SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Radziecki opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1
    Radziecki opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1
    Radziecki opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1
    Artykuły

    Radziecki opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1

    Michał BanachBy Michał Banach4 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 50. w ZSRR W krótkim czasie opracowano wiele pojazdów bojowych, które na lata zdominowały siły zbrojne zarówno Rosji jak i państw bloku wschodniego i ich sojuszników. Jedną z takich konstrukcji był zbudowany w oparciu o transporter BTR-40, opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1.

    BRDM

    Wprowadzony do uzbrojenia radzieckiej armii na początku lat 50. transporter opancerzony BTR-40 wykorzystywany był do różnych zadań, w tym do prowadzenia rozpoznania. Szybko okazało się jednak, że brak możliwości pływania znacząco zmniejszał jego użyteczność. W związku z tym w 1954 roku Rosjanie podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad dedykowanym, rozpoznawczym wariantem tego transportera, który miał dysponować konstrukcją i napędem pozwalającym na pokonywanie przeszkód wodnych.

    BTR-40
    BTR-40

    Pojazd otrzymał oznaczenie BTR-40P, a prace nad nim prowadzono w biurze konstrukcyjnym W.A. Diedkowa, pod kierownictwem W.K. Rubcowa. Zakres zmian w porównaniu do pierwowzoru był tak duży, że ostatecznie podjęto decyzję o sklasyfikowaniu pojazdu jako zupełnie nowej konstrukcji. Zaprojektowany w 1956 roku i wprowadzony do produkcji rok później pojazd otrzymał oznaczenie BRDM (ros. Бронированная разведывательно-дозорная машина, pol. Opancerzony Pojazd Rozpoznawczo-Patrolowy). Po wprowadzeniu do uzbrojenia jego ulepszonej wersji oznaczonej jako BRDM-2, zmieniono jego oznaczenie na BRDM-1.

    BRDM wykorzystywał w swojej konstrukcji wiele elementów z BTR-40, ale zarówno pod względem zdolności terenowych jak i szczegółów konstrukcji był całkowicie nową konstrukcją. Jego kadłub był początkowo całkowicie otwarty od góry, ale z czasem wprowadzono dach oraz uszczelnienie zapewniające ochronę przed skutkami zastosowania broni masowego rażenia.

    BRDM-1 (fot. Wikimedia Commons)
    BRDM-1 (fot. Wikimedia Commons)

    Długość kadłuba wynosiła 5,6 m, a masa 5630 kg. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik GAZ-40P o mocy 90 KM, zapewniający prędkość maksymalną 90 km/h na drogach i 8-9 km/h w wodzie. Zasięg na drodze wynosił 500 km. Pancerz miał grubość do 10 mm. Cechą charakterystyczną było zastosowanie dwóch dodatkowych par kół umieszczonych między głównymi kołami, które były opuszczone podczas pokonywania wzniesień i ułatwiały jazdę. Początkowo pojazd nie posiadał uzbrojenia, ale z czasem zaczęto montować karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, 12,7 mm albo 14,5 mm. Załoga liczyła do 5 żołnierzy.

    Eksploatacja i rozwój

    BRDM-1 początkowo krytykowany był za otwarty od góry przedział załogi, ale ogólnie spełniał swoje zadania jako pojazd rozpoznawczy. Z czasem uznano, że dzięki dużym zdolnościom terenowym, pojazd ten idealnie nadaje się jako nosiciel specjalistycznego uzbrojenia. W ten sposób zaczęto projektować kolejne wersje pojazdy.

    BRDM-1
    BRDM-1

    Najważniejszymi z nich były BRDM-W/U (pojazd z dodatkowymi systemami łączności), BRDM-RCh (wóz rozpoznania chemicznego), a także niszczyciele czołgów uzbrojone w przeciwpancerne pociski kierowane –  2P27 (z pociskami 3M6 Trzmiel, 2P32 (z pociskami 3M11 Falanga) a także 2P110 (z pociskami 9M14 Malutka). W NRD wprowadzono lokalnie kilka drobnych modyfikacji, a same pojazdy oznaczono jako SPW-40P. Węgrzy natomiast opracowali własny pojazd rozpoznawczy FÚG, który wizualnie przypominał BRDM-1, ale nie wywodził się z niego bezpośrednio.

