SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radzieckie podwodne krążowniki typu K
    Radzieckie podwodne krążowniki typu K
    Radzieckie podwodne krążowniki typu K
    Artykuły

    Radzieckie podwodne krążowniki typu K

    Michał BanachBy Michał Banach14 czerwca 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Pomysł budowy podwodnych krążowników zrodził się w ZSRR już w 1926 roku, ale dopiero w 1936 rozpoczęto budowę pierwszego okrętu tego typu. Łącznie zbudowano 11 okrętów podwodnych typu K, które eksploatowano do końca lat 50.

    Geneza

    Gdy w 1926 roku radzieckie władze zainicjowały program rozbudowy floty, pojawił się pomysł zbudowania dużych oceanicznych okrętów podwodnych, uzbrojonych oprócz wyrzutni torped w działa, dzięki którym miały być zdolne do zwalczania lekkich okrętów nawodnych na powierzchni. Pierwszy projekt tzw. podwodnych krążowników jak określano okręty tego typu, okazał się jednak nieudany, przez co nie rozpoczęto budowy żadnej jednostki.

    Jeden z okrętów typu K
    Jeden z okrętów typu K

    Dopiero w 1934 roku powrócono do pomysłu zbudowania tak dużych okrętów podwodnych. Prace projektowe prowadził Michaił Aleksiejewicz Rudnicki. 15 kwietnia 1935 roku jego projekt został zatwierdzony, co oznaczało rozpoczęcie przygotowań do budowy okrętów. Ze względu na znaczne rozmiary nowych okrętów, budowę pierwszej jednostki rozpoczęto dopiero w grudniu 1936 roku. Okręty sklasyfikowano jako typ K, potocznie nazywano je natomiast Katiuszami.

    Podwodne krążowniki

    W kilku partiach zamówiono łącznie 12 okrętów typu K, które budowano w stoczniach w Leningradzie z myślą o flocie Północnej oraz Oceanu Spokojnego. Pierwsze dwa okręty – K-1 i K-2, zwodowano 29 kwietnia 1938 roku, a do służby wprowadzono je 26 maja 1940 roku. Co istotne, do służby wszedł jako pierwszy zwodowany 31 sierpnia 1938 roku K-3. Miało to miejsce 15 maja 1940 roku.

    Do wybuchu wojny między ZSRR a Niemcami w 1941 roku zbudowano 6 okrętów. Kolejnych 5 zbudowano w trakcie wojny (jeden wszedł do służby w listopadzie 1945 roku), a budowę jednego okrętu przerwano, a niedokończony kadłub zezłomowano.

    Jeden z okrętów typu K
    Jeden z okrętów typu K

    Okręty typu K był dużymi, dwukadłubowymi, oceanicznymi okrętami podwodnymi. Ich kadłuby miały długość 97,65 m, a wyporność wynosiła 1720 ton na powierzchni i 2095 ton pod wodą. Napęd stanowiły dwa dziewięciocylindrowe silniki diesla 9DKR o mocy 4200 KM każdy, jeden pomocniczy (marszowy) silnik diesla 38K-8 o mocy 800 KM oraz dwa silniki elektryczne o mocy 1200 KM każdy.

    Prędkość maksymalna na powierzchni wynosiła 21,1 węzła, a pod wodą 10,3 węzła. Zasięg nawodny wynosił 14 040 mil morskich (26 000 km) przy prędkości 9 węzłów, a podwodny 176 mil morskich (326 km) przy prędkości 2,9 węzła. Głębokość operacyjna wynosiła 80 m, a dopuszczalna 100 m. Autonomiczność wynosiła 50 dni.

    Uzbrojenie było bardzo pokaźne i składało się z 10 wyrzutni torped kalibru 533 mm (6 na dziobie i 4 na rufie) z zapasem 24 torped, 20 min morskich przenoszonych w specjalnym zbiorniku w kadłubie, który można było przystosować również jako dodatkowy zbiornik paliwa, dwóch dział B-24 kalibru 100 mm oraz dwóch działek 21-K kalibru 45 mm. Załoga liczyła 60-72 oficerów i marynarzy. Okręty wyposażono w szumonamierniki Mars-16, zastąpione później przez hydrolokatory Drakon-129. W 1944 roku na okrętach zaczęto montować radar 291W.

