SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Radzieckie podwodne krążowniki typu K
    Radzieckie podwodne krążowniki typu K
    Radzieckie podwodne krążowniki typu K
    Artykuły

    Radzieckie podwodne krążowniki typu K

    Michał BanachBy Michał Banach14 czerwca 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Pomysł budowy podwodnych krążowników zrodził się w ZSRR już w 1926 roku, ale dopiero w 1936 rozpoczęto budowę pierwszego okrętu tego typu. Łącznie zbudowano 11 okrętów podwodnych typu K, które eksploatowano do końca lat 50.

    Geneza

    Gdy w 1926 roku radzieckie władze zainicjowały program rozbudowy floty, pojawił się pomysł zbudowania dużych oceanicznych okrętów podwodnych, uzbrojonych oprócz wyrzutni torped w działa, dzięki którym miały być zdolne do zwalczania lekkich okrętów nawodnych na powierzchni. Pierwszy projekt tzw. podwodnych krążowników jak określano okręty tego typu, okazał się jednak nieudany, przez co nie rozpoczęto budowy żadnej jednostki.

    Jeden z okrętów typu K
    Jeden z okrętów typu K

    Dopiero w 1934 roku powrócono do pomysłu zbudowania tak dużych okrętów podwodnych. Prace projektowe prowadził Michaił Aleksiejewicz Rudnicki. 15 kwietnia 1935 roku jego projekt został zatwierdzony, co oznaczało rozpoczęcie przygotowań do budowy okrętów. Ze względu na znaczne rozmiary nowych okrętów, budowę pierwszej jednostki rozpoczęto dopiero w grudniu 1936 roku. Okręty sklasyfikowano jako typ K, potocznie nazywano je natomiast Katiuszami.

    Podwodne krążowniki

    W kilku partiach zamówiono łącznie 12 okrętów typu K, które budowano w stoczniach w Leningradzie z myślą o flocie Północnej oraz Oceanu Spokojnego. Pierwsze dwa okręty – K-1 i K-2, zwodowano 29 kwietnia 1938 roku, a do służby wprowadzono je 26 maja 1940 roku. Co istotne, do służby wszedł jako pierwszy zwodowany 31 sierpnia 1938 roku K-3. Miało to miejsce 15 maja 1940 roku.

    Do wybuchu wojny między ZSRR a Niemcami w 1941 roku zbudowano 6 okrętów. Kolejnych 5 zbudowano w trakcie wojny (jeden wszedł do służby w listopadzie 1945 roku), a budowę jednego okrętu przerwano, a niedokończony kadłub zezłomowano.

    Jeden z okrętów typu K
    Jeden z okrętów typu K

    Okręty typu K był dużymi, dwukadłubowymi, oceanicznymi okrętami podwodnymi. Ich kadłuby miały długość 97,65 m, a wyporność wynosiła 1720 ton na powierzchni i 2095 ton pod wodą. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki diesla 9DKR o mocy 4200 KM każdy, jeden pomocniczy (marszowy) silnik diesla 38K-8 o mocy 800 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 1200 KM każdy.

    Prędkość maksymalna na powierzchni wynosiła 21,1 węzła, a pod wodą 10,3 węzła. Zasięg nawodny wynosił 14 040 mil morskich (26 000 km) przy prędkości 9 węzłów, a podwodny 176 mil morskich (326 km) przy prędkości 2,9 węzła. Głębokość operacyjna wynosiła 80 m, a dopuszczalna 100 m. Autonomiczność wynosiła 50 dni.

    Uzbrojenie było bardzo pokaźne i składało się z 10 wyrzutni torped kalibru 533 mm (6 na dziobie i 4 na rufie) z zapasem 24 torped, 20 min morskich przenoszonych w specjalnym zbiorniku w kadłubie, który można było przystosować również jako dodatkowy zbiornik paliwa, dwóch dział B-24 kalibru 100 mm oraz dwóch działek 21-K kalibru 45 mm. Załoga liczyła 60-72 oficerów i marynarzy. Okręty wyposażono w szumonamierniki Mars-16, zastąpione później przez hydrolokatory Drakon-129. W 1944 roku na okrętach zaczęto montować radar 291W.

    K-3
    K-3

    Okręty zaprojektowano tak, aby mogły długo operować na powierzchni, nawet przy wysokim stanie morza. Aby zapewnić odpowiednią dzielność morską, kadłub zewnętrzny (lekki) zaprojektowano tak, aby zapewniał jak największy zapas pływalności. Dodatkowo podwyższono dziób, co ułatwiło rejs przy dużych falach. Dosyć przestronne jak na tamte lata wnętrze zapewniało przyzwoite warunki bytowe załodze, ale i tak ustępowały one warunkom na amerykańskich okrętach podwodnych.

