SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      23 marca 2023

      Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read66 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read25 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read163 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecka armata samobieżna 2S7 Pion
    Artykuły

    Radziecka armata samobieżna 2S7 Pion

    Michał BanachBy Michał Banach21 września 2018Updated:14 kwietnia 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Radziecka armata samobieżna 2S7 Pion
    Radziecka armata samobieżna 2S7 Pion
    Po zakończeniu II wojny światowej w ZSRR skupiono się na rozwoju artylerii rakietowej, kosztem tradycyjnych, lufowych środków artyleryjskich. Dopiero w latach 70. powrócono do prac nad nowymi ciężkimi środkami artyleryjskimi z działami kalibru 203 mm. Efektem było powstanie potężnych armat samobieżnych 2S7 Pion.

    Zarówno podczas II wojny światowej jak i przez wiele lat po jej zakończeniu najcięższymi działami wykorzystywanymi przez radziecką armię były holowane haubice typu 203 mm haubica wz. 1931 (B-4) zarówno na podwoziu gąsienicowym jak i kołowym. Broń ta powstała przed II wojną światową, w związku z czym po jej zakończeniu była już całkowicie przestarzała. Mimo to Rosjanie nie podjęli prac nad jej następcą, ponieważ cały wysiłek przemysłu artyleryjskiego skupiony był na rozwoju artylerii rakietowej oraz lżejszych systemów z działami kalibru 122 i 152 mm.

    2S7 Pion
    2S7 Pion

    Prace nad następcą dział B-4 rozpoczęto dopiero w latach 60. W 1967 roku powstał prototyp samobieżnej armaty na podwoziu pojazdu Obiekt 434, na której zamierzano przetestować trzy różne armaty – S-72 kalibru 210 m, S-23 kalibru 180 mm oraz MU-1 kalibru 180 mm. Ostatecznie jednak podjęto decyzję o zaprojektowaniu nowej armaty o kalibrze 203 mm, dzięki czemu możliwe było wykorzystanie zasobów fabryki Barykada, która produkowała wcześniej działa B-4 i B-4M.

    Początkowo podwozie pojazdu oparte było o podzespoły czołgu T-10, jednak ostatecznie przebudowano je tak, aby wykorzystać maksymalnie dużo elementów z czołgów T-64 i ciągnika MT-T. Dzięki temu obsługa pojazdów miała być łatwiejsza. Wstępny projekt nowego pojazdu zatwierdzono 8 lipca 1970 roku, a pierwsze prototypy ukończono w 1974 roku. Po serii prób, pojazd został przyjęty do uzbrojenia radzieckiej armii w 1975 roku pod oznaczeniem 2S7 Pion (pol. Piwonia).

    2S7 Pion
    2S7 Pion

    Pion miał 13 m długości, 3,3 m szerokości i 3 m wysokości, oraz masę bojową 46 500 kg. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik V-46-I o mocy 840 KM, zapewniający prędkość maksymalną na drogach około 50 km/h. Uzbrojenie stanowiła armata 2A44 kalibru 203 mm strzelająca pociskami oddzielnego ładowania umieszczona na otwartym stanowisku z tyłu pojazdu. Zapas amunicji (tzw. nienaruszalny, czyli możliwy do wykorzystania tylko w sytuacji awaryjnej i braku zaopatrzenia) wynosił 4 naboje. Zasięg pocisków wynosi standardowo 37,5 km lub 47,5 km w przypadku pocisków z wspomaganiem rakietowym. Możliwe jest również stosowanie pocisków z niewielkimi głowicami nuklearnymi. Załoga pojazdu liczyła 7 żołnierzy.

    W 1983 roku wprowadzono do produkcji pierwszą modernizację 2S7, oznaczoną jako 2S7M Pion-M, nazywaną często Małka. Do największy zmian należała poprawiona konstrukcja, nowocześniejsze wyposażenie elektroniczne, dzięki czemu szybkostrzelność wzrosła do 2,5 strzałów na minutę (wobec 2 strzałów na minutę w pierwotnej konfiguracji). Dodatkowo nienaruszalny zapas amunicji wzrósł do 8 naboi.

