SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radzieckie długodystansowe samoloty pasażerskie Tu-114 i Tu-116
    Radzieckie długodystansowe samoloty pasażerskie Tu-114 i Tu-116
    Radzieckie długodystansowe samoloty pasażerskie Tu-114 i Tu-116
    Artykuły

    Radzieckie długodystansowe samoloty pasażerskie Tu-114 i Tu-116

    Michał BanachBy Michał Banach9 kwietnia 2017Updated:22 kwietnia 2020Jeden komentarz5 Mins Read
    W 1955 roku w biurze konstrukcyjnym zakładów Tupolewa rozpoczęto prace nad dwoma, nowymi samolotami pasażerskimi – Tu-114 i Tu-116. Chociaż oba projekty powstawały równolegle, nie były konkurencyjne, ponieważ każda z maszyn powstawała według innych założeń i dla innych odbiorców.

    Tupolew Tu-114

    Prace nad Tu-114 rozpoczęto w maju 1955 roku. Według założeń Ministerstwa Transportu, jedynym odbiorcą miały być linie lotnicze Aeroflot, a samoloty miały obsługiwać dalekodystansowe i prestiżowe połączenia międzynarodowe. Aby maksymalnie przyśpieszyć prace, konstruktorzy Tupolewa postanowili wykorzystać jako bazę projekt bombowca strategicznego Tu-95.

    Tupolew Tu-114
    Tupolew Tu-114

    W toku prac projektowych całkowicie zmieniono kadłub, zwiększając jego średnicę, dzięki czemu możliwe było zmieszczenie większej liczby pasażerów. Nowy kadłub o większej masie wymusił przeprojektowanie skrzydeł (zwiększono ich kąt), zwłaszcza klap oraz przedniego podwozia. Nie zmieniono jedynie głównego podwozia oraz napędu, pozostawiając 4 silniki turbośmigłowe Kuzniecow NK-12MW o mocy 14 800 KM każdy.

    Prototyp Tu-114 ukończono w 1957 roku, a oblot prototypu miał miejsce 15 listopada 1957 roku. Samolot miał 54 m długości i 51 m rozpiętości skrzydeł. Napędzające maszynę silniki turbośmigłowe zapewniały prędkość maksymalną około 870 km/h i przelotową około 770 km/h. Zasięg w zależności od konfiguracji wynosił około 9720 km.

    Kabina pasażerska mieściła do 220 pasażerów, ale najczęściej stosowano układ 120-170 pasażerów w 2-3 klasach, dzięki czemu pasażerowie mogli cieszyć dodatkowymi udogodnieniami, z których największym była kuchnia serwująca wysokiej jakości potrawy przygotowywane przez będącego członkiem załogi szefa kuchni. Najczęściej pierwsza kabina mieściła 41 pasażerów (układ 3×3) w klasie ekonomicznej, druga kabina mieściła 48 pasażerów dysponujących stołami, a trzecia kabina mieściła 24 pasażerów w kilku mniejszych przedziałach (później kabinę tę przebudowano na wariant dla 54 pasażerów z siedzeniami w układzie 3×3).

    Tu-114 zaprezentowano po raz pierwszy publicznie w trakcie Expo 58 (17.04.1958-19.10.1958). Maszyna wzbudziła spore zainteresowanie, zwłaszcza ze względu na swoje rozmiary, zastosowany napęd (kolejne linie lotnicze w tym czasie interesowały się samolotami o napędzie odrzutowym) oraz wysokość, ponieważ kadłub zawieszony był na ponad 3 metrach nad ziemią.

    Tupolew Tu-114
    Tupolew Tu-114

    Zanim jednak samolot wszedł do eksploatacji należało go dokładnie przetestować. Ostatecznie do służby w Aeroflocie Tu-114 wszedł w kwietniu 1961 roku (pierwszy oficjalny lot pasażerski miał miejsce 24 kwietnia 1961 roku). W latach 1958-1963 wyprodukowano 32 egzemplarze Tu-114 „Rosja”, jak oficjalnie nazwano te maszyny.

    Niestety eksploatacja Tu-114 była bardzo kłopotliwa. Przede wszystkim ze względu na dużą wysokość maszyn, na wielu lotniskach nie było odpowiednich schodów, przez co pasażerowie musieli opuszczać samolot przez wyjścia awaryjne pod kadłubem. Kolejnym problemem były napięcia na linii ZSRR-USA, przez które wiele lotnisk nie przyjmowało radzieckich maszyn.

