Gendron-Somua AMR 39 był jednym z kilku pojazdów opracowanych w latach 30. w ramach programu Automitrailleuse de Cavalerie type Reconnaissance (AMR), mającego doprowadzić do powstania samochodu pancernego dla francuskiej armii. Ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej.

Na początku alt 30. francuska armia posiadała bardzo przestarzałą flotę samochodów pancernych. Większość z nich pamiętała I wojnę światową lub początek lat 20. Cechowały się słabym opancerzeniem i uzbrojeniem oraz kiepskimi możliwościami terenowymi. W związku z tym podjęta została decyzja o rozpoczęciu programu Automitrailleuse de Cavalerie type Reconnaissance (AMR). Przystąpiły do niego wszystkie wiodące firmy motoryzacyjne we Francji – Panhard, Renault, Peugeot oraz… Mr. Gendron, inżynier nieposiadający dużego zaplecza technicznego i produkcyjnego.

Pierwszy prototyp Gendron-Somua AMR 39
Pierwszy prototyp Gendron-Somua AMR 39

Gendron podszedł do projektu zupełnie inaczej niż duże firmy. Uznał on, że pojazd musi być tani, a sposobem na obniżenie ceny miał być układ… trzykołowy 3×1. Aby ułatwić poruszanie się w terenie zainstalowano dodatkowe metalowe koła. Uzbrojenie w postaci karabinu maszynowego zainstalowano w wieży z czołgu AMR 33. Napęd zapewniał czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 75 KM. Pojazd ukończono w 1934 roku.

Podczas prób okazało się, że pojazd nie spełnia oczekiwań wojska, głównie z powodu słabych osiągów i zdolności poruszania się w terenie. W tej sytuacji Gendron postanowił zbudować kolejny prototyp, ale w bardziej tradycyjnej konfiguracji i z napędem 4×4, oraz dodatkowymi metalowymi kołami z łańcuchami, umieszczonymi w środkowej części kadłuba. Pojazd ukończono w 1935 roku.

Prototyp Gendron-Somua AMR 39
Prototyp Gendron-Somua AMR 39

Próby terenowe wypadły pozytywnie, w związku z tym Gendron miał rozpocząć produkcję seryjną swojego pojazdu. Z racji braku zaplecza do produkcji seryjnej, kontrakt na produkcję miały otrzymać zakłady Somua.

W kolejnych latach prototyp dopracowywano, a w 1938 roku zbudowano kolejny, trzeci pojazd, różniący się wieżą. Zainstalowano wieżę APX 5 z działem SA 35 Puteaux kalibru 25 mm oraz karabinem maszynowym Reibel kalibru 7,5 mm. Zainstalowano również mocniejszy silnik o mocy 79 KM. Pojazd miał 3,7 m długości i masę 6,15 ton. Pancerz miał grubość 15 mm, a załoga liczyła dwie osoby. Prędkość maksymalna wynosiła około 69 km/h.

Trzeci prototyp Gendron-Somua AMR 39
Trzeci prototyp Gendron-Somua AMR 39

We wrześniu 1939 roku francuska armia zamówiła 150 samochodów pancernych Gendron-Somua AMR 39. Do niemieckiej inwazji zbudowano jednak jedynie 4 egzemplarze seryjne. AMR 39 był ciekawą konstrukcją z dużym potencjałem, chociaż powstawał w zakładach, które nie mogły rozpocząć jego produkcji seryjnej. Z drugiej strony miał dosyć skomplikowaną konstrukcję (mimo iż konstruktor chciał zaprojektować prosty pojazd (sic!)). Warto jednak dodać, że AMR 39 był protoplastą powojennych francuskich samochodów pancernych, z których większość powielała jego układ jezdny.

Trzeci prototyp Gendron-Somua AMR 39
Trzeci prototyp Gendron-Somua AMR 39

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.