SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Prototypowa łódź latająca Blohm & Voss Bv 238
    Prototypowa łódź latająca Blohm & Voss Bv 238
    Prototypowa łódź latająca Blohm & Voss Bv 238
    Artykuły

    Prototypowa łódź latająca Blohm & Voss Bv 238

    Michał BanachBy Michał Banach2 stycznia 2018Jeden komentarz4 Mins Read
    Zaprojektowana pod koniec II wojny światowej niemiecka łódź latająca Blohm & Voss Bv 238 była w swoim czasie największym samolotem transportowym na świecie, oraz największym samolotem zaprojektowanym w Niemczech. Maszyna nie weszła jednak do produkcji seryjnej i  została zniszczona w ostatnich tygodniach wojny.

    Geneza

    W początkowym okresie II wojny światowej niemiecka flota rozpoczęła intensywne działania przeciwko alianckiej żegludze handlowej. Ciężar działań spadł głównie na okręty podwodne, które odnosiły największe sukcesy i przyczyniły się do znaczących strat po stronie Aliantów. Mimo to, flota u-bootów musiała radzić sobie z licznymi problemami, takimi jak brak rozpoznania lotniczego na Atlantyku, oraz oddalenie od baz, a tym samym trudności w uzupełnianiu zapasów i uzbrojenia w trakcie prowadzonych działań.

    Blohm & Voss Bv 238
    Blohm & Voss Bv 238

    Szukając rozwiązania tych problemów, dowództwo Kriegsmarine wpadło na pomysł wprowadzenia do uzbrojenia ciężkich łodzi latających dalekiego zasięgu, które mogłyby nie tylko prowadzić długotrwałe misje rozpoznawcze, trwające nawet kilka dni, jak i dostarczać zaopatrzenie do znajdujących się na oceanie okrętów podwodnych, zwłaszcza działających w ramach tzw. wilczych stad.

    Zamówienie na taką maszynę otrzymała firma Blohm & Voss, mająca spore doświadczenie w budowie dużych łodzi latających. Jako bazę dla nowego samolotu postanowiono wykorzystać sprawdzony projekt łodzi latającej Blohm & Voss Bv 222. Nowa maszyna miała być jednak znacznie większa, lepiej uzbrojona i zdolna do prowadzenia działań w trudniejszych warunkach pogodowych.

    Latający kolos – Blohm & Voss Bv 238

    Prace nad maszyną trwały dłużej niż zakładano, przez co gotowy prototyp ukończono dopiero na początku 1944 roku. W tym czasie niemiecka flota działająca na Atlantyku była już całkowicie w odwrocie, a zapotrzebowanie na tak duży samolot transportowy było coraz mniejsze. Mimo to próby samolotu oznaczonego jako Blohm & Voss Bv 238 kontynuowano. Oblot prototypu miał miejsce 11 marca 1944 roku.

    Blohm & Voss Bv 238
    Blohm & Voss Bv 238

    Chociaż ogólnie maszyna spisywała się całkiem nieźle, sporym problemem były zbyt słabe silniki typu Daimler-Benz DB-603A, dysponujące mocą 1750 KM każdy (zamiast zakładanych 1900 KM