W latach 30. radziecka armia dysponowała znaczną ilością amfibijnych czołgów lekkich T-37A i T-38. Pojazdy te dysponowały jednak słabym uzbrojeniem, w związku z czym pod koniec lat 30. rozpoczęto prace nad ich następcą, którym stał się lekki czołg pływający T-40. Kariera tych pojazdów byłą jednak bardzo krótka.

Zgodnie z radziecką doktryną użycia czołgów, czołgi lekkie miały być wykorzystywane do zadań rozpoznawczych i sporadycznego wspierania oddziałów piechoty w potyczkach z mniejszymi i słabiej uzbrojonymi oddziałami przeciwnika. Pomysł ten zakładał więc stworzenie pojazdów uzbrojonych w karabiny maszynowe i zdolnych do pokonywania przeszkód wodnych.

T-40
T-40

Bazą do zaprojektowania takich czołgów były brytyjskie tankietki Carden-Loyd, które w ZSRR wykorzystano jako bazę dla tankietek T-27. Wykorzystano je następnie do zbudowania czołgów pływających T-37A, oraz ich rozwojowej wersji T-38. Pojazdy te powstały na początku lat 30. przez co nie dysponowały ani silnym uzbrojeniem, ani opancerzeniem.

Rosjanie szybko zdali sobie sprawę z niedostatków tych czołgów, przez co już w 1939 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad ich następcą. Nowy czołg miał być większy, lepiej opancerzony (zakładano zastosowanie pancerza spawanego zamiast nitowanego) oraz miał dysponować silniejszym uzbrojeniem. Prace prowadzone w Fabryce nr. 37 w Moskwie, którymi kierował N. A. Astrow, doprowadziły do powstania czołgu T-40.

T-40
T-40

W porównaniu do poprzedników, miał on bardziej przemyślaną konstrukcję kadłuba, lepszy pancerz, który chronił również system napędowy do poruszania się w wodzie, oraz wieżę, która mieściła początkowo dwa karabiny maszynowe – DSzK kalibru 12,7 mm i DT kalibru 7,62 mm. Czołg miał 4 m długości, 2,2 m szerokości i 1,95 m wysokości, a masa bojowa dochodziła do 5500 kg. Napęd stanowił silnik GAZ 202 o mocy 70 KM, zapewniający prędkość maksymalną 45 km/h. W wodzie napęd przenoszony był na śruby, co pozwalało na osiągnięcie prędkości 6 km/h. Kadłub czołgu był spawany, a pancerz miał grubość od 3 do 13 mm. Istotną cechą konstrukcji była możliwość szczelnego zamknięcia włazów, co pozwalało na pływanie nawet po większych akwenach wodnych i przy wyższym stanie morza.

T-40 poddano bardzo intensywnym testom. Zakończono je dopiero 19 grudnia, 1940 roku, wprowadzając czołg do służby. Jeszcze w tym samym roku zbudowano 41 wozów pierwszej serii produkcyjnej. Do czerwca 1941 roku zbudowano dalszych 181 wozów, a po rozpoczęciu wojny z Niemcami produkcję kontynuowano, zamykając ją ostatecznie na liczbie 709 egzemplarzy. Ostatnie egzemplarze produkowano już z działkiem SzWAK kalibru 20 mm zamiast karabinu maszynowego DSzK kalibru 12,7 mm.

T-40
T-40

Czołgi T-40 trafiły do jednostek rozpoznawczych, a swój chrzest bojowy przeszły w początkowym etapie operacji Barbarossa. Ze względu na chaos i brak pomysły wykorzystania takich pojazdów w działaniach obronnych, większość z nich wykorzystywano jak typowe czołgi lekkie, które miały wspierać oddziały piechoty. W działaniach tych pojazdy te spisywały się nie najlepiej z racji słabego opancerzenia. W związku z tym znaczna ich liczba została zniszczona w początkowym okresie walk.

Już pod koniec 1941 roku T-40 zaczęto wycofywać z pierwszej linii. Z czasem oddelegowano je do zadań szkoleniowych, przy czym pewna ich liczba została zachowana w rezerwie i wykorzystana podczas kontrofensywy i forsowania Dniepru oraz Dniestru. W międzyczasie opracowano wersję rozwojową oznaczoną jako T-40S, która stała się podstawą do skonstruowania czołgu lekkiego T-60. Ostatecznie wszystkie czołgi T-40 wycofano z eksploatacji do końca 1946 roku.

T-40
T-40

Lekki czołg pływający T-40 był rozwinięciem wcześniejszych projektów, od których różnił się o wiele bardziej przemyślaną konstrukcją. Dalej był to jednak pojazd lekki i słabo opancerzony, przez co poza zadaniami rozpoznawczymi nie nadawał się on do udziału w regularnych walkach. Na jego podstawie opracowano jednak udane czołgi lekkie T-60, a dalsze doświadczenie z ich wykorzystania przełożyło się na powstanie czołgów lekkich T-70. Po II wojnie światowej rozwój radzieckich czołgów lekkich poszedł jednak inna drogą.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.