SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read57 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

      16 lutego 2023

      Jakie funkcje oferują współczesne telewizory?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read146 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read6 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku
    Artykuły

    Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku

    Michał BanachBy Michał Banach14 marca 2020Updated:15 marca 2020Jeden komentarz3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku
    Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku
    Zbudowany w 1948 roku Panhard Dynavia był eksperymentalnym samochodem zaprojektowanym przez Louisa Bioniera. Pojazd miał być jak najbardziej aerodynamiczny, dzięki czemu miał być znacznie szybszy od seryjnych samochodów z takim samym silnikiem. Zbudowano dwa egzemplarze, z których jeden przetrwał do naszych czasów.

    W drugiej połowie lat 40. francuski przemysł motoryzacyjny rozpoczął żmudny proces odbudowy swojego potencjału. Sytuacja gospodarcza we Francji po II wojnie światowej nie była najlepsza, przez co producenci samochodów musieli zupełnie zmienić swoje podejście do projektowania nowych aut. Francuskie władze uruchomiły wówczas tzw. Pons Plan. Zakładał on reorganizację całego przemysłu motoryzacyjnego we Francji a także połączanie mniejszych firm w koncerny.

    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)
    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)

    W ramach programu poszczególni producenci otrzymali konkretne wytyczne, jakie samochody miały być produkowane. Ograniczono również dostęp do strategicznych surowców, tak aby zarezerwować odpowiedni poziom dostaw np. stali najbardziej potrzebującym odbiorcom. Panhard jako jeden z średniej wielkości producentów samochodów opracował wówczas niewielki samochód osobowy Panhard Dyna X.

    Pojazd miał 3,8 m długości i napędzany był dwucylindrowy silnikiem typu boxer o pojemności 610-851 cm³. Łącznie w latach 1948-1954 zbudowano 47 049 egzemplarzy tego modelu w kilku wersjach. W 1948 roku równolegle z rozpoczęciem produkcji Dyna X, jego główny twórca, Louis Bionier rozpoczął prace nad eksperymentalnym samochodem z całkowicie aluminiowym nadwoziem.

    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)
    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)

    Auto otrzymało nazwę Panhard Dynavia i konstrukcyjnie było oparte na podzespołach z modelu Dyna X. Największą różnicą było mocno przeszklone, aluminiowe nadwozie mieszczące 4 pasażerów (chociaż ze względu na kształt dachu, ilość miejsca wewnątrz nie była największa). Pod maską znalazł się dwucylindrowy silnik Panhard OHV GM600 o mocy 28 KM i pojemności 610 cm³. Dzięki dopracowanej aerodynamicznie konstrukcji nadwozia pozwalał on na rozpędzenie samochodu do 131 km/h przy zużyciu paliwa wynoszącym 3,5-5 l/100 km.

    Dynavia została zaprezentowana na paryskim Motor Show w 1948 roku i wzbudziła sporą sensację. W ciągu kolejnych kilku lat prototyp prezentowano na różnych wystawach i pokazach, ale nie planowano jego produkcji seryjnej. Zdobyte podczas prób doświadczenie miało pomóc w opracowaniu nowych samochodów, w tym modelu Dyna Z z 1954 roku.

    Zbudowano jeden dodatkowy egzemplarz, który trafił w ręce prywatnego właściciela z Szwajcarii. Niestety samochód został zniszczony w wypadku, a następnie zezłomowany. Rozpoczęto również prace nad trzecim egzemplarzem, ale nigdy go nie ukończono. Ostatecznie jedyna Dynavia, która przetrwała, trafiła do muzeum Cité de l’Automobile w Mulhouse, gdzie pozostaje po dzień dzisiejszy.

    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)
    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleImport towarów w procedurze uproszczonej – na czym polega i jakie są zasady?
    Next Article Symulator lotu na urodziny? – zostań pilotem w godzinę
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 marca 20233 Mins Read298 Views

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    By Artykuł Sponsorowany0
    15 marca 20232 Mins Read3K Views

    Zapomniany karabin Cei-Rigotti

    By Michał Banach0
    28 lutego 20234 Mins Read946 Views

    Dassault Ouragan – pierwszy francuski myśliwiec odrzutowy

    By Michał Banach0
    27 lutego 20234 Mins Read3K Views

    McDonnell XF-85 Goblin – myśliwiec przenoszony w luku bombowym

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    17 marca 2023

    Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    20 sierpnia 20172 Mins Read6 Views

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Mercedes zaprezentował w zeszłym roku swój concept Vision Mercedes-Maybach 6. Samochód dzięki swojemu niesamowitemu designowi…

    Artykuły
    25 stycznia 20172 Mins Read11 Views

    Tatra JK 2500 – zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego

    Chociaż żelazna kurtyna skutecznie podzieliła Europę po II wojnie światowej pod każdym względem, wielu konstruktorów…

    Artykuły
    30 grudnia 20165 Mins Read53 Views

    Zatonięcie RMS Empress of Ireland (1914)

    W nocy z 28 na 29 maja 1914 roku zatonął liniowiec RMS Empress of Ireland.…

    Artykuły
    19 października 20182 Mins Read

    Smartwear – inteligentne akcesoria dla aktywnych

    Smartwear to inteligentne dodatki przeznaczone do noszenia na ciele. Te wielozadaniowe gadżety umożliwiają szybki i…

    Artykuły
    11 kwietnia 20185 Mins Read2 Views

    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit

    Chociaż Estonia nie posiadała w okresie międzywojennym znaczących sił zbrojnych, Estońska Marynarka Wojenna (Eesti Merevägi)…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.