SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read666 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read666 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read84 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read177 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » RAF S.E.5 – wół roboczy brytyjskiego lotnictwa podczas I wojny światowej
    Artykuły

    RAF S.E.5 – wół roboczy brytyjskiego lotnictwa podczas I wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach10 listopada 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    RAF S.E.5 - wół roboczy brytyjskiego lotnictwa podczas I wojny światowej
    RAF S.E.5 - wół roboczy brytyjskiego lotnictwa podczas I wojny światowej
    Wprowadzony do służby na początku 1917 roku Royal Aircraft Factory S.E.5 stał się obok Sopwith Camela najważniejszym brytyjskim myśliwcem końca I wojny światowej. Niepozorny z wyglądu, był jednym z najszybszych seryjnych myśliwców tego konfliktu, wyróżniającym się nie tylko osiągami ale również łatwością pilotażu.

    Podczas I wojny światowej często wprowadzenie do eksploatacji nowego typu myśliwca mogło całkowicie odmienić sytuację na froncie walk powietrznych. Na początku wojny w okresie od sierpnia 1915 roku do stycznia 1916 roku piloci Ententy stosowali określenie „Fokker Scourge” (pol. Plaga Fokkerów), z powodu sukcesów odnoszonych przez pilotów jednopłatowych Fokkerów Eindeckerów. Później na kilka miesięcy przewagę w powietrzu zyskali piloci brytyjscy i francuscy, ale pod koniec 1916 roku ponownie panowanie zyskali Niemcy.

    RAF S.E.5
    RAF S.E.5

    W obliczu rosnących strat Royal Flying Corps (RFC), dowództwo sił powietrznych Wielkiej Brytanii podjęło decyzję o zamówieniu nowego myśliwca. Zlecenie trafiło do zakładów Royal Aircraft Factory. Zespół projektowy w skład którego wchodzili Henry Folland, John Kenworthy i major Frank Goodden rozpoczął prace nad maszyną już w połowie 1916 roku.

    Według założeń nowy myśliwiec miał mieć prostą konstrukcję, a jego sercem miał być potężny ośmiocylindrowy silnik. Maszyna otrzymała oznaczenie S.E.5 (ang. Scout Experimental 5). Prototyp oblatano 22 listopada 1916 roku. W ciągu kolejnych miesięcy prowadzono próby z użyciem łącznie 3 prototypów, z których dwa rozbiły się (w katastrofach zginął major Frank Goodden). Wyniki prób były na tyle pozytywne, że wiosną 1917 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji seryjnej myśliwca.

    RAF S.E.5
    RAF S.E.5

    Od początku S.E.5 miał problemy z zastosowanym silnikiem Hispano-Suiza 8. Problemy techniczne łączyły się z ograniczoną produkcją, przez co dostawy samolotów były spowolnione. Po zbudowaniu 77 pierwszy egzemplarzy, rozpoczęto produkcję zmodernizowanej wersji S.E.5a, posiadającej nowy silnik Hispano-Suiza 8b. Ta wersja stała się podstawowym wariantem produkcyjnym. Zbudowano łącznie 5265 maszyn tej wersji w 7 fabrykach – Austin Motors (1650), Air Navigation and Engineering Company (560), Curtiss (1), Martinsyde (258), Royal Aircraft Factory (200), Vickers (2164) i Wolseley Motors Limited (431).

    RAF S.E.5a miał 6,4 m długości, 8,1 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 902 kg. Napęd stanowił ośmiocylindrowy silnik Hispano-Suiza 8 albo Wolseley Viper o mocy 150 KM. Zapewniał on prędkość maksymalną 222 km/h i zasięg około 480 km. Uzbrojenie składało się z 1 karabinu maszynowego Vickers, kalibru 7,7 mm strzelającego przez śmigło (wyposażony był w synchronizator), oraz 1 karabinu maszynowego Lewis na skrzydle, strzelającego ponad śmigłem. Karabin ten zamontowano na uchwycie Fostera, który umożliwiał strzelanie do góry i łatwe przeładowanie broni – dodatkowe magazynki przewożono w kokpicie. Dodatkowo pod skrzydłami możliwe było przenoszenie 4 bomb o masie 11 kg każda.

