SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Rakiety SpaceX Falcon
    Starman
    Starman
    Artykuły

    Rakiety SpaceX Falcon

    Łukasz KuliberdaBy Łukasz Kuliberda9 lutego 2018Brak komentarzy7 Mins Read
    Gdyby wierzyć filmom science-fiction z ubiegłego stulecia, obecnie ludzkość miałaby już kolonie co najmniej na Marsie, a podróże na Księżyc byłyby codziennością. Jednakże ostatni załogowy lot na Księżyc, odbyty w ramach misji Apollo 17 miał miejsce w grudniu 1972, ponad 45 lat temu, a tempo eksploracji przestrzeni kosmicznej po szalonym wyścigu z czasów Zimnej Wojny znacznie spadło. Jednak wyścig rusza na nowo, dzięki ambicjom Chin, oraz prywatnej firmie SpaceX, która właśnie wysłała na Marsa… samochód.

    SpaceX i Elon Musk

    Firma SpaceX została założona w 2002 roku przez pochodzącego z RPA Elona Muska, jeszcze kilka dni temu kojarzonego głównie z autonomicznymi, elektrycznymi samochodami Tesla. Warto jednak wiedzieć, że Tesla Inc (wcześniej Tesla Motors), to jedno z jego nowszych dzieł, a zaczynał od stworzenia systemu płatności PayPal.

    Po sprzedaży PayPala zainwestował pieniądze w branżę kosmiczną. Jego kolejne inwestycje związane są z energią elektryczną – zarówno wykorzystaniem jej do napędzania samochodów Tesla, jak i wykorzystaniem paneli słonecznych i akumulatorów „Powerwall” do zoptymalizowania zużycia prądu w gospodarstwach domowych i zmniejszenia zużycia paliw kopalnych. W 2016 roku założył firmę Boring (której nazwę można tłumaczyć jako „drążenie” bądź „nudna”) która ma się zajmować budową tuneli i przeniesieniem ruchu samochodowego pod ziemię.

    Elon Musk prezentuje Teslę Roadster 2
    Elon Musk prezentuje Teslę Roadster 2

    Musk jest postacią cokolwiek kontrowersyjną, przez jednych nazywany jest wizjonerem, inni twierdzą, że jego firmy wkrótce zbankrutują, a jego obietnice nie mają pokrycia. Trzeba jednak przyznać, że ma poczucie humoru: rakiety Falcon noszą swoją nazwę po znanym z Gwiezdnych Wojen najszybszym statku w galaktyce, a barki na których lądują nazywają się „Przeczytaj instrukcję” i „Oczywiście, że wciąż Cię kocham”, tak jak statki z opowiadań Iaina Banksa. Kiedy na rynku pojawiły się czapki z logo Boring, Musk obiecał, że jeśli sprzeda się ich 50 tysięcy, zacznie sprzedawać miotacze ognia. Słowa dotrzymał.

    Rakiety Falcon

    Głównym celem SpaceX było umożliwienie „taniej” eksploracji kosmosu, poprzez wykorzystywanie rakiet wielokrotnego użytku. Do tej pory loty w kosmos realizowano za pomocą rakiet jednorazowych, których elementy albo spalały się wracając w atmosferę, albo zostawały jako kosmiczne śmieci na niskiej orbicie okołoziemskiej, albo za pomocą promów kosmicznych, które jednak miały mniejszy udźwig, nie mogły startować zbyt często, były mimo wszystko drogie w eksploatacji i mocno zużyte, a po katastrofie Columbii w 2003 wiadomo było, że ich czas ma się ku końcowi. Stworzone przez SpaceX rakiety typu Falcon mają natomiast możliwość powrotu na ziemię i pionowego lądowania w wyznaczonym miejscu, dzięki czemu będzie można używać ich ponownie.

    Lądowanie rakiety Falcon 9 na barce.
    Lądowanie rakiety Falcon 9 na barce.

    Pierwszą rakietą stworzoną przez firmę Muska był Falcon 1. 21-metrowa, dwustopniowa rakieta napędzana paliwem ciekłym, miała wynosić małe ładunki, o masie do 800kg na niską orbitę okołoziemską. Pierwszy lot odbyła 24 marca 2006 roku, jednak nie był on udany – po 33 sekundach od startu zawiódł silnik i rakieta spadła, rozbijając się. Także kolejne 2 starty nie były udane, natomiast start numer 4, z balastem, oraz start numer 5, pierwszy lot komercyjny podczas którego wyniesiono na orbitę satelitę RazakSAT były udane.

    Szacowany koszt wyniesienia satelity za pomocą Falcona 1 wynosił poniżej 10 milionów dolarów, co było kwotą kilkukrotnie mniejszą niż dotychczasowy koszt wystrzelenia satelity. Jednakże program rakiet Falcon 1 wstrzymano i skupiono się na większych rakietach Falcon 9. Numer przy wersji rakiety oznacza ilość silników użytych do napędu pierwszego stopnia rakiety – Falcon 1 ma jeden silnik Merlin, Falcon 9 ma tych silników 9 w stopniu startowym, oraz kolejny w drugim stopniu. Pierwszy stopień rakiety ma możliwość pionowego lądowania w celu ponownego wykorzystania, odbywa się to jednak kosztem zmniejszenia maksymalnych możliwości transportowych, gdyż powrót i lądowanie zużywa część paliwa, które można by wykorzystać do wyniesienia ładunku cięższego, lub na wyższą orbitę.

    Start rakiety Falcon 1 z wyrzutni na Kwajelein.
    Start rakiety Falcon 1 z wyrzutni na Kwajelein.