    Eksploatacja

    Okręty typu K projektowano z myślą o działaniu na oceanach, jednak tylko kilka jednostek tego typu oddelegowano do służby w Arktyce i na Morzu Północnym. Pozostałe wykorzystywano na Bałtyku, co wiązało się z licznymi problemami eksploatacyjnymi. 5 okrętów utracono w trakcie działań wojennych, jeden zatonął w 1957 roku, a pozostałe przetrwały w radzieckiej flocie aż do końca lat 50. Podczas II wojny światowej okręty podwodne typu K odbyły 62 patrole, w trakcie których postawiły 19 zagród minowych i zatopiły około 22 statków o tonaży 72 000 BRT, a także 8 małych okrętów wojennych.

    Duże rozmiary jednostek utrudniały ich eksploatację na Bałtyku. Po wojnie zachowane jednostki oddelegowano do służby w Flocie Północnej, po czym ponownie wysłano je na Bałtyk, gdzie wykorzystywano je do zadań szkoleniowych. W latach 60. wycofane z eksploatacji okręty stopniowo złomowano, jednak w 1983 roku jeden z nich, K-21 zachowano jako okręt muzeum w Siewieromorsku.

    K-21 (fot. Сергей Шинкарюк)
    K-21 (fot. Сергей Шинкарюк)

    Podsumowanie

    Idea budowy krążowników podwodnych, zdolnych do zwalczania okrętów nawodnych na powierzchni była popularna na przełomie lat 20. i 30. ale ostatecznie okazała się ślepą uliczką. Okręty podwodne najlepiej radzą sobie bowiem pod wodą, niewykryte przez przeciwnika.

    Z tego powodu okręty podwodne typu K chociaż technicznie były niezłymi jednostkami, nie miały najmniejszego wpływu na przebieg działań wojennych. Dopiero po wojnie w ostatnich latach eksploatacji tak duże okręty podwodne przydały się do różnych prób, ale i ta kariera była krótka.

    K-21 (fot. Сорокин Андрей Александрович)
    K-21 (fot. Сорокин Андрей Александрович)
    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    K-1 27 grudnia 1936 roku 29 kwietnia 1938 roku 26 maja 1940 roku Zatopiony w październiku 1943 roku
    K-2 27 grudnia 1936 roku 29 kwietnia 1938 roku 26 maja 1940 roku Zatopiony we wrześniu 1942 roku
    K-3 27 grudnia 1936 roku 31 sierpnia 1938roku 15 maja 1940 roku Zatopiony w marcu 1943 roku
    K-21 10 grudnia 1937 roku 14 sierpnia 1938 roku 3 lutego 1941 roku 24 lipca 1983 przekształcony w muzeum w Siewieromorsku
    K-22 5 stycznia 1938 roku 5 listopada 1938 roku 4 sierpnia 1940 roku Zatopiony w lutym 1943 roku
    K-23 5 lutego 1938 roku 28 kwietnia 1939 roku 25 września 1940 roku Zatopiony 28 kwietnia 1942 roku
    K-51 26 lutego 1938 roku 30 lipca 1939 roku 17 listopada 1945 roku Wycofany z eksploatacji w latach 50.
    K-52 26 lutego 1938 roku 5 grudnia 1939 roku 25 listopada 1942 roku Wycofany z eksploatacji w latach 50.
    K-53 30 maja 1938 roku 2 września 1939 roku 19 września 1943 roku Wycofany z eksploatacji w latach 50.
    K-54 30 kwietnia 1937 roku 8 marca 1941 roku – Nieukończony, zezłomowany w 1949 roku
    K-55 29 lutego 1937 roku 7 lutego 1941 roku 25 grudnia 1944 roku Zezłomowany w 1964 roku
    K-56 17 października 1937 roku 29 grudnia 1940 roku 29 listopada 1942 roku Zatonął 21 lub 24 listopada 1957 roku
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWielki Sfinks – jeden z symboli Egiptu
    Następny artykuł Armstrong Whitworth F.K.10 – czteropłatowiec z I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Amerykańskie krążowniki rakietowe typu Ticonderoga

    25 kwietnia 20229 Mins Read

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    15 kwietnia 20223 Mins Read

    Glückauf – pierwszy konwencjonalny tankowiec

    11 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.