i jego długa droga do sukcesu
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Miś Yogi wystrzelony z B-58 w kapsule ewakuacyjnej

    1 kwietnia 20223 Mins Read

    Huacachina – oaza w (prawie) sercu pustyni

    9 maja 20212 Mins Read

    Tajemnica zatonięcia K-141 Kursk. Krzyk z lodowatych głębin cz. 2 – film

    12 listopada 20201 Min Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.