Na początku lat 30. w ZSRR rozpoczęto prace nad eksperymentalnym, ciężkim działem samobieżnym SU-14, uzbrojonym w potężną armatę kalibru 203 mm. Projekt napotkał wiele trudności na etapie prób i nigdy nie został do końca zrealizowany. Zbudowano 2 pojazdy, które wzięły ograniczony udział w obronie Moskwy w 1941 roku.

17 września 1931 roku dowództwo radzieckich wojsk pancernych zleciło zespołowi inżynierów pod kierownictwem P. N. Siaczyntowa zaprojektowanie potężnego działa samobieżnego uzbrojonego w armatę kalibru 203 mm. Według założeń pojazd miał służyć do zapewniania wsparcia ogniowego, oraz w razie potrzeby neutralizacji umocnień, również ogniem na wprost.

SU-14
SU-14

W 1932 roku powstała ogólna koncepcja takiego pojazdu, a w 1933 roku rozpoczęto budowę pierwszego prototypu. Jako bazę wykorzystano podwozie czołgu ciężkiego T-35, które zapewniało wystarczającą ilość miejsca do zainstalowania potężnej haubicy B-4 wz. 1931 kalibru 203 mm. Pojazd miał 9,45 m długości, 3,4 m szerokości i 3 m wysokości, a jego masa wynosiła 47 ton. Napęd stanowił silnik M-17 o mocy 400 KM, zapewniający prędkość maksymalną 27 km/h i zasięg 100 km. Oprócz haubicy stanowiącej główne uzbrojenie, do samoobrony zainstalowano dwa karabiny maszynowe DT kalibru 7,62 mm.

Próby prototypu wykazały wiele wad podczas testów i nie nadawał się do wprowadzenia do eksploatacji. Podjęto wówczas decyzję o zaprojektowaniu nowej wersji pojazdu, która otrzymała oznaczenie SU-14-1. Według części źródeł był to całkowicie nowy pojazd, a według innych, był to przebudowany prototyp SU-14. Wśród wprowadzonych zmian, najważniejszymi była modyfikacja podwozia i układu kierowania, skrzyni biegów i sprzęgła.

SU-14
SU-14

Testy wypadły pozytywnie, ale w 1937 roku w trakcie czystek stalinowskich P. N. Siaczyntow został aresztowany i zabity, co przypieczętowało los projektu SU-14. W tym czasie dwa istniejące prototypy pojazdu zostały zmagazynowane. Przypomniano sobie o nich dopiero w grudniu 1939 roku i uznano, że idealnie nadają się do zwalczania fińskich umocnień.

Przed wysłaniem na front, oba pojazdy należało naprawić i dopancerzyć. Prace przedłużały się i ukończono je już po zakończeniu wojny z Finlandią. W związku z tym pojazdy ponownie wróciły do magazynu. W tym czasie jeden z prototypów został przezbrojony w haubicę Br-2 wz. 1935 kalibru 152 mm. Po wprowadzeniu modyfikacji, pojazdy otrzymały oznaczenie SU-14-2 (tutaj ponownie źródła nie są zgodne, ponieważ niektóre sugerują, że pojazd w tej wersji oparty był na powiększonym podwoziu czołgu T-28.

SU-14
SU-14

Podczas obrony Moskwy, pod koniec 1941 roku oba działa samobieżne wprowadzono do eksploatacji w specjalnej jednostce operującej w rejonie Kubinki. Wykorzystywano je w walkach przez krótki czas, po czym ponownie przeniesiono do magazynu, gdzie pozostały przez całą wojnę. W 1960 roku zezłomowano prototyp SU-14-1 z haubicą kalibru 203 mm. Drugi prototyp, z haubicą kalibru 152 mm przetrwał i trafił ostatecznie do muzeum w Kubince, gdzie znajduje się po dziś dzień.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.