SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read61 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read152 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read7 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Prototypowy samochód pancerny Gendron-Somua AMR 39
    Artykuły

    Prototypowy samochód pancerny Gendron-Somua AMR 39

    Michał BanachBy Michał Banach21 lipca 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Prototypowy samochód pancerny Gendron-Somua AMR 39
    Prototypowy samochód pancerny Gendron-Somua AMR 39
    Gendron-Somua AMR 39 był jednym z kilku pojazdów opracowanych w latach 30. w ramach programu Automitrailleuse de Cavalerie type Reconnaissance (AMR), mającego doprowadzić do powstania samochodu pancernego dla francuskiej armii. Ostatecznie nie wszedł do produkcji seryjnej.

    Na początku alt 30. francuska armia posiadała bardzo przestarzałą flotę samochodów pancernych. Większość z nich pamiętała I wojnę światową lub początek lat 20. Cechowały się słabym opancerzeniem i uzbrojeniem oraz kiepskimi możliwościami terenowymi. W związku z tym podjęta została decyzja o rozpoczęciu programu Automitrailleuse de Cavalerie type Reconnaissance (AMR). Przystąpiły do niego wszystkie wiodące firmy motoryzacyjne we Francji – Panhard, Renault, Peugeot oraz… Mr. Gendron, inżynier nieposiadający dużego zaplecza technicznego i produkcyjnego.

    Pierwszy prototyp Gendron-Somua AMR 39
    Pierwszy prototyp Gendron-Somua AMR 39

    Gendron podszedł do projektu zupełnie inaczej niż duże firmy. Uznał on, że pojazd musi być tani, a sposobem na obniżenie ceny miał być układ… trzykołowy 3×1. Aby ułatwić poruszanie się w terenie zainstalowano dodatkowe metalowe koła. Uzbrojenie w postaci karabinu maszynowego zainstalowano w wieży z czołgu AMR 33. Napęd zapewniał czterocylindrowy silnik benzynowy o mocy 75 KM. Pojazd ukończono w 1934 roku.

    Podczas prób okazało się, że pojazd nie spełnia oczekiwań wojska, głównie z powodu słabych osiągów i zdolności poruszania się w terenie. W tej sytuacji Gendron postanowił zbudować kolejny prototyp, ale w bardziej tradycyjnej konfiguracji i z napędem 4×4, oraz dodatkowymi metalowymi kołami z łańcuchami, umieszczonymi w środkowej części kadłuba. Pojazd ukończono w 1935 roku.

    Prototyp Gendron-Somua AMR 39
    Prototyp Gendron-Somua AMR 39

    Próby terenowe wypadły pozytywnie, w związku z tym Gendron miał rozpocząć produkcję seryjną swojego pojazdu. Z racji braku zaplecza do produkcji seryjnej, kontrakt na produkcję miały otrzymać zakłady Somua.

    W kolejnych latach prototyp dopracowywano, a w 1938 roku zbudowano kolejny, trzeci pojazd, różniący się wieżą. Zainstalowano wieżę APX 5 z działem SA 35 Puteaux kalibru 25 mm oraz karabinem maszynowym Reibel kalibru 7,5 mm. Zainstalowano również mocniejszy silnik o mocy 79 KM. Pojazd miał 3,7 m długości i masę 6,15 ton. Pancerz miał grubość 15 mm, a załoga liczyła dwie osoby. Prędkość maksymalna wynosiła około 69 km/h.

    Trzeci prototyp Gendron-Somua AMR 39
    Trzeci prototyp Gendron-Somua AMR 39

    We wrześniu 1939 roku francuska armia zamówiła 150 samochodów pancernych Gendron-Somua AMR 39. Do niemieckiej inwazji zbudowano jednak jedynie 4 egzemplarze seryjne. AMR 39 był ciekawą konstrukcją z dużym potencjałem, chociaż powstawał w zakładach, które nie mogły rozpocząć jego produkcji seryjnej. Z drugiej strony miał dosyć skomplikowaną konstrukcję (mimo iż konstruktor chciał zaprojektować prosty pojazd (sic!)). Warto jednak dodać, że AMR 39 był protoplastą powojennych francuskich samochodów pancernych, z których większość powielała jego układ jezdny.

    Trzeci prototyp Gendron-Somua AMR 39
    Trzeci prototyp Gendron-Somua AMR 39
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticlePierwsze lądowanie na księżycu – Apollo 11
    Next Article Jakie botki damskie wybrać? Najbardziej ponadczasowe modele
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 marca 20233 Mins Read381 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    28 lutego 20234 Mins Read965 Views

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    By Michał Banach0
    15 lutego 20233 Mins Read2K Views

    Samoloty pasażerskie Dewoitine D.332, D.333 i D.338

    By Michał Banach0
    6 lutego 20233 Mins Read355 Views

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 marca 2023

    Bracia Lumiere i kinematograf

    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    19 lutego 20238 Mins Read1K Views

    Deutschland – transportowy okręt podwodny

    I wojna światowa była pierwszym dużym konfliktem zbrojnym w którym okręty podwodne miały swój istotny…

    Artykuły
    12 czerwca 20204 Mins Read23 Views

    USS Galena – jeden z pierwszych amerykańskich okrętów pancernych

    Podczas wojny secesyjnej zarówno flota Unii jak i Konfederacji wykorzystywały liczne okręty pancerne. Konflikt ten…

    Artykuły
    3 lutego 20172 Mins Read35 Views

    Wartburg 313 Sport – sportowy roadster z NRD

    W 1956 roku w NRD do produkcji wszedł Wartburg 311. Był to typowy samochód osobowy…

    Lotnictwo
    24 kwietnia 20151 Min Read1 Views

    Pierwsze samodzielne tankowanie X-47B

    Bezzałogowe statki powietrzne są dzisiaj obecne praktycznie w większości dużych armii na świecie. Mniejsze bądź…

    Artykuły
    31 stycznia 20193 Mins Read8 Views

    CWL WZ-X – pierwszy polski samolot bojowy

    W początkowym okresie swojego istnienia, Polskie Siły Powietrzne dysponowały głównie zdobycznym sprzętem lotniczym, który z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.