    K-3
    K-3

    Okręty zaprojektowano tak, aby mogły długo operować na powierzchni, nawet przy wysokim stanie morza. Aby zapewnić odpowiednią dzielność morską, kadłub zewnętrzny (lekki) zaprojektowano tak, aby zapewniał jak największy zapas pływalności. Dodatkowo podwyższono dziób, co ułatwiło rejs przy dużych falach. Dosyć przestronne jak na tamte lata wnętrze zapewniało przyzwoite warunki bytowe załodze, ale i tak ustępowały one warunkom na amerykańskich okrętach podwodnych.

    Eksploatacja

    Okręty typu K projektowano z myślą o działaniu na oceanach, jednak tylko kilka jednostek tego typu oddelegowano do służby w Arktyce i na Morzu Północnym. Pozostałe wykorzystywano na Bałtyku, co wiązało się z licznymi problemami eksploatacyjnymi. 5 okrętów utracono w trakcie działań wojennych, jeden zatonął w 1957 roku, a pozostałe przetrwały w radzieckiej flocie aż do końca lat 50. Podczas II wojny światowej okręty podwodne typu K odbyły 62 patrole, w trakcie których postawiły 19 zagród minowych i zatopiły około 22 statków o tonaży 72 000 BRT, a także 8 małych okrętów wojennych.

    Duże rozmiary jednostek utrudniały ich eksploatację na Bałtyku. Po wojnie zachowane jednostki oddelegowano do służby w Flocie Północnej, po czym ponownie wysłano je na Bałtyk, gdzie wykorzystywano je do zadań szkoleniowych. W latach 60. wycofane z eksploatacji okręty stopniowo złomowano, jednak w 1983 roku jeden z nich, K-21 zachowano jako okręt muzeum w Siewieromorsku.

    K-21 (fot. Сергей Шинкарюк)
    K-21 (fot. Сергей Шинкарюк)

    Podsumowanie

    Idea budowy krążowników podwodnych, zdolnych do zwalczania okrętów nawodnych na powierzchni była popularna na przełomie lat 20. i 30. ale ostatecznie okazała się ślepą uliczką. Okręty podwodne najlepiej radzą sobie bowiem pod wodą, niewykryte przez przeciwnika.

    Z tego powodu okręty podwodne typu K chociaż technicznie były niezłymi jednostkami, nie miały najmniejszego wpływu na przebieg działań wojennych. Dopiero po wojnie w ostatnich latach eksploatacji tak duże okręty podwodne przydały się do różnych prób, ale i ta kariera była krótka.

    K-21 (fot. Сорокин Андрей Александрович)
    K-21 (fot. Сорокин Андрей Александрович)
    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    K-1 27 grudnia 1936 roku 29 kwietnia 1938 roku 26 maja 1940 roku Zatopiony w październiku 1943 roku
    K-2 27 grudnia 1936 roku 29 kwietnia 1938 roku 26 maja 1940 roku Zatopiony we wrześniu 1942 roku
    K-3 27 grudnia 1936 roku 31 sierpnia 1938roku 15 maja 1940 roku Zatopiony w marcu 1943 roku
    K-21 10 grudnia 1937 roku 14 sierpnia 1938 roku 3 lutego 1941 roku 24 lipca 1983 przekształcony w muzeum w Siewieromorsku
    K-22 5 stycznia 1938 roku 5 listopada 1938 roku 4 sierpnia 1940 roku Zatopiony w lutym 1943 roku
    K-23 5 lutego 1938 roku 28 kwietnia 1939 roku 25 września 1940 roku Zatopiony 28 kwietnia 1942 roku
    K-51 26 lutego 1938 roku 30 lipca 1939 roku 17 listopada 1945 roku Wycofany z eksploatacji w latach 50.
    K-52 26 lutego 1938 roku 5 grudnia 1939 roku 25 listopada 1942 roku Wycofany z eksploatacji w latach 50.
    K-53 30 maja 1938 roku 2 września 1939 roku 19 września 1943 roku Wycofany z eksploatacji w latach 50.
    K-54 30 kwietnia 1937 roku 8 marca 1941 roku – Nieukończony, zezłomowany w 1949 roku
    K-55 29 lutego 1937 roku 7 lutego 1941 roku 25 grudnia 1944 roku Zezłomowany w 1964 roku
    K-56 17 października 1937 roku 29 grudnia 1940 roku 29 listopada 1942 roku Zatonął 21 lub 24 listopada 1957 roku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWielki Sfinks – jeden z symboli Egiptu
    Next Article Armstrong Whitworth F.K.10 – czteropłatowiec z I wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.