SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radzieckie samoloty-amfibie Berijew Be-6 i Be-12
    Radzieckie samoloty-amfibie Berijew Be-6 i Be-12
    Radzieckie samoloty-amfibie Berijew Be-6 i Be-12
    Artykuły

    Radzieckie samoloty-amfibie Berijew Be-6 i Be-12

    Michał BanachBy Michał Banach18 października 20193 komentarze4 Mins Read
    Pod koniec lat 40. w ZSRR opracowano samolot-amfibię Berijew Be-6. Po blisko 20 latach eksploatacji do służby wprowadzono kolejną tego typu maszynę – Berijew Be-12, która cały czas pozostaje w eksploatacji w Rosji.

    Berijew Be-6

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej i równoczesnym wzrostem napięć między Związkiem Radzieckim i Zachodem, radziecka armia musiała wprowadzić do służby nowy tym morskich samolotów patrolowych przystosowanych do zwalczania okrętów podwodnych. Zamówienie na tego typu maszyny otrzymało biuro konstrukcyjne zakładów Berijew, które już podczas wojny produkowały udane wodnosamoloty i latające amfibie.

    Berijew Be-6 (fot. Wikimedia Commons)
    Berijew Be-6 (fot. Wikimedia Commons)

    W 1949 roku w powietrze wzbił się prototyp samolotu Berijew Be-6. Dwusilnikowa maszyna cechowała się tzw. mewim płatem oraz podwójnym statecznikiem. Samolot miał 23,5 m długości i rozpiętość skrzydeł wynoszącą 33 m. Maksymalna masa startowa wynosiła 29 ton. Napęd stanowiły dwa silniki Szwiecow ASz-73TK o mocy 2400 KM każdy, zapewniające prędkość przelotową 280 km/h i maksymalną 414 km/h, przy zasięgu około 5000 km.

    Uzbrojenie składało się z 5 działek NR-23 kalibru 23 mm w trzech zdalnie sterowanych wieżyczkach oraz dwie torpedy albo 8 min. W latach 1949-1957 wyprodukowano 123 samoloty tego typu w kilku, różniących się nieznacznie wyposażeniem wersjach. Samoloty wykorzystywano przede wszystkim do tropienia okrętów podwodnych. Dzięki wytrzymałej konstrukcji samoloty cieszyły się popularnością w sowieckim lotnictwie.

    Berijew Be-6 (fot. VargaA/Wikimedia Commons)
    Berijew Be-6 (fot. VargaA/Wikimedia Commons)

    Kilkanaście maszyn zostało przekazanych Chinom, gdzie zmieniono ich oznaczenie na Qing-6, przy okazji zmieniając również silniki na turbośmigłowe Wopen WJ-6 (będące kopią radzieckich silników Iwaczenko AI-20). Maszyny wykorzystywane przez ZSRR pozostawały w służbie do lat 60., kiedy to zastąpiono je nowymi samolotami typu Berijew Be-12. Wycofywane z eksploatacji maszyny złomowano lub przekazywano cywilnym operatorom. Kilka samolotów trafiło do Arktyki, gdzie wykorzystywano je jako samoloty transportowe.

    Berijew Be-6 (fot. nieznany)
    Berijew Be-6 (fot. nieznany)

    Berijew Be-12

    Doświadczenie zdobyte przy produkcji i eksploatacji wodnosamolotów Berijew Be-6 pozwoliło na zaprojektowanie na początku lat 60. nowego samolotu, który otrzymał oznaczenie Be-12. Samolot zachował ogólny układ konstrukcyjny swojego poprzednika, ale został znacznie usprawniony. Oblot prototypu miał miejsce 18 października 1960 roku, a rok później maszyna została zaprezentowana na lotnisku Tuszyno.