    BRDM-y trafiły na wyposażenie radzieckiej armii oraz wszystkich armii państw bloku wschodniego. Wiele pojazdów z czasem zostało wyeksportowanych głównie do Afryki, a pojedyncze egzemplarze trafiły do innych krajów, w tym Kuby, która prawdopodobnie cały czas posiada je na stanie wojsk lądowych. Gdy do produkcji weszły ulepszone BRDM-2, starsze pojazdy również wyeksportowano. Do Polski trafiło 800 pojazdów tego typu.

    BRDM-1 2P27
    BRDM-1 2P27

    W latach 1957-1966 zbudowano około 11 500 BRDM-1 wszystkich wersji. Wykorzystywano jako jako pojazdy rozpoznawcze oraz niszczyciele czołgów. Wersje uzbrojone w karabiny maszynowe czasami wykorzystywane były w lokalnych konfliktach jako lekkie samochody pancerne. Ze względu na swoją rolę, BRDMy brały udział w wielu konfliktach zbrojnych, ale nie odgrywały roli mającej wpływ na ogólny przebieg walk.

    Wśród użytkowników BRDMów-1 znalazły się takie kraje jak: Afganistan, Angola, Benin, Czad, Kongo, Dżibuti, Egipt, Erytrea, Etiopia, Gwinea, Gwinea Bissau, Indie, Jemen, Libia, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauretania, Mongolia, Maroko, Mozambik, Naddniestrze, Nikaragua, Peru, Republika Środkowoafrykańska, Republika Zielonego Przylądka, Seszele, Tanzania, Uganda, Wietnam, Zambia, Zimbabwe, Albania, Białoruś, Bułgaria, Czechosłowacja, Indonezja, Irak, Jugosławia, Kuba, NRD, Polska, Rumunia, Serbia, Somalia, Ukraina, Węgry, Wietnam Północny i oczywiście ZSRR.

    BRDM-1 9P110
    BRDM-1 9P110

    Podsumowanie

    BRDM-1 zapoczątkował kolejną długą linię pojazdów wykorzystywanych w rosyjskiej armii (po kołowych transporterach opancerzonych BTR, a przed gąsienicowymi bojowymi wozami piechoty BMP i BMD). Dzięki swojej uniwersalnej konstrukcji, pojazdy te zainspirowały zarówno wojskowych jak i konstruktorów do opracowania kolejnych wersji specjalistycznych. Najwięcej wariantów opracowano na podstawie pojazdów BRDM-2.

    D-442 FUG w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    D-442 FUG w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    BRDM-1 (fot. Wikimedia Commons)
    BRDM-1 (fot. Wikimedia Commons)
    BRDM-1 (fot. Alexxx1979/Wikimedia Commons)
    BRDM-1 (fot. Alexxx1979/Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułSprzedaż auta skupowi coraz lepszą ofertą
    Następny artykuł Okrąglak – jedna z ikon Poznania
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

    28 kwietnia 20226 Mins Read

    Transavia PL-12 Airtruk – samolot z Mad Maxa

    22 kwietnia 20223 Mins Read

    MTX Tatra V8 – czeski supersamochód

    10 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 stycznia 20200

    Praca zdalna w IT: czy grozi ci izolacja?

    Nie ulega wątpliwości, że zdecydowana większość z nas ceni sobie posiadanie możliwości pracy spoza biura.…

    Smart
    20 czerwca 20200

    Paski zębate. Do czego służą i jakie są ich rodzaje?

    Paski zębate służą do przenoszenia napędu w przekładni pasowej. Są to elementy, które powszechnie stosuje…

    Artykuły
    8 września 20142

    Mikasa – ostatni istniejący pre-dreadnought

    Gdy w 1862 roku na wodach Hampton Roads starły się amerykańskie okręty pancerne USS Monitor…

    Artykuły
    29 sierpnia 20180

    Controlled Impact Demonstration (1984)

    W 1984 roku NASA wspólnie z FAA (Federal Aviation Administration) przeprowadziła eksperyment podczas którego w…

    Artykuły
    22 sierpnia 20164

    Operation Cottage – walka z niewidzialnym wrogiem

    Walki na Pacyfiku należały do jednych z najkrwawszych w trakcie II wojny światowej. Wycofujący się…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.