SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecki opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1
    Radziecki opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1
    Radziecki opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1
    Artykuły

    Radziecki opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1

    Michał BanachBy Michał Banach4 lipca 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    W latach 50. w ZSRR W krótkim czasie opracowano wiele pojazdów bojowych, które na lata zdominowały siły zbrojne zarówno Rosji jak i państw bloku wschodniego i ich sojuszników. Jedną z takich konstrukcji był zbudowany w oparciu o transporter BTR-40, opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM-1.

    BRDM

    Wprowadzony do uzbrojenia radzieckiej armii na początku lat 50. transporter opancerzony BTR-40 wykorzystywany był do różnych zadań, w tym do prowadzenia rozpoznania. Szybko okazało się jednak, że brak możliwości pływania znacząco zmniejszał jego użyteczność. W związku z tym w 1954 roku Rosjanie podjęli decyzję o rozpoczęciu prac nad dedykowanym, rozpoznawczym wariantem tego transportera, który miał dysponować konstrukcją i napędem pozwalającym na pokonywanie przeszkód wodnych.

    BTR-40
    BTR-40

    Pojazd otrzymał oznaczenie BTR-40P, a prace nad nim prowadzono w biurze konstrukcyjnym W.A. Diedkowa, pod kierownictwem W.K. Rubcowa. Zakres zmian w porównaniu do pierwowzoru był tak duży, że ostatecznie podjęto decyzję o sklasyfikowaniu pojazdu jako zupełnie nowej konstrukcji. Zaprojektowany w 1956 roku i wprowadzony do produkcji rok później pojazd otrzymał oznaczenie BRDM (ros. Бронированная разведывательно-дозорная машина, pol. Opancerzony Pojazd Rozpoznawczo-Patrolowy). Po wprowadzeniu do uzbrojenia jego ulepszonej wersji oznaczonej jako BRDM-2, zmieniono jego oznaczenie na BRDM-1.

    BRDM wykorzystywał w swojej konstrukcji wiele elementów z BTR-40, ale zarówno pod względem zdolności terenowych jak i szczegółów konstrukcji był całkowicie nową konstrukcją. Jego kadłub był początkowo całkowicie otwarty od góry, ale z czasem wprowadzono dach oraz uszczelnienie zapewniające ochronę przed skutkami zastosowania broni masowego rażenia.

    BRDM-1 (fot. Wikimedia Commons)
    BRDM-1 (fot. Wikimedia Commons)

    Długość kadłuba wynosiła 5,6 m, a masa 5630 kg. Napęd stanowił sześciocylindrowy silnik GAZ-40P o mocy 90 KM, zapewniający prędkość maksymalną 90 km/h na drogach i 8-9 km/h w wodzie. Zasięg na drodze wynosił 500 km. Pancerz miał grubość do 10 mm. Cechą charakterystyczną było zastosowanie dwóch dodatkowych par kół umieszczonych między głównymi kołami, które były opuszczone podczas pokonywania wzniesień i ułatwiały jazdę. Początkowo pojazd nie posiadał uzbrojenia, ale z czasem zaczęto montować karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm, 12,7 mm albo 14,5 mm. Załoga liczyła do 5 żołnierzy.

    Eksploatacja i rozwój

    BRDM-1 początkowo krytykowany był za otwarty od góry przedział załogi, ale ogólnie spełniał swoje zadania jako pojazd rozpoznawczy. Z czasem uznano, że dzięki dużym zdolnościom terenowym, pojazd ten idealnie nadaje się jako nosiciel specjalistycznego uzbrojenia. W ten sposób zaczęto projektować kolejne wersje pojazdy.

    BRDM-1
    BRDM-1

    Najważniejszymi z nich były BRDM-W/U (pojazd z dodatkowymi systemami łączności), BRDM-RCh (wóz rozpoznania chemicznego), a także niszczyciele czołgów uzbrojone w przeciwpancerne pociski kierowane –  2P27 (z pociskami 3M6 Trzmiel, 2P32 (z pociskami 3M11 Falanga) a także 2P110 (z pociskami 9M14 Malutka). W NRD wprowadzono lokalnie kilka drobnych modyfikacji, a same pojazdy oznaczono jako SPW-40P. Węgrzy natomiast opracowali własny pojazd rozpoznawczy FÚG, który wizualnie przypominał BRDM-1, ale nie wywodził się z niego bezpośrednio.

    BRDM-y trafiły na wyposażenie radzieckiej armii oraz wszystkich armii państw bloku wschodniego. Wiele pojazdów z czasem zostało wyeksportowanych głównie do Afryki, a pojedyncze egzemplarze trafiły do innych krajów, w tym Kuby, która prawdopodobnie cały czas posiada je na stanie wojsk lądowych. Gdy do produkcji weszły ulepszone BRDM-2, starsze pojazdy również wyeksportowano. Do Polski trafiło 800 pojazdów tego typu.

    BRDM-1 2P27
    BRDM-1 2P27

    W latach 1957-1966 zbudowano około 11 500 BRDM-1 wszystkich wersji. Wykorzystywano jako jako pojazdy rozpoznawcze oraz niszczyciele czołgów. Wersje uzbrojone w karabiny maszynowe czasami wykorzystywane były w lokalnych konfliktach jako lekkie samochody pancerne. Ze względu na swoją rolę, BRDMy brały udział w wielu konfliktach zbrojnych, ale nie odgrywały roli mającej wpływ na ogólny przebieg walk.

    Wśród użytkowników BRDMów-1 znalazły się takie kraje jak: Afganistan, Angola, Benin, Czad, Kongo, Dżibuti, Egipt, Erytrea, Etiopia, Gwinea, Gwinea Bissau, Indie, Jemen, Libia, Madagaskar, Malawi, Mali, Mauretania, Mongolia, Maroko, Mozambik, Naddniestrze, Nikaragua, Peru, Republika Środkowoafrykańska, Republika Zielonego Przylądka, Seszele, Tanzania, Uganda, Wietnam, Zambia, Zimbabwe, Albania, Białoruś, Bułgaria, Czechosłowacja, Indonezja, Irak, Jugosławia, Kuba, NRD, Polska, Rumunia, Serbia, Somalia, Ukraina, Węgry, Wietnam Północny i oczywiście ZSRR.

    BRDM-1 9P110
    BRDM-1 9P110

    Podsumowanie

    BRDM-1 zapoczątkował kolejną długą linię pojazdów wykorzystywanych w rosyjskiej armii (po kołowych transporterach opancerzonych BTR, a przed gąsienicowymi bojowymi wozami piechoty BMP i BMD). Dzięki swojej uniwersalnej konstrukcji, pojazdy te zainspirowały zarówno wojskowych jak i konstruktorów do opracowania kolejnych wersji specjalistycznych. Najwięcej wariantów opracowano na podstawie pojazdów BRDM-2.

    D-442 FUG w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    D-442 FUG w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    BRDM-1 (fot. Wikimedia Commons)
    BRDM-1 (fot. Wikimedia Commons)
    BRDM-1 (fot. Alexxx1979/Wikimedia Commons)
    BRDM-1 (fot. Alexxx1979/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSprzedaż auta skupowi coraz lepszą ofertą
    Next Article Okrąglak – jedna z ikon Poznania
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain

    5 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.