SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » PS Castalia – katamaran z kanału La Manche
    PS Castalia - katamaran z kanału La Manche
    Artykuły

    PS Castalia – katamaran z kanału La Manche

    Michał BanachBy Michał Banach15 czerwca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1874 roku katamaran PS Castalia był wyjątkową jednostką. Zbudowany do obsługi regularnych połączeń pasażerskich między Wielką Brytanią a Francją, miał być mniej narażony na kołysanie na wzburzonym morzu. Ostatecznie okazał się finansową porażką.

    Na początku lat 70. XIX wieku English Channel Steamship Company zamówiła w stoczni Thames Ironworks and Shipbuilding Company nowy parowiec do obsługi regularnych połączeń między brytyjskimi portami na kanale La Manche, a Calais we Francji. Od początku zakładano, że jednostka otrzyma niecodzienną jak na tamte lata konstrukcję i będzie katamaranem z napędem kołowym. Co istotne, statek miał być skonstruowany tak, aby nie trzeba było nim zawracać w porcie – rufa i dziób miały więc taką samą konstrukcję.

    Castalia
    Castalia

    Wodowanie statku miało miejsce 2 czerwca 1874 roku. PS Castalia, jak go nazwano, miał 90 m długości i dysponował tonażem 1533 BRT. Napęd zapewniały dwa silniki parowe, z których każdy napędzał jedno koło łopatkowe. Według założeń jednostka miała osiągać prędkość 13-14 węzłów, co umożliwiłoby utrzymywanie regularnych połączeń pocztowych i pasażerskich na kanale. Jednostka mogła zabrać na pokład do 700 pasażerów, którzy dysponowali m.in. barem i salonami, w których mogli spędzić podróż. Koszt prac wyniósł 70 000 funtów (współcześnie około 6,38 mln funtów).

    Prace wykończeniowe trwały do października, po czym rozpoczęto próby morskie. Wykazały one, że statek jest zbyt wolny, a silniki mają za małą moc. W związku z tym przeprowadzono modernizację maszynowni, która kosztowała 16 000 funtów. Zainstalowano nowe kotły, co pozwoliło na zwiększenie prędkości maksymalnej do 11 węzłów (w pierwszym rejsie z powodu awarii osiągnięto jednak tylko 10 węzłów). Do eksploatacji katamaran wszedł dopiero w lipcu 1875 roku, jednak z powodu licznych problemów organizacyjnych i technicznych, był to trudny okres zarówno dla statku jak i armatora. Regularne połączenia PS Castalia zaczęła obsługiwać dopiero od 5 sierpnia 1875 roku. Ze względu na niską prędkość, parowiec nie mógł przewozić poczty, ponieważ nie było możliwości dopasowania rozkładu jazdy pociągów pocztowych z rozkładem rejsów.

    Castalia
    Castalia

    Castalia wykorzystywana była więc jedynie do przewozu pasażerów, zyskując pozytywne opinie na temat stabilności i małej wrażliwości na fale. W czerwcu 1876 roku przeprowadzono drobne modyfikacje parowca, po czym jednostka wróciła do służby, przewożąc miesięcznie nawet kilka tysięcy pasażerów. W marcu 1877 roku podjęto decyzję o przeprowadzeniu kolejnej modernizacji parowca, która miała zwiększyć jej prędkość. Wymieniono koła łopatkowe, co pozwoliło na odzyskanie około 2 węzłów. Mimo to parowiec nie wrócił do regularnej służby.  Po zakończeniu prac i prób odbiorczych, jednostka została zabezpieczona na poczet długów armatora. W 1878 roku English Channel Steamship Company została przejęta przez London, Chatham & Dover Railway.

    Nowy właściciel rozważał przywrócenie Castalii do służby, ale ostatecznie tak się nie stało. We wrześniu 1881 roku wystawiono ją na sprzedaż. 20 października statek został kupiony za sumę 5500 funtów (współcześnie około 545 tys. funtów) przez Metropolitan Asylums Board, z zamiarem przekształcenia w pływający szpital zakaźny na 150 łóżek. W ramach prac dostosowujących do nowej roli, usunięto całe wyposażenie i napęd, oraz zbudowano całkowicie nową nadbudówkę. W nowej roli Castalia wykorzystywana była do grudnia 1904 roku, kiedy uruchomiono szpital Joyce Green Hospital. Wysłużona jednostka nie była już potrzebna, w związku z czym sprzedano ją na złom za 1120 funtów (współcześnie około 118,5 tys. funtów). Tak zakończyła się historia PS Castalia.

    Castalia już jako szpital
    Castalia już jako szpital
    Castalia już jako szpital
    Castalia już jako szpital

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePrototypowy litewski lekki bombowiec ANBO-VIII
    Next Article Zapomniany tajski bombowiec Boripatra
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.