    Berijew Be-12
    Berijew Be-12

    Be-12 miał 30 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 30 m, a maksymalna masa startowa 36 ton. Napęd stanowiły dwa silniki turbośmigłowe Iwaczenko AI-20D o mocy 5180 KM każdy. Zapewniały one prędkość maksymalną 530 km/h i zasięg 3300 km. Nowa maszyna nie posiadała już uzbrojenia strzeleckiego, które uznano za nieprzydatne. Pod skrzydłami możliwe było przenoszenie ładunku min, torped ZOP AT-1 lub rakieto-torped APR-2 oraz bomb głębinowych PŁAB-250-120, PŁAB-50-65 o łącznej masie 1500 k. Samoloty w wersji zwalczania okrętów podwodnych wyposażono w systemy poszukiwawczo-celownicze Baku, radar Inicjatywa-2B, magnetometr APM-60 Orsza, boje radiohydroakustyczne, bomby sygnałowe i orientacyjne.

    Początkowo samoloty wykorzystywano do zwalczania okrętów podwodnych, jednak z czasem wraz z rozwojem nowych, znacznie cichszych okrętów, Be-12 nie były już w stanie skutecznie wypełniać swoich zadań. W związku z tym samoloty przebudowano na maszyny rozpoznawcze. Łącznie zbudowano 143 samoloty, w tym 2 prototypy i 130 maszyn głównej serii produkcyjnej.

    Berijew Be-12 (fot. nieznany)
    Berijew Be-12 (fot. nieznany)

    W 1980 roku jeden samolot przebudowano do wersji Be-12LL i wykorzystywano do testów pocisków rakietowych 3M-80 Moskit. 27 maszyn przebudowano do wersji Be-12N, wyposażonej w nowe systemy elektroniczne i wykrywania. Dwie maszyny przebudowano do wersji transportowo-pasażerskiej Be-12Nkh.

    W 1992 roku mimo wieku, cztery Be-12 przebudowano na samoloty pożarnicze Be-12P. Wewnątrz kadłuba umieszczono 3 zbiorniki na wodę – jeden o pojemności 4500 litrów i dwa o pojemności 750 litrów. Kolejną, piątą maszynę przebudowano w celu zademonstrowania wyposażenia dla powstającego nowego wodnosamolotu Be-200.

    Berijew Be-12
    Berijew Be-12

    W 1961 roku powstał jeden Be-12SK przystosowany do zrzucania bomb głębinowych z ładunkiem nuklearnym. Kolejny egzemplarz przebudowano na samolot przystosowany do bicia rekordów – usunięto z niego całe wyposażenie, aby maksymalnie odciążyć konstrukcję. Po testach ponownie przywrócono go do standardowej konfiguracji. Jedną maszynę oznaczoną jako Be-14 przystosowano do zadań ratowniczych (SAR). Oprócz wersji standardowej powstało 14 maszyn Be-12PS przystosowanych zadań ratowniczych – 10 maszyn nowych i 4 przebudowane.

    Mimo upływu lat, kilkanaście Be-12 cały czas pozostaje w eksploatacji, głównie w Rosji. Wśród użytkowników tych wodnosamolotów znalazł się Wietnam, który otrzymał 4 maszyny w 1981 roku, Syria oraz Ukraina, która przejęła kilka maszyn po ogłoszeniu niepodległości. Berijew Be-12 uznawany jest w Rosji za jeden z lepszych i wytrzymałych samolotów, chociaż jego lata świetności dawno już minęły – co widać po eksploatowanych jeszcze maszynach.

    Berijew Be-12P-200 (fot. navy.su)
    Berijew Be-12P-200 (fot. navy.su)
    Berijew Be-12 (fot. Igor Dvurekov/Wikimedia Commons)
    Berijew Be-12 (fot. Igor Dvurekov/Wikimedia Commons)
    Berijew Be-12 (fot. nieznany)
    Berijew Be-12 (fot. nieznany)
    Berijew Be-12 (fot. nieznany)
    Berijew Be-12 (fot. nieznany)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleOpuszczone lotnisko Stapleton International Airport
    Next Article Cmentarzysko platform wiertniczych w Cromarty Firth
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.