SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PZL.46 Sum – następca Karasia
    PZL.46 Sum - następca Karasia
    Artykuły

    PZL.46 Sum – następca Karasia

    Michał BanachBy Michał Banach21 marca 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Tuż przed wybuchem II wojny światowej Polskie Zakłady Lotnicze prowadziły prace nad wieloma ciekawymi projektami samolotów bojowych nowej generacji, które miały wejść do służby na początku lat 40. Niestety wybuch wojny zniweczył te plany. Jednym z projektowanych wówczas samolotów był lekki bombowiec PZL.46 Sum.

    Geneza

    Chociaż PZL.23 Karaś wszedł do służby w 1935 roku, twórca maszyny, Stanisław Prauss natychmiast rozpoczął prace nad jego następcą. Początkowo prace skupiały się wokół nieznacznie zmodyfikowanego PZL.42, jednak już w 1936 roku Prauss podjął decyzję o opracowaniu zupełnie nowego samolotu od podstaw.

    Po otrzymaniu przez zakłady PZL 13 października 1936 roku wymagań dla następcy Karasia, zespół konstrukcyjny pod kierownictwem inżyniera Stanisława Praussa rozpoczął prace. Zgodnie z wytycznymi, nowa maszyna miała być szybsza, dysponować silniejszym uzbrojeniem oraz bardziej dopracowaną konstrukcją.

    PZL.23 Karaś
    PZL.23 Karaś

    Prace projektowe szły szybko, ponieważ jako bazę dla maszyny wykorzystaną ogólną konstrukcję Karasia, odpowiednio powiększoną, aby zmieścić nowy silnik Bristol Pegasus XXB (taki sam jak w PZL.37 Łoś). Projekt kadłuba przygotował inż. Tadeusz Sołtyk, dolną gondolę bombardiera zaprojektował Jerzy Lewczuk, a pozostałe elementy konstrukcji przygotowali m.in. Kazimierz Głębicki i Jan Staszek. Początkowo rozważano instalację chowanego podwozia, ale ostatecznie uznano, że jego konstrukcja będzie za ciężka i mało praktyczna w samolocie tego typu – zakładano, że podczas służby samoloty te będą często startowały i lądowały, biorąc udział w krótkich misjach.

    Maszyna otrzymała oznaczenie PZL.46 Sum, a jej załogę stanowiły trzy osoby – pilot, tylny strzelec i bombardier. Kadłub miał 10,5 m długości i podwójne usterzenie, rozpiętość skrzydeł wynosiła 14,6 m, masa własna 1995 kg, a maksymalna masa startowa 3550 kg. Napęd stanowił wspomniany dziewięciocylindrowy silnik gwiazdowy Bristol Pegasus XXB o mocy 920 KM (rozważano montaż innych silników, m.in. czternastocylindrowego Gnôme-Rhône 14N21o mocy 970 KM oraz Bristol PZL Pegaz 20). Uzbrojenie samolotu składało się z czterech karabinów maszynowych kalibru 7,92 mm – dwa w kadłubie i dwa w skrzydłach, z możliwością dodania kolejnych dwóch karabinów maszynowych w skrzydłach, dwóch karabinów maszynowych kalibru 7,92 mm w tylnym górnym i dolnym stanowisku strzeleckim, a ładunek bomb wynosił 600-800 kg (w zależności od zastosowanych bomb).

    PZL.46 Sum

    Oblot prototypu miał miejsce w sierpniu lub październiku 1938 roku. Za sterami maszyny zasiadł inżynier Jerzy Widawski. Pierwsze loty były udane, ale zauważono wiele drobnych problemów technicznych, które należało wyeliminować, zanim samolot zostałby skierowany do produkcji seryjnej. Równocześnie podjęto decyzję o wysłaniu prototypu na odbywający się w Paryżu Salon Lotniczy (od 25 listopada do 11 grudnia 1938 roku).

    Sum wzbudził spore zainteresowanie wśród odwiedzających salon, zwłaszcza ze względu na swoją dopracowaną aerodynamicznie sylwetkę oraz zastosowane rozwiązania techniczne, w tym chowana hydraulicznie gondola bombardiera. Duże zainteresowanie wzbudziły podobno… osłonki na nierówne nity łączące elementy kadłuba, zamocowane aby ukryć wadę wykonania prototypu. Niektórzy uważali, że zakrywają one jakieś ważne elementy konstrukcji.

    Polskie samoloty PZL-37 Łoś, PZL P.38 Wilk i PZL.46 Sum na XVI Salonie Lotniczym w Paryżu, zorganizowanym w dniach 25 XI - 11 XII 1938 roku.
    Polskie samoloty PZL-37 Łoś, PZL P.38 Wilk i PZL.46 Sum na XVI Salonie Lotniczym w Paryżu, zorganizowanym w dniach 25 XI – 11 XII 1938 roku.

    Na początku 1939 roku dowództwo Sił Powietrznych złożyło w zakładach PZL zamówienie na 300 egzemplarzy Suma, z których pierwsze 10 miało trafić do sił zbrojnych w IV kwartale 1939 roku, a kolejne w 1940 roku. Równocześnie prowadzono prace nad drugim prototypem PZL.46 (PZL.46/II), który stał się wzorcem dla maszyn seryjnych.

    Jeszcze przed rozpoczęciem produkcji samolotami zainteresowała się Bułgaria, która chciała kupić 30 samolotów wyposażonych początkowo w silniki Fiata, jednak za namową strony polskiej (dostosowanie samolotu do nowych silników byłoby trudne do zrealizowania w tym czasie) zamieniono je na silniki Pegaz 20. Wśród potencjalnych zainteresowanych Sumami była również Turcja, Egipt, Szwajcaria i Iran.

    PZL.46 Sum
    PZL.46 Sum

    Niestety do września 1939 roku ukończono częściowo tylko jedną maszynę seryjną (pod koniec sierpnia 1939 roku zawieszono produkcję kolejnych Sumów, ponieważ materiały potrzebne do ich produkcji miały być wykorzystane do budowy myśliwców PZL P-11G Kobuz), trzeci prototyp PZL.46/III, który miał otrzymać silnik Gnôme-Rhône czekał na dostawę jednostki napędowej, a pozostałe maszyny były na różnych etapach produkcji.

    Po wybuchu wojny jeden z prototypów – źródła nie są zgodne czy był to PZL.46/I czy PZL.46/II, został ewakuowany z Warszawy do Lwowa, a następnie 17 września poleciał do Rumunii, gdzie został internowany. 26 września Stanisław Riess oraz Władysław Urbanowicz pod pretekstem przebazowania samolotu uciekli z Rumunii do Warszawy. Przed startem na pokład zabrali dwóch kurierów – majora Edmunda Galinata i Wacława Hackiewicza, którzy mieli dostarczyć do Warszawy rozkazy.

    PZL.46 Sum
    PZL.46 Sum

    Po dotarciu do oblężonej stolicy, maszyna została następnie wysłana do Kowna, gdzie przejęli ją Litwini, a załoga przez Szwecję dotarła do Wielkiej Brytanii. Nie wiadomo czy Litwini poddali zdobycznego Suma jakimkolwiek badaniom. Wiadomo jedynie, że samolot został przejęty 3 sierpnia 1940 roku przez Rosjan (po zajęciu Litwy) a później prawdopodobnie przez Niemców, którzy zezłomowali go.

    Podsumowanie

    PZL.46 Sum był w swoim czasie bardzo nowoczesnym samolotem, który dysponował znacznie lepszymi osiągami od swojego poprzednika – PZL.23 Karaś, oraz jego wersji rozwojowej PZL.42. Gdyby maszyna weszła do służby przed wybuchem wojny na pewno odegrałaby rolę w walkach obronnych.

    Warto dodać, że już na poczatku 1939 roku Stanisław Prauss rozpoczął prace nad następcą Suma, którym miał być PZL Łosoś (nigdy nie nadano numeru maszynie). Do września 1939 roku przygotowano jednak jedynie tylko wstępne plany i rysunki samolotu.

    PZL.46 Sum
    PZL.46 Sum

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrążownik pancernopokładowy USS Olympia
    Next Article Prototypowe parowozy Pu29
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.