Litewskie Siły Zbrojne były przed II wojną światową stosunkowo małe i kiepsko uzbrojone. Nie oznaczało to jednak, że nie podejmowano prób wzmocnienia ich potencjału, zwłaszcza w zakresie sił powietrznych. W 1939 roku oblatano prototyp lekkiego bombowca i samolotu rozpoznawczego ANBO-VIII.

W latach 30. Litewskie Siły Powietrzne były zbieraniną różnych samolotów pochodzących m.in. z Włoch, Wielkiej Brytanii i Czechosłowacji. Ponadto w eksploatacji była pewna liczba maszyn produkowanych na licencji w Warsztatach Lotniczych w Kownie. Dużym skokiem jakościowym było pozyskanie przez Litwę partii 14 myśliwców Gloster Gladiator na przełomie 1937 i 1938 roku.

Zakup tych maszyn znacząco wzmocnił potencjał eskadr myśliwskich, ale też nadwyrężył budżet, uniemożliwiając dalsze zakupy nowych zagranicznych samolotów. W tej sytuacji dowódca sił powietrznych, generał Antanas Gustaitis podjął decyzję o potrzebie zaprojektowania rodzimego lekkiego samolotu bombowego.

ANBO-VIII
ANBO-VIII

Zakładano, że nowa konstrukcja będzie na tyle uniwersalna, że będzie mogła być wykorzystywana zarówno w roli lekkiego bombowca, samolotu rozpoznawczego oraz szturmowego. Prace konstrukcyjne ruszyły w 1938 roku w Warsztatach Lotniczych w Kownie, a kierował nimi sam Gustaitis. Efektem prac było powstanie samolotu ANBO-VIII.

Maszyna była dolnopłatem o mieszanej konstrukcji, stałym podwoziu i z zamkniętym kokpitem. Kadłub miał 9,5 m długości, rozpiętość skrzydeł wynosiła 13,5 m a maksymalna masa startowa 3700 kg. Napęd zapewniał dziewięciocylindrowy silnik gwiazdowy Bristol Pegasus XVIII o mocy 1010 KM, zapewniający prędkość maksymalną 411 km/h. Uzbrojenie miało składać się z 4 karabinów maszynowych w skrzydłach i jednego ruchomego z tyłu, oraz ładunku bomb o masie 800 kg (600 kg w komorze bombowej i 200 kg pod skrzydłami).

ANBO-VIII
ANBO-VIII

Prototyp oblatano 5 września 1939 roku i natychmiast rozpoczęto próby samolotu. Ich wyniki były pozytywne, w związku z czym rozpoczęto przygotowania do wdrożenia maszyny do produkcji seryjnej. Niestety ze względu na sytuację międzynarodową i zajęcie Litwy przez ZSRR w czerwcu 1940 roku, dalsze prace nad samolotem przerwano. Jedyny zbudowany prototyp został przejęty przez Rosjan i prawdopodobnie wywieziony na próby. Jego dalsze losy nie są znane. Niektórzy historycy sugerują, że maszyna została zniszczona w 1941 roku po niemieckiej inwazji na ZSRR.

ANBO-VIII pod wieloma względami przypominał polski lekki bombowiec PZL.23 Karaś, oraz jego następcę, PZL.46 Sum.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.