SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » R-7 „Semiorka” – pierwszy radziecki międzykontynentalny pocisk balistyczny
    R-7 "Semiorka" - pierwszy radziecki międzykontynentalny pocisk balistyczny
    R-7 "Semiorka" - pierwszy radziecki międzykontynentalny pocisk balistyczny
    Artykuły

    R-7 „Semiorka” – pierwszy radziecki międzykontynentalny pocisk balistyczny

    Michał BanachBy Michał Banach26 czerwca 2019Updated:29 kwietnia 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Broń atomowa całkowicie zmieniła sposób myślenia o globalnych konfliktach, ale dopiero wraz z pojawieniem się międzykontynentalnych pocisków balistycznych stworzono broń, która sprawiła, że atak atomowy może mieć miejsce w każdym miejscu na Ziemi. Pierwszy radziecki pocisk balistyczny – R-7 „Semiorka”, wprowadzono do eksploatacji w 1960 roku.

    Geneza

    Rosjanie prowadzili prace nad balistycznymi pociskami rakietowymi praktycznie od końca II wojny światowej. Wraz z zdobyciem niemieckich pocisków V-2 oraz ich dokumentacji, Rosjanie przystąpili do prac nad własną konstrukcją o podobnych parametrach. W 1951 roku rozpoczęto produkcję pocisków balistycznych R-1, będących w praktyce kopią niemieckich V-2. Na bazie zdobytego doświadczenia, w ZSRR kontynuowano prace nad coraz większymi pociskami balistycznymi.

    13 lutego 1953 roku radzieckie władze zleciły zakładom OKB-1 kierowanym przez Siergieja Korolewa,  opracowanie nowego, balistycznego pocisku rakietowego o zasięgu 8000 km, mogącego przenosić konwencjonalną głowicę o masie do 3 ton i oznaczonego jako T-1. Po przeprowadzeniu w ZSRR udanych prób z bronią termojądrową, w październiku 1953 roku zmieniono wymagania dla pocisku, który zamiast konwencjonalnej głowicy miał otrzymać ładunek nuklearny o masie 5,5 tony. Aby zachować zasięg 8000 km należało jednak zaprojektować o wiele większą rakietę, której łączna masa startowa wzrosła z 170 do 280 ton.

    Rakieta R-7 podczas montażu
    Rakieta R-7 podczas montażu

    Przeprowadzone testy i analizy wypadły na tyle dobrze, że 20 maja 1954 roku radzieckie władze złożyły oficjalne zamówienie na zaprojektowanie docelowego pocisku, który miał wejść do eksploatacji. Już w lipcu ukończono jego plany, a 20 listopada 1954 roku zatwierdzono realizację projektu budowy i testów pierwszego radzieckiego (i pierwszego na świecie) międzykontynentalnego pocisku balistycznego (ang. ICBM). Warto dodać, że w 1956 roku władze przygotowały również wytyczne jak mają wyglądać i jak mają przebiegać próby nowego pocisku.

    R-7 „Semiorka”

    Prace nad pociskiem przebiegały sprawnie, ponieważ większość badań i analiz przeprowadzono w trakcie prac nad projektem T-1. W związku z tym pierwsze w pełni sprawny pocisk w wersji testowej, oznaczony jako R-7 „Semiorka” ukończono już na początku 1957 roku. Następnie 1 maja 1957 roku przetransportowano rakietę do kosmodromu w Bajkonurze, a 15 maja dokonano jej odpalenia. Próba zakończyła się jednak katastrofą z powodu pożaru, który wybuchł wewnątrz jednego z silników pierwszego stopnia. Po 88 sekundach lotu rakieta spadła na ziemię około 400 km od miejsca startu.

