Lotniskowce typu Kijew

Helikopterowce typu Moskwa od samego początku uznawane były za jednostki przejściowe. Krótko po zwodowaniu pierwszego z nich, dowództwo radzieckiej floty złożyło zamówienie na nowe okręty, klasyfikowane początkowo jako krążowniki lotnicze. Okręty miały być większe i bardziej podobne do lotniskowców, ale dalej wyposażone w silne uzbrojenie rakietowe.

Lotniskowiec Kijew

Lotniskowiec Kijew

Ostatecznie 30 kwietnia 1970 roku zatwierdzono projekt nowych okrętów nazwany jako typ Kijew. Zakładał on budowę dużych okrętów o konstrukcji zbliżonej do lotniskowców, z pokładem startowym na lewej burcie, natomiast na dziobie w przeciwieństwie do amerykańskich lotniskowców, gdzie znajdował się również pokład startowy, Rosjanie umieścili liczne wyrzutnie rakiet woda-woda i woda-powietrze. Początkowo zamówiono dwa okręty, później podjęto jednak decyzję o budowie dwóch kolejnych, nieco zmodernizowanych jednostek.

Okręty typu Kijew miały ponad 40 000 ton wyporności i 273 m długości. Napęd stanowiły cztery turbiny parowe o mocy 180 000 KM, zapewniające prędkość 30,7 węzła i zasięg 12 800 km przy prędkości 18 węzłów. Uzbrojenie składało się z czterech podwójnych wyrzutni pocisków przeciwokrętowych P-500 Bazalt (łącznie 16 pocisków), dwóch podwójnych wyrzutni rakiet woda-powietrze typu W-611, dwóch podwójnych wyrzutni pocisków przeciwlotniczych typu Osa-M, 4 dział AK-726 kalibru 76,2 mm zamontowanych w dwóch wieżach, 8 działek przeciwlotniczych AK-630 kalibru 30 mm i 10 wyrzutni torped kalibru 533 mm.

Lotniskowiec typu Kijew

Lotniskowiec typu Kijew

Grupa lotnicza mogła składać się początkowo z 22 samolotów i śmigłowców, a po modernizacji z 36 maszyn. Wykorzystywano samoloty pionowego startu i lądowania Jak-38 oraz śmigłowce Ka-25 i Ka-27. Załoga liczyła ponad 1500 marynarzy.

Podobnie jak okręty typu Moskwa, również lotniskowce typu Kijew budowano w Nikołajewie, ponieważ stocznia nie tylko posiadała doświadczenie ale również odpowiednio dużą pochylnię. Stępkę pod pierwszy okręt – Kijew, położono 21 lipca 1970 roku, wodowanie miało miejsce 26 grudnia 1972 roku a do służby okręt wszedł 28 grudnia 1975 roku. Pierwsze lądowanie samolotu na pokładzie Kijewa miało miejsce 18 maja 1975 roku.

Lotniskowiec Noworossijsk

Lotniskowiec Noworossijsk

Stępkę pod drugi okręt serii, Minsk położono 28 grudnia 1972 roku. Wodowanie miało miejsce 30 września 1975 roku a do służby okręt wszedł 27 września 1978 roku. Budowę trzeciego okrętu, Noworossijsk, rozpoczęto 30 września 1975 roku, wodowanie miało miejsce 26 grudnia 1978 roku a do służby okręt wszedł 14 sierpnia 1982 roku.

26 grudnia 1978 roku położono stępkę pod czwarty okręt, nazywano początkowo Baku, a później Admirał Gorszkow. Wodowanie jednostki miało miejsce 17 kwietnia 1982 roku, a do służby weszła 11 grudnia 1987 roku. Okręt różnił się od pozostałych jednostek typu Kijew nowocześniejszym uzbrojeniem i nieco większymi wymiarami.

Lotniskowiec Noworossijsk

Lotniskowiec Noworossijsk

Nazwa Stępka Wodowanie Wejście do służby Los
Kijew 21 lipca 1970 roku 26 grudnia 1972 roku 28 grudnia 1975 roku Przekazany Chinom i przekształcony w atrakcję turystyczną
Minsk 28 grudnia 1972 roku 30 września 1975 roku 27 września 1978 roku Przekazany Chinom i przekształcony w atrakcję turystyczną
Noworossijsk 30 września 1975 roku 26 grudnia 1978 roku 14 sierpnia 1982 roku Zezłomowany w Pohang w Korei Południowej w 1997 roku
Lotniskowiec Kijew

Lotniskowiec Kijew

1 2 3
Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.