    Tupolew Tu-114 (fot. Bernhard Gröhl)
    Tupolew Tu-114 (fot. Bernhard Gröhl)

    Najbardziej prestiżowymi połączeniami obsługiwanymi przez te olbrzymie turbośmigłowe samoloty pasażerskie były trasy Moskwa-Hawana i Moskwa-Tokio. Pierwsze połączenie cieszyło się dużą popularnością, ale wprowadzane przez Amerykanów ograniczenia sprawiły, że z czasem zawieszono loty do stolicy Kuby z powodu problemów z paliwem (Amerykanie ograniczali liczbę lotnisk, które mogły przyjąć radzieckie samoloty, przez co w razie problemów nie mogły one liczyć na możliwość robienia postojów w celu zatankowania).

    Znacznie bardziej udane było połączenie do Tokio, obsługiwane przez Aeroflot wspólnie z Japan Air Lines. Samoloty miały łączone załogi, składające się w połowie z Rosjan a w połowie z Japończyków, a na kadłubach namalowano logo Japan Air Lines. Pierwszy Tu-114 odbył lot do Tokio 17 kwietnia 1967 roku. Niestety już w 1969 roku samoloty wycofano i zastąpiono nowszymi Ił-ami-62.

    Wnętrze Tu-114 (fot. Mike1979 Russia/Wikimedia Commons)
    Wnętrze Tu-114 (fot. Mike1979 Russia/Wikimedia Commons)

    Do roku 1976 roku wycofano wszystkie Tu-114, a 21 z nich zezłomowano. Na trasach długodystansowych zastąpiły je właśnie Ił-y-62. Paradoksalnie, nowe samoloty odrzutowe chociaż dysponowały nieco większą prędkością i zasięgiem, były znacznie droższe w eksploatacji. Wycofane Tu-114, których nie zezłomowano trafiły do Sił Zbrojnych i były wykorzystywane aż do 1991 roku.

    Chociaż Tu-114 eksploatowano bardzo krótko, były to całkiem udane samoloty, dysponujące osiągami niewiele gorszymi od samolotów odrzutowych oraz bardzo bezpieczne (czego nie można powiedzieć o Il-e-62). W trakcie eksploatacji doszło tylko do jednej katastrofy, w której zginęło kilkanaście osób. Jedyną wadą Tu-114 był wibracje i hałas generowane przez silniki, które obniżały komfort podróży. W latach 1961-1976 Tu-114 przetransportowały ponad 6 mln pasażerów.

    Tupolew Tu-114
    Tupolew Tu-114

    W toku produkcji i eksploatacji w konstrukcji Tu-114 wprowadzono wiele poprawek, dotyczących najczęściej układu i wyposażenia kabiny pasażerskiej. Warto również dodać, że kadłub Tu-114 został również wykorzystany do budowy samolotów wczesnego ostrzegania Tu-126. Tu-114 pozostał również najszybszym turbośmigłowym samolotem pasażerskim, który regularnie eksploatowano.

    Tupolew Tu-114
    Tupolew Tu-114


    Tupolew Tu-116

    Nieco w cieniu Tu-114 w zakładach Tupolewa prowadzono prace nad drugim samolotem – Tu-116. Maszyna ta od samego początku projektowana była z myślą o wykorzystaniu jako samolot dla VIP-ów, zwłaszcza dla I Sekretarza Nikity Chruszczowa. Samolot miał być wykorzystany do podróży do USA, w związku z czym inżynierowie Tupolewa musieli maksymalnie przyśpieszyć prace projektowe.

    Tupolew Tu-116 (fot. Andrey Mossejev)
    Tupolew Tu-116 (fot. Andrey Mossejev)

    Oblot prototypu miał miejsce 23 kwietnia 1957 roku. Samolot powstał na bazie Tu-95, zachowując całą jego konstrukcję, łącznie z kadłubem. Po usunięciu wyposażenia wojskowego i komór bombowych samolot mógł pomieścić 24 pasażerów w bardzo komfortowych warunkach (pomijając hałas). Kabina pasażerska składała się z dwóch kabin, toalety, garderoby i pokoju technicznego o łącznej powierzchni 70 m².

    Zbudowano tylko dwa Tu-116. Oba powstały w wyniku przebudowy seryjnych Tu-95. Ze względu na opóźnienie prac w stosunku do Tu-116, oraz mniejszą pojemność samoloty te nigdy nie były wykorzystywane do transportu najważniejszych dygnitarzy partyjnych w ZSRR. Oba egzemplarze trafiły do Radzieckich Sił Powietrznych i były wykorzystywane do różnych zadań transportowych aż do 1991 roku.

    Tu-116 miał 46 m długości a rozpiętość skrzydeł wynosiła 54 m. Napęd był identyczny jak w przypadku Tu-95 i Tu-114 i składał się z 4 silników turbośmigłowych Kuzniecow NK-12MW o mocy 14 800 KM, zapewniających prędkość maksymalną 900 km/h i przelotową około 800 km/h, oraz zasięg 10 750 km.

    Tupolew Tu-116
    Tupolew Tu-116

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article50 najsłynniejszych linii kolejowych w historii – recenzja
    Next Article Warsaw on Air – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.