    2S7 Pion
    2S7 Pion

    Piony a później Małki produkowano do lat 90. – część Pionów zmodernizowano do nowej wersji. Łącznie powstało według różnych źródeł ponad 500 pojazdów obu wersji, które trafiły na uzbrojenie wojsk radzieckich, polskich (8 sztuk), bułgarskich (8 sztuk) i czechosłowackich (12 sztuk). Po rozpadzie ZSRR pewna liczba Pionów i Małek trafiła m.in. w ręce Białorusinów i Ukraińców. Ponadto kilka egzemplarzy wyeksportowano do Angoli.

    Radzieckie i rosyjskie pojazdy wykorzystano w ograniczonym stopniu podczas walk w Afganistanie, Czeczeni i oraz Gruzji. Nie jest jednak znana ich skuteczność, chociaż kilka pojazdów zostało utraconych w trakcie walk w Gruzji w 2008 roku.  Większość radzieckich Pionów została w latach 90. wycofana do rezerwy. Podobny los spotkał działa używane przez pozostałe armie, jednak zarówno Rosjanie jak i Ukraińcy w ostatnich latach zaczęli przywracać posiadane Piony do eksploatacji. Polskie pojazdy wycofano w 2006 roku. Warto również dodać, że w Korei Północnej opracowano lokalną „odmianę Piona” o nazwie Koksan M1989 wyposażoną w działo kalibru 170 mm i kadłub zbliżony wyglądem do rosyjskiej konstrukcji, ale osadzony na podwoziu czołgu Type 59.

    2S7 Pion (fot. Takemikazuchi)
    2S7 Pion (fot. Takemikazuchi)
    2S7 Pion (fot. Takemikazuchi)
    2S7 Pion (fot. Takemikazuchi)
    2S7 Piwonia w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    2S7 Piwonia w Muzeum Broni Pancernej w Poznaniu (fot. Michał Banach)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleFerrari 125 S – pierwsze Ferrari
    Next Article Japoński lekki lotniskowiec Ryūjō
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    24 lutego 20237 Mins Read2K Views

    Tajemnicza historia okrętu podwodnego K-129

    By Michał Banach3
    22 stycznia 20239 Mins Read737 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    20 stycznia 20234 Mins Read534 Views

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    By Michał Banach5
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    9 marca 20223 Mins Read33 Views

    Bristol Belvedere – jedyny brytyjski dwuwirnikowy śmigłowiec wojskowy

    Pionierami w dziedzinie budowy śmigłowców dwuwirnikowych były zakłady Boinga i Piaseckiego. Pojedyncze projekty podobnych maszyn…

    Artykuły
    21 lipca 20213 Mins Read

    Szukasz ubezpieczenia do Grecji? Wybierz najlepsze!

    Wybierasz się do Grecji? Nie zapomnij o kupnie ubezpieczenia turystycznego – w ten sposób zapewnisz…

    Artykuły
    18 maja 20187 Mins Read2 Views

    Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć

    Po całkiem udanym pod względem pokazów lotniczych roku 2017, bieżący rok zapowiada się jeszcze ciekawiej…

    Artykuły
    25 kwietnia 20192 Mins Read

    Prowadzenie firmy za granicą – jak poradzić sobie z lokalnym systemem podatkowym?

    Zastanawiasz się nad otwarciem nowej filii za granicą? A może prowadzisz działalność w innym państwie,…

    Artykuły
    6 lipca 20193 Mins Read51 Views

    Latarnia morska Cordouan – najstarsza latarnia morska we Francji

    W estuarium Żyronda – ujściu rzek Garonna i Dordogne znajduje się zdradliwa mielizna, znacząco utrudniająca…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.