SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecki niszczyciel Engels z 305 mm działem bezodrzutowym
    Radziecki niszczyciel Engels z 305 mm działem bezodrzutowym
    Radziecki niszczyciel Engels z 305 mm działem bezodrzutowym
    Artykuły

    Radziecki niszczyciel Engels z 305 mm działem bezodrzutowym

    Michał BanachBy Michał Banach19 października 2016Updated:18 lipca 20179 komentarzy3 Mins Read
    W latach 30. w ZSRR przeprowadzono serię testów dział bezodrzutowych zaprojektowanych przez Leonida Kurczewskiego. W ramach testów, na niszczycielu Engels zamontowano olbrzymie działo kalibru 305 mm. Niestety z powodu problemów technicznych próby przerwano, a konstruktora dział rozstrzelano w ramach Wielkiej Czystki.

    Niszczyciel Engels należał do typu Nowik. Zamówienie na jednostkę złożono 11 października 1913 roku, stępkę położono w listopadzie 1914 roku, a wodowanie miało miejsce 7 listopada 1915 roku. Do służby okręt wszedł 29 sierpnia 1916 roku. Oddelegowano go do Floty Bałtyckiej, w której służył aż do końca swojej kariery.

    Niszczyciel Engels z działem bezodrzutowym kalibru 305 mm
    Niszczyciel Engels z działem bezodrzutowym kalibru 305 mm

    Jego służba nie owocowała w zbyt wiele ciekawych epizodów, poza serią testów przeprowadzonych w 1934 roku. Z rufy niszczyciela usunięto wówczas uzbrojenie, które zastąpiono podstawą do montażu dział bezodrzutowych. W ramach prób, zamontowano kilka dział o różnych kalibrach, od 76 mm do aż 305 mm, zaprojektowanych przez Leonida Wasilewicza Kurczewskiego. Konstruktor słynął z niecodziennych i bardzo nowatorskich projektów uzbrojenia, które w większości przypadków okazywały się totalną porażką.

    Od lat 20. zasypywał on polityków i wojskowych swoimi pomysłami budowy dział bezodrzutowych. Zmęczeni jego natarczywością decydenci podjęli więc decyzję o zorganizowaniu serii prób jego dział bezodrzutowych. Kurczewski zaprojektował kilka rodzajów swoich dział, przystosowanych zarówno do montaży na pojazdach jak i przenośnych rusznic. Najbardziej oryginalny był pomysł uzbrajania samolotów w działa bezodrzutowe.

    Prowadzone testy w większości przypadków kończyły się jednak niepowodzeniem, ale mimo to, przedstawiciele władz cały czas wierzyli w przydatność projektów Kurczewskiego. W 1934 roku przeprowadzono próby najbardziej nietypowego działa – miało kaliber 305 mm i zamontowano je na niszczycielu Engels.

    Niszczyciel Engels z działem bezodrzutowym kalibru 305 mm
    Niszczyciel Engels z działem bezodrzutowym kalibru 305 mm

    Niewiele wiadomo o jego parametrach, oprócz tego, że wraz z podstawą ważyło 17,7 ton i strzelało pociskami o masie 455 kg (masa pocisku 330 kg, masa materiału miotającego 125 kg) na odległość 13 730 m. Ze względu na bardzo skomplikowany mechanizm ładowania szybkostrzelność wynosiła podobno… 1 strzał na godzinę. Co istotne, aby oddać strzał, tylna dysza działa musiała być skierowana poza okręt, aby gazy wylotowe nie uszkodziły jednostki.

    Próby działa zakończyły się połowicznym sukcesem. Z jednej strony działo było skuteczne, ponieważ potrafiło wystrzelić ciężkie pociski na duże odległości, ale z drugiej jego obsługa była czasochłonna i bardzo problematyczna. Dodatkowo olbrzymie rozmiary oraz bardzo mała szybkostrzelność sprawiały, że była to broń bezużyteczna w sytuacjach bojowych.

    Niszczyciel Engels z działem bezodrzutowym kalibru 305 mm
    Niszczyciel Engels z działem bezodrzutowym kalibru 305 mm

    W związku z tym podjęto decyzję o zdemontowaniu działa i zastąpieniu go normalnym uzbrojeniem. Leonid Kurczewski kilka lat później trafił natomiast przed sąd, który skazał go na karę śmierci pod zarzutem… działalności na szkodę państwa. Częściowo powodem śmierci były kiepskie efekty i olbrzymie koszty jego projektów. Pomysł budowy dział bezodrzutowych w ZSRR umarł na kilka lat i dopiero w trakcie wojny powrócono do prac nad tego typu uzbrojeniem.

    Dalsza historia niszczyciela Engels nie była wiele dłuższa. Po niemieckim ataku na ZSRR latem 1941 roku, Engels brał udział w operacjach na morzu Bałtyckim. Niestety 24 sierpnia zatonął po wejściu na minę w rejonie Zatoki Fińskiej.

    Engels miał 98 m długości i wyporność 1260 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 30 000 KM zapewniające prędkość 35 węzłów. Uzbrojenie składało się z 4 dział kalibru 102 mm, 1 działa przeciwlotniczego kalibru 45 mm i 76 mm. Załoga liczyła 168 oficerów i marynarzy.

    Niszczyciel Engels z działem bezodrzutowym kalibru 305 mm
    Niszczyciel Engels z działem bezodrzutowym kalibru 305 mm

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAssassin’s Creed – trailer 2
    Next Article Zapomniany ZIS-101A Sport
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    18 grudnia 20223 Mins Read

    Tejo – pierwszy portugalski niszczyciel

    30 listopada 20222 Mins Read

    Oka i Kondensator – radziecka artyleria atomowa

    7 listopada 20224 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.