SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PWS-10 – zapomniany rywal myśliwców Puławskiego
    PWS-10 - zapomniany rywal myśliwców Puławskiego
    PWS-10 - zapomniany rywal myśliwców Puławskiego
    Artykuły

    PWS-10 – zapomniany rywal myśliwców Puławskiego

    Michał BanachBy Michał Banach11 listopada 2017Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany pod koniec lat 20. myśliwiec PWS-10 jest mało znaną i zapomnianą w polskim lotnictwie konstrukcją. Przez kilka lat samoloty te wykorzystywały Polskie Siły Powietrzne, a później latali na nich również Hiszpanie. Zbudowano łącznie 80 maszyn tego typu.

    Geneza

    Przez wiele lat od powstania w 1918 roku, polskie lotnictwo wojskowe było zbieraniną różnego typu maszyn, pochodzących z wielu źródeł. Początkowo wykorzystywano samoloty zdobyczne, które znalazły się na terytorium Polski w momencie odzyskania niepodległości. Później zaczęto sprowadzać samoloty z zagranicy, głównie z Francji. Dopiero w połowie lat 20. polski przemysł lotniczy zdobył na tyle duże doświadczenie produkcyjne (montując lub produkując na licencji różne samoloty) aby rozpocząć prace nad własnymi konstrukcjami.

    SPAD S-61C1
    SPAD S-61C1

    W latach 1927-1928 zespół konstruktorów z Podlaskiej Wytwórni Samolotów, prowadzony przez inżynierów Aleksandra Grzędzielskiego i Augusta Bobka-Zdaniewskiego rozpoczął prace nad jednomiejscowym myśliwcem w układzie górnopłata, który otrzymał oznaczenie PWS-10. Samolot oblatany w 1928 roku miał drewnianą konstrukcję i był górnopłatem zastrzałowym, co było dosyć nowoczesnym podejściem, ponieważ siły powietrzne większości państw były wówczas zdominowane jeszcze przez dwupłatowce.

    Samolot projektowano jako następcę wprowadzonych do służby w latach 1925-1926 dwupłatowców SPAD S-61C1. Równolegle z pracami nad PWS-10, w zakładach PZL projektowany był myśliwiec PZL P-1 (który ostatecznie doprowadził do powstania myśliwców PZL P.7). Przeciągające się prace nad P-1 sprawiły, że PWS-10 zyskał szansę wejścia do służby szybciej niż jego konkurent.

    PWS-10
    PWS-10
    Zapomniana konstrukcja

    W grudniu 1928 roku dowództwo Sił Powietrznych zamówiło w zakładach PWS dwa prototypy nowego myśliwca. Maszyny różniły się zastosowanymi silnikami – pierwszy otrzymał silnik Lorraine-Dietrich LD-12Eb, taki sam jak w SPAD-zie S-61C-1, a drugi otrzymał silnik Bristol Jupiter VIIF. Chociaż silnik LD nie był zbyt nowoczesny, wybrano go jako podstawową jednostkę napędową z powodu dużej dostępności.

    PWS-10 miał 7,7 m długości i 11 m rozpiętości skrzydeł, oraz masę 1461 kg. Napęd stanowił rzędowy silnik Lorraine-Dietrich LD-12Eb o mocy 450 KM, zapewniający prędkość maksymalną 241 km/h i przelotową 215 km/h, oraz zasięg 560 km. Uzbrojenie składało się z dwóch karabinów maszynowych Vickers wz. 09/18 kalibru 7,92 mm.

    PWS-10
    PWS-10

    W grudniu 1930 roku, po serii prób Siły Powietrzne złożyły w zakładach PWS zamówienie na 80 maszyn typu PWS-10. Samoloty miały być tymczasowym rozwiązaniem problemu braku nowoczesnych myśliwców, do czasu wprowadzenia do służby maszyn projektowanych w Polskich Zakładach Lotniczych.

    W połowie 1932 oku dostarczono ostatnie z zamówionych maszyn. Samoloty wprowadzono do służby w dwóch pułkach lotniczych. W trakcie służby wyszły na jaw różne wady maszyn. Największą był przestarzały silnik, nie zapewniający odpowiednich osiągów przy stosunkowo dużej masie myśliwca. Kolejnym problemem były pękające kołpaki śmigieł, przez co wydano rozkaz ich usunięcia.

    PWS-10
    PWS-10

    Eksploatacja PWS-10 nie była długa. W 1933 roku wycofano je z jednostek bojowych i przeniesiono do oddziałów szkoleniowych. W 1938 roku zaczęto proces ich całkowitego wycofywania z eksploatacji, ale kilka maszyn dotrwało w służbie do września 1939 roku – wykorzystywano je do zadań rozpoznawczych w rejonie Dęblina. W 1936 roku do Polski przybyła grupa wojskowych z Hiszpanii, którzy zainteresowali się tymi maszynami. Mimo słabych osiągów, samoloty nadawały się do zadań szkoleniowych. 20 maszyn tego typu zostało sprzedanych do Hiszpanii za pośrednictwem Portugalii. Wykorzystywano je do 1939 roku.

    PWS-10
    PWS-10

    Jednym z potencjalnych użytkowników była również Rumunia, ale nie sfinalizowano rozmów. Przez krótki czas prowadzono negocjacje z Hondurasem, w sprawie zakupu używanych samolotów, ale również i tych rozmów nie zakończono (Honduras był prawdopodobnie tylko pośrednikiem).

    PWS-10 stał się więc jedną z wielu zapomnianych polskich konstrukcji lotniczych. Zarówno pod względem parametrów jak i służby nie był to wybitny samolot, jednak wyróżniał się w swoim czasie układem konstrukcyjnym, ponieważ na przełomie lat 20. i 30. cały czas w powietrzu królowały dwupłatowce.

    PWS-10
    PWS-10

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleBransoletka – idealny prezent na każdą okazję
    Next Article Ryska wieża radiowo-telewizyjna
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.