SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read59 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read148 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PT-16 – zmodernizowany PT-91 Twardy
    Artykuły

    PT-16 – zmodernizowany PT-91 Twardy

    Michał BanachBy Michał Banach2 września 2016Updated:8 września 201643 komentarze5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    PT-16 - zmodernizowany PT-91 Twardy
    PT-16 - zmodernizowany PT-91 Twardy
    Pod koniec sierpnia w sieci pojawiły się pierwsze zdjęcia i informacje nowego polskiego czołgu podstawowego PT-16. Pojazd ten jest znacznie zmodernizowanym wariantem czołgu PT-91, znajdującego się na uzbrojeniu Wojska Polskiego. Czołg zostanie zaprezentowany na targach MSPO w Kielcach.

    Geneza

    Po wejściu Polski do NATO w Wojsku Polskim zdano sobie sprawę z potrzeby modernizacji sił pancernych. Posiadane na początku lat 2000-tysięcznych czołgi różnych typów (T-55 i T-72 w różnych wersjach oraz najnowsze wówczas PT-91) ustępowały pod względem uzbrojenia i opancerzenia wozom zachodnim.

    PT-91 Twardy
    PT-91 Twardy

    W 2002 roku do Polski trafiła partia czołgów Leopard 2A4, które znacząco wzmocniły możliwości polskich wojsk pancernych. Równocześnie w zakładach Bumar-Łabędy, produkujących czołgi PT-91 Twardy zaczęto tworzyć koncepcje modernizacji czołgów tego typu do standardów NATO (tzw. leopardyzacja Twardego). Stworzone wówczas liczne projekty i demonstratory nigdy jednak nie zdobyły zainteresowania Wojska.

    W 2013 roku Wojsko Polskie pozyskało kolejną partię czołgów Leopard 2, tym razem również w wersji 2A5. Równocześnie rozpoczęto dyskusje na temat modernizacji Leopardów 2A4 do standardu 2PL. Nowe wozy miały stać się podstawą wojsk pancernych. Oprócz nich w linii według planów mają pozostać jeszcze tylko PT-91 Twardy. Łącznie 249 Leopardów 2A5 i 2PL oraz 232 PT-91 Twardy.

    Wszystkie T-72 mają zostać wycofane, przy czym większość wozów ma zostać wycofana całkowicie. Powodem jest ich zły stan techniczny i kiepskie możliwości modernizacyjne (zwłaszcza bardzo wysoki koszt modernizacji i remontów).

    Leopard 2A5 z 11 Dywizji Kawalerii Pancernej na ćwiczeniach (fot. Rafał Mniedło)
    Leopard 2A5 z 11 Dywizji Kawalerii Pancernej na ćwiczeniach (fot. Rafał Mniedło)

    Według planów długoterminowych polski przemysł obronny miał rozpocząć prace nad nowym, rodzimym czołgiem podstawowym. Niestety rozpoczęte prace zaowocowały powstaniem specyficznych konstrukcji, określanych jako WWB/WWO (wóz wsparcia bojowego lub wóz wsparcia ogniowego), z których najsłynniejszym był PL-01. Pojazdy te chociaż wyposażone miały być w armaty kalibru 120 mm, praktycznie nie posiadały pancerza. Tym samym nie można ich nazwać czołgami.

    Koncepcyjny pojazd PL-01
    Koncepcyjny pojazd PL-01

    Pod koniec sierpnia 2016 roku Polska Grupa Zbrojeniowa nieco z zaskoczenia przedstawiła demonstrator czołgu PT-16. Wóz ten jest tak naprawdę pakietem modernizacyjnym dla czołgów PT-91 lub T-72 – można powiedzieć, że zestaw ten jest zbliżony do pakietu MBT Revolution przeznaczonego dla czołgów Leopard 2A4.

    PT-16

    Nowy czołg oznaczony jako PT-16 jest głęboką modernizacją PT-91, wykorzystującą kadłub swojego poprzednika. Wieża w zależności od zakresu modernizacji może być zupełnie nową, spawaną konstrukcją, lub znacznie przebudowaną oryginalną wieżą. Na chwilę obecną największymi różnicami są armata kalibru 120 mm (zgodna z standardem NATO) oraz panele pancerza kompozytowego zamiast płytek pancerza reaktywnego. Na wieży zamontowano dodatkowo zdalnie sterowany moduł ZSDU Kobuz z karabinem maszynowym kalibru 12,7 mm lub 7,62 mm.

    Pierwsze zdjęcie PT-16
    Pierwsze zdjęcie PT-16

    Do napędu wykorzystano serbskiej produkcji powerpack o mocy 1000 KM (możliwy jest montaż silnika o mocy 1200 KM), chociaż gdyby było to możliwe, PGZ wolałaby skorzystać z polskiej jednostki napędowej. W przyszłości, jeśli pojawi się zainteresowanie pojazdem, planowane jest wymienienie systemu kierowania ogniem i ogólnie wyposażenia elektronicznego. Przede wszystkim planuje się wprowadzenie systemów zarządzania polem walki, informacji o opromieniowaniu laserowym OBRA III z system samoosłony, nowego systemu łączności wewnętrznej i zewnętrznej oraz systemu automatycznej lokalizacji uszkodzeń.