    Drugą próbę przeprowadzono 11 czerwca (tego samego dnia w USA przeprowadzono próbny start pierwszego prototypu amerykańskiego międzykontynentalnego pocisku balistycznego Convair X-11, czyli SM-65A Atlas). Próba ta również zakończyła się katastrofą. Pierwszy w pełni udany start miał miejsce dopiero 21 sierpnia 1957 roku. W trakcie lotu pocisk pokonał dystans 6000 km i spadł do Pacyfiku.

    Rakieta R-7 w drodze na stanowisko startowe
    Rakieta R-7 w drodze na stanowisko startowe

    Zadowoleni z efektów, Rosjanie postanowili wykorzystać nieznacznie zmodyfikowaną wersję rakiety do wyniesienia na orbitę Sputnika 1, pierwszego sztucznego satelity Ziemi. Rakieta otrzymała oznaczenie 8K71PS, natomiast standardowe oznaczenie pocisku balistycznego to 8K71.

    Przez kolejne miesiące wykonano jeszcze kilka próbnych startów rakiety R-7. Łącznie z 13 przeprowadzonych prób, jedynie 6 zakończyło się powodzeniem. Mimo to, władze podjęły decyzję o wprowadzeniu pocisku do służby, co nastąpiło 9 lutego 1959 roku. Pierwszą radziecką bazą międzykontynentalnych pocisków balistycznych, która uzyskała gotowość bojową była baza na terenie obecnego kosmodromu Plesieck, około 180 km od Archangielska.

    Rakieta R-7 na stanowisku startowym
    Rakieta R-7 na stanowisku startowym

    Pierwszy test pocisku R-7 wystrzelonego z Plesiecka miał miejsce 15 grudnia 1959 roku, a pełną gotowość bojową baza osiągnęła w 1962 roku. Ze względu na konstrukcję pocisków, zwłaszcza używanego w nich paliwa, jednocześnie utrzymywano w linii do 10 pocisków R-7, z których 6-8 stacjonowało w Plesiecku, a pozostałe na terenie innych kosmodromów w ZSRR, m.in. Bajkonurze.

    Warto dodać, że uzyskanie gotowości do startu pocisku zajmowało około 20 godzin, a same stanowiska startowe niewiele różniły się od stanowisk dla normalnych rakiet, przez co były bardzo dobrze widoczne z powietrza i stanowiły rozpoznawalny i łatwy cel ataku lotniczego. Ponadto same pociski sprawiały sporo problemów, głównie z racji swojej skomplikowanej konstrukcji i problematycznej eksploatacji. W związku z tym w 1968 roku podjęto decyzję o ich całkowitym wycofaniu i zastąpieniu pociskami R-7A (8K74). W tym miejscu trzeba dodać, że opracowywane w kolejnych latach pociski balistyczne oraz rakiety wykorzystywane programach kosmicznych w większości wywodziły się z konstrukcji rakiet R-7.

    Konstrukcja

    Pocisk R-7 (8K71) miał konstrukcję dwustopniową. Pierwszy stopień korzystał z 4 silników RD-107 umieszczonych wokół piątego silnika RD-108, będącego również silnikiem drugiego stopnia. Po wypaleniu paliwa z silników RD-107, były one odczepiane, a dalszy lot rakieta kontynuowała przy użyciu silnika RD-108.

    Cała rakieta miała aż 34 m wysokości i średnicę 10,3 m u podstawy, a masa startowa wynosiła 280 ton. Zasięg pocisku wynosił około 8000 km, a zainstalowany system naprowadzania zapewniał celność w granicach 2,5-5 km, z maksymalnym odchyleniem do 10 km. Zainstalowana głowica miała moc około 3 Mt (niektóre źródła podają 5 Mt, ale możliwe, że jest to błędna interpretacja udźwigu rakiety, wynoszącego do 5,5 tony).

    Rakieta R-7 i R-7A
    Rakieta R-7 i R-7A

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZapomniany Packard Twelve Concept z 1999 roku
    Next Article Rosyjski atomowy barkowiec NS Siewmorput
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.