    RAF S.E.5 w barwach USAAS
    RAF S.E.5 w barwach USAAS

    S.E.5 szybko zyskały popularność i dobre opinie wśród pilotów, którzy chwalili je za osiągi i łatwość pilotażu. Myśliwiec był o wiele bardziej wyrozumiały niż inne konkurencyjne maszyny – np. Sopwith Camel. Oba samoloty stały się podstawowymi myśliwcami RFC w końcowym etapie wojny. Dzięki nim alianci zyskali nie tylko przewagę w powietrzu nad lotnictwem niemieckim, ale utrzymali ją aż do końca wojny.

    S.E.5 wykorzystywane były głównie przez brytyjskie eskadry. Część maszyn dostarczono sojusznikom, ale większość dotarło do jednostek pod koniec wojny albo już po jej zakończeniu. Amerykańskie lotnictwo również korzystało z tych maszyn, a w planach było rozpoczęcie produkcji seryjnej w USA, ale z powodu zakończenia wojny, ograniczono produkcję do niewielkiej partii kilkudziesięciu maszyn.

    RAF S.E.5 w polskich barwach
    RAF S.E.5 w polskich barwach

    Po zakończeniu I wojny światowej większość S.E.5 szybko wycofano z eksploatacji i zmagazynowano, zastępując je nowszymi konstrukcjami. Część maszyn wyeksportowano lub sprzedano je prywatnym, cywilnym użytkownikom. Wykorzystywali oni je do końca lat 20. Do naszych czasów przetrwały 2 kompletne samoloty i 4 kadłuby. Ponadto zbudowano kilka replik, które wykorzystywano w filmach i podczas pokazów lotniczych. Jeden S.E.5 wykorzystywany był przez Polskie Siły Powietrzne w 1920 roku w trakcie walk z sowietami, jednak utracono go podczas pierwszej misji.

    RAF S.E.5 był wołem roboczym Royal Flying Corps pod koniec I wojny światowej. Pod wieloma względami przewyższał konkurencyjnego Sopwith Camela, który zapisał się w historii jako jeden z najbardziej rozpoznawalnych i znanych brytyjskich myśliwców.

    RAF S.E.5 (fot. Alan Wilson)
    RAF S.E.5 (fot. Alan Wilson)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleTank Piłsudskiego – improwizowany polski samochód pancerny z Lwowa
    Next Article Zagrebačka uspinjača – najkrótsza europejska kolej linowo-terenowa
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read2K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    By Michał Banach0
    18 lutego 20232 Mins Read3K Views

    Jedyny w swoim rodzaju Vickers Type 161

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 marca 20209 Mins Read43 Views

    Wakacje morskie – traktaty waszyngtoński i londyński

    Trzy wydarzenia miały olbrzymi wpływ na rozwój flot liniowych w XIX i XX wieku. Powstanie…

    Artykuły
    16 czerwca 20202 Mins Read6 Views

    Zapomniany tajski bombowiec Boripatra

    Zaprojektowany w 1927 roku bombowiec Boripatra był pierwszym samolotem bojowym zaprojektowanym i wyprodukowanym w Tajlandii.…

    Artykuły
    9 kwietnia 20192 Mins Read11 Views

    Rosyjska ambasada w Hawanie

    Rosyjska ambasada znajdująca się w stolicy Kuby, Hawanie, jest jednym z najbardziej charakterystycznych i oryginalnych…

    Artykuły
    5 lipca 20153 Mins Read5 Views

    Bikini – plażowa rewolucja

    Mimo, że stroje przywołujące na myśl dzisiejsze kostiumy plażowe znały już starożytne Rzymianki, strój kąpielowy…

    Biznes
    5 lutego 20234 Mins Read158 Views

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Niektóre materiały wymagają tego, by zapewnić im odpowiednie warunki. W związku z tym powstało naczynie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.