    W obecnej konfiguracji PT-16 wyposażono w armatę TG MSB 120 (alternatywnie możliwy jest montaż armaty KBM2) kalibru 120 mm, mogącą strzelać nowoczesną NATO-wską amunicją przeciwpancerną DM53/DM63 oraz programowalną typu ABM (Airburst Munition). Czołg wyposażono w nowy automat ładowania zabudowany w oddzielonej grodzią niszy z tyłu wieży, a także zastosowano nowy napęd wieży i armaty, dzięki czemu poprawiono stabilizację oraz wprowadzono system dynamicznego pomiaru ugięcia lufy armaty (MRS). Zastosowanie nowej armaty i amunicji powinno pozwolić na zwiększenie przebijalności pancerza do około 660 RHA.

    PT-16 (fot. PGZ)
    PT-16 (fot. PGZ)

    Dodatkowy pancerz ma grubość około 60 mm, dzięki czemu poziom ochrony zwiększono w newralgicznych punktach nawet do około 1000 RHA. W przypadku zastosowania pełnego pakietu modernizacyjnego masa czołgu wyniesie 47,5 tony (standardowo PT-91 waży 45,9 ton) , a w zależności od zastosowanego silnika prędkość wyniesie od 62 do 70 km/h (prędkość maksymalna PT-91 to 60 km/h).

    Wszystkie nowe elementy konstrukcji i wyposażenia mają powstać w Polsce – np. armatę miałaby produkować Huta Stalowa Wola. Pod względem parametrów ochrony i uzbrojenia wóz ma być porównywalny do Leoparda 2A5. Podane parametry są wyraźnym skokiem w porównaniu do starszych PT-91, ale dalej wóz nie jest w czołówce najlepszych konstrukcji.

    Warto zwrócić uwagę na fakt, że prace nad pojazdem trwały zaledwie pół roku. PT-16 powstał z myślą o zarówno klientach zagranicznych jak i Wojsku Polskim, chociaż na chwilę obecną MON wyklucza modernizację posiadanych PT-91. Według konstruktorów pakiet modernizacyjny można zastosować zarówno na PT-91 jak i w różnych czołgach typu T-72.

    Więcej informacji o czołgu pojawi się po salonie MSPO w Kielcach za kilka tygodni.

    Kolejny projekt

    Ciężko na tę chwilę ocenić możliwości nowego pojazdu oraz szansę na jego dopracowanie i wprowadzenie do uzbrojenia np. Wojska Polskiego. Z jednej strony po zmodernizowaniu czołgów Leopard 2 warto byłoby doprowadzić jeszcze w miarę młode PT-91 do podobnego standardu. Z drugiej strony opracowywanie kolejnych projektów modernizacji starszych wozów zabiera środki potrzebne na opracowanie zupełnie nowego pojazdu.

    Z drugiej strony nie wiadomo, czy polski przemysł zbrojeniowy byłby w ogóle zdolny do zaprojektowania od podstaw nowego czołgu podstawowego. Chociaż byłoby to życzeniem wielu osób w kraju (zarówno decyzyjnych, jak i wojskowych czy też zwykłych fanów militariów) koszt takiego projektu oraz potrzeba wyprodukowania odpowiedniej ilości nowych wozów są kwestiami problematycznymi.

    Nie oznacza to, że nie jest to możliwe, co pokazała min. Turcja, gdzie bez wcześniejszego doświadczenia zaprojektowano od podstaw zupełnie nowy czołg podstawowy Altay. Pytanie tylko, czy warto wyważać otwarte drzwi, czy nie lepiej zainteresować się już gotową nową konstrukcją czołgu podstawowego z innego kraju. Można również zastanowić się nad pozyskaniem zupełnie nowych Leopardów 2 w wersji 2A6.

    PT-16 (fot. PGZ)
    PT-16 (fot. PGZ)
    PT-16 (fot. PGZ)
    PT-16 (fot. PGZ)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleUkraina sprzedała licencję na An-225 do Chin
    Next Article 10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    14 lutego 20235 Mins Read2K Views

    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III

    By Michał Banach0
    31 stycznia 20239 Mins Read587 Views

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    By Michał Banach0
    22 stycznia 20239 Mins Read694 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    12 stycznia 20234 Mins Read54 Views

    M47 Patton – przejściowa hybryda

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read23 Views

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read35 Views

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Lotnictwo
    24 kwietnia 20151 Min Read1 Views

    Pierwsze samodzielne tankowanie X-47B

    Bezzałogowe statki powietrzne są dzisiaj obecne praktycznie w większości dużych armii na świecie. Mniejsze bądź…

    Artykuły
    31 stycznia 20193 Mins Read8 Views

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.