    Pierwsza wersja Falcona 9 była używana do testów i wynoszenia statku zaopatrzeniowego Dragon podczas jego lotów na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Z 5 startów jeden zakończył się częściowym niepowodzeniem, ponieważ udało się zadokować statek Dragon do ISS, jednak druga część misji, którą było wyniesienie satelity Orbcomm nie została właściwie zrealizowana.

    W przypadku tych rakiet nie podejmowano prób pionowego lądowania. Kolejna wersja rakiety, oznaczona jako Falcon 9 1.1 ma nieco inny układ silników w nowszej wersji, dzięki czemu może wynieść na niską orbitę ładunek o masie 13 ton, zamiast 9 ton poprzedniej wersji. Druga wersja Falcona zaliczyła 15 startów, w tym 14 udanych, intensywnie testowano też system lądowania. Co prawda kilka lądowań zakończyło się efektownymi katastrofami, także z gatunku „a było już tak blisko”, jednakże umożliwiły one znaczne udoskonalenie systemu, dzięki czemu później było już tylko lepiej. W ramach startów Falcona 9 1.1 wykonywano loty zaopatrzeniowe na ISS, wynoszono satelity komunikacyjna AsiaSat i Eutelsat, oraz satelitę DSCOVR mającego wykrywać burze słoneczne.

    Start kolejnej rakiety Falcon.
    Start kolejnej rakiety Falcon.

    Kolejna wersja Falcona, zwana 1.2 lub częściej Full Thrust charakteryzuje się jeszcze mocniejszymi silnikami, dzięki czemu może wynosić już satelity o masie 22 ton. Używana jest od roku 2013 i zaliczyła do tej pory 25 udanych startów. Jedna z rakiet uległa eksplozji jeszcze przed startem, pozostałe jednak wykonały swoje zadania, w większości przypadków udało się także odzyskać pierwszy stopień, który lądował bądź na specjalnie do tego celu zbudowanych bezzałogowych barkach, bądź w centrum lotów kosmicznych na Przylądku Canaveral.

    Falcon Heavy.

    Zasadniczo najnowsza rakieta SpaceX nie jest niczym nowym. To po prostu 3 rakiety Falcon 9 Full Thurst w zmienionej konfiguracji. Jedna, zwana „Core” to zwykła, dwustopniowa rakieta główna, pozostałe dwie, pomocnicze, mają tylko pierwszy stopień i pracują równolegle z rakietą główną. Dzięki temu masa wynoszona na niską orbitę może przekraczać 60 ton.

    To dużo – żadna obecnie używana rakieta nie ma takiego udźwigu, a tylko radziecka Energia i amerykańska Saturn 5 miały większy, odpowiednio 175 i 118 ton. Były to jednak skomplikowane, zawodne i koszmarnie drogie rakiety jednorazowego użytku. Falcon Heavy zaś ma być w większości odzyskiwalny – wrócić mają zarówno rakiety pomocnicze jak i pierwszy stopień rakiety głównej, czyli łącznie 27 silników. Jednorazowy będzie tylko drugi stopień rakiety głównej z jednym silnikiem. Dzięki temu koszt startu Falcona Heavy może wynosić nawet poniżej 100 milionów dolarów.

    Start pierwszej misji Falcon Heavy.
    Start pierwszej misji Falcon Heavy.

    Pierwszy start rakiety Falcon Heavy odbył się 6 lutego 2018 i miał charakter testowo-reklamowy, gdyż ładunek stanowił… samochód Tesla Roadster, w kolorze wiśniowym, należący wcześniej do Elona Muska, a celem dla niego jest Mars. Start zakończył się sukcesem, Roadster z ubranym w kombinezon kosmonauty manekinem nazwanym Starmanem osiągnął zadaną orbitę, a rakiety pomocnicze wykonały efektowne synchroniczne lądowanie na wyznaczonych lądowiskach.

    Niestety główna rakieta uległa awarii i przed lądowaniem nie udało się uruchomić silników, przez co uderzyła z dużą prędkością w wodę około 100 metrów od barki „Of Course I Still Love You”. Całość misji należy jednak uznać za zdecydowany sukces, zarówno technologiczny, jak i marketingowy. Transmisję na żywo oglądały miliony ludzi na całym świecie i chociaż nie jest to coś co można porównać z lądowaniem na Księżycu, to jest to pierwszy mały krok, do kolejnego wielkiego skoku.

    W 12 parseków na Kessel?

    Jaka przyszłość czeka rakiety SpaceX? Wydaje się być interesująca, bo po pierwszych porażkach system wydaje się być skuteczny i bezpieczny, a niższe koszty startów w porównaniu z klasycznymi rakietami zapewnią klientów i środki na dalszy rozwój. Na chwilę obecną zakontraktowanych jest już kilkadziesiąt startów, zarówno takich które będą wynosić satelity cywilne i wojskowe, jak i zaopatrzeniowych dla ISS. Z pewnością czeka nas także pierwszy załogowy start Falcona ze statkiem Dragon i prawdopodobnie udział w powrocie na Księżyc planowanym przez NASA, być może już w ciągu najbliższych 10 lat.

    Falcon Heavy przed startem
    Falcon Heavy przed startem

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRibblehead Viaduct – XIX-wieczny wiadukt kolejowy w Wielkiej Brytanii
    Next Article Zapomniany włoski śmigłowiec Agusta A.101
    blank
    Łukasz Kuliberda

    Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.

    Related Posts

    Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    12 kwietnia 20224 Mins Read

    Stratolaunch Systems i największy samolot na świecie

    30 kwietnia 20212 Mins Read

    Crawler-transporter – transportowiec rakiet i promów kosmicznych

    13 września 20183 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.