W słynnych zawodach Challenge 1932 zwycięstwo odnieśli Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura w na samolocie RWD-6. Nie był to jednak jedyny typ samolotu ani jedyna załoga z Polski. W zawodach wzięły udział trzy specjalnie zaprojektowane samoloty PZL-19.

Na początku lat 30. w Państwowych Zakładach Lotniczych zespół projektowy w skład którego wchodzili inż. Jerzy Dąbrowski i dr inż. Franciszek Misztal rozpoczęli prace nad samolotem PZL-14. Maszyna miała powstać z myślą o udziale w zawodach Challenge 1932, ale w połowie 1931 roku prace przerwano na rzecz nowego projektu, oznaczonego jako PZL-19.

PZL-19 (fot. NAC)
PZL-19 (fot. NAC)

Samolot w układzie dolnopłata o metalowej konstrukcji z stałym podwoziem wydawał się bardziej perspektywiczny. Zamówiono 3 egzemplarze, które miały wystartować w zawodach Challenge 1932. Oblot pierwszego z nich miał miejsce w maju 1932 roku. Samolot miał 7,15 m długości i 10,4 m rozpiętości skrzydeł. W toku eksploatacji, samoloty przeszły kilka modyfikacji, które wpłynęły na ich osiągi, zwłaszcza prędkość maksymalną oraz zasięg, a także na masę.

W pierwotnej konfiguracji PZL-19 miał masę startową 792 kg, prędkość maksymalną 216 km/h i przelotową 190 km/h, oraz zasięg 1000 km. W konfiguracji rajdowej, masa wzrosła do 820 kg, prędkość maksymalna spadła do 210 km/h, a przelotową do 185 km/h, przy wzroście zasięgu do 2000 km dzięki dodatkowym zbiornikom paliwa. Ostatnią konfiguracją była maszyna przystosowana do bicia rekordów, której masa wzrosła do 1280 kg, prędkość maksymalna spadła do 200 km/h, a przelotowa do 178 km/h, przy zasięgu wynoszącym 5000 km. Pierwotnie samoloty wyposażono w silnik rzędowy De Havilland Giipsy III o mocy 105 KM, który później zamieniono na Gipsy Major I o mocy 120 KM.

PZL-19 (fot. NAC)
PZL-19 (fot. NAC)

Wszystkie trzy PZL-19 wzięły udział w zawodach Challenge 1932, ale mimo wysokich ocen technicznych nie odniosły sukcesu. Jerzy Bajan na samolocie SP-AHK zajął 11 miejsce, Ignacy Giedgow na SP-AHI zajął 18 miejsce, a Bolesław Orliński na SP-AHH nie ukończył zawodów z powodu choroby.

Następnie samoloty poddano modyfikacji, w ramach której powiększono zbiorniki paliwa, dzięki czemu umożliwiono im wykonywanie znacznie dłuższych lotów. W kolejnym rajdzie na trasie Warszawa-Charków-Leningrad-Lwów-Wiedeń, o długości 4063 km samoloty PZL-19 zajęły 1 i 2 miejsce. Niestety SP-AHI został w tych zawodach uszkodzony i nie nadawał się do naprawy.

PZL-19 (fot. NAC)
PZL-19 (fot. NAC)

Pozostałe maszyny poddano następnie kolejnej modyfikacji, która znacząco zwiększyła ich zasięg. Wymieniono również silniki. Niestety w trakcie próby bicia rekordu lotu na trasie Warszawa-Kazań-Swierdłowsk-Omsk-Krasnojarsk, SP-AHH pilotowany przez kpt. J. Lewoniewskiego rozbił się, a pilot zginął. Przeżył obserwator, ppłk. Cz. Filipowicz. Ostatni PZL-19 trafił wówczas do Aeroklubu Poznańskiego, gdzie wykorzystywany był do 1934 roku. Zamieniono go następnie na dwa RWD-5 i w 1935 roku skasowano.

Na bazie doświadczenia z eksploatacji samolotów PZL-19 opracowano następnie samolot PZL-26, oraz przygotowano projekt myśliwca PZL-20, który nie został jednak nigdy zrealizowany.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×