SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku
    Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku
    Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku
    Artykuły

    Prototypowy Panhard Dynavia z 1948 roku

    Michał BanachBy Michał Banach14 marca 2020Updated:15 marca 2020Jeden komentarz3 Mins Read
    Zbudowany w 1948 roku Panhard Dynavia był eksperymentalnym samochodem zaprojektowanym przez Louisa Bioniera. Pojazd miał być jak najbardziej aerodynamiczny, dzięki czemu miał być znacznie szybszy od seryjnych samochodów z takim samym silnikiem. Zbudowano dwa egzemplarze, z których jeden przetrwał do naszych czasów.

    W drugiej połowie lat 40. francuski przemysł motoryzacyjny rozpoczął żmudny proces odbudowy swojego potencjału. Sytuacja gospodarcza we Francji po II wojnie światowej nie była najlepsza, przez co producenci samochodów musieli zupełnie zmienić swoje podejście do projektowania nowych aut. Francuskie władze uruchomiły wówczas tzw. Pons Plan. Zakładał on reorganizację całego przemysłu motoryzacyjnego we Francji a także połączanie mniejszych firm w koncerny.

    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)
    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)

    W ramach programu poszczególni producenci otrzymali konkretne wytyczne, jakie samochody miały być produkowane. Ograniczono również dostęp do strategicznych surowców, tak aby zarezerwować odpowiedni poziom dostaw np. stali najbardziej potrzebującym odbiorcom. Panhard jako jeden z średniej wielkości producentów samochodów opracował wówczas niewielki samochód osobowy Panhard Dyna X.

    Pojazd miał 3,8 m długości i napędzany był dwucylindrowy silnikiem typu boxer o pojemności 610-851 cm³. Łącznie w latach 1948-1954 zbudowano 47 049 egzemplarzy tego modelu w kilku wersjach. W 1948 roku równolegle z rozpoczęciem produkcji Dyna X, jego główny twórca, Louis Bionier rozpoczął prace nad eksperymentalnym samochodem z całkowicie aluminiowym nadwoziem.

    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)
    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)

    Auto otrzymało nazwę Panhard Dynavia i konstrukcyjnie było oparte na podzespołach z modelu Dyna X. Największą różnicą było mocno przeszklone, aluminiowe nadwozie mieszczące 4 pasażerów (chociaż ze względu na kształt dachu, ilość miejsca wewnątrz nie była największa). Pod maską znalazł się dwucylindrowy silnik Panhard OHV GM600 o mocy 28 KM i pojemności 610 cm³. Dzięki dopracowanej aerodynamicznie konstrukcji nadwozia pozwalał on na rozpędzenie samochodu do 131 km/h przy zużyciu paliwa wynoszącym 3,5-5 l/100 km.

    Dynavia została zaprezentowana na paryskim Motor Show w 1948 roku i wzbudziła sporą sensację. W ciągu kolejnych kilku lat prototyp prezentowano na różnych wystawach i pokazach, ale nie planowano jego produkcji seryjnej. Zdobyte podczas prób doświadczenie miało pomóc w opracowaniu nowych samochodów, w tym modelu Dyna Z z 1954 roku.

    Zbudowano jeden dodatkowy egzemplarz, który trafił w ręce prywatnego właściciela z Szwajcarii. Niestety samochód został zniszczony w wypadku, a następnie zezłomowany. Rozpoczęto również prace nad trzecim egzemplarzem, ale nigdy go nie ukończono. Ostatecznie jedyna Dynavia, która przetrwała, trafiła do muzeum Cité de l’Automobile w Mulhouse, gdzie pozostaje po dzień dzisiejszy.

    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)
    Panhard Dynavia (fot. Alf van Beem)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułImport towarów w procedurze uproszczonej – na czym polega i jakie są zasady?
    Następny artykuł Symulator lotu na urodziny? – zostań pilotem w godzinę
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    2 lipca 20222 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Caudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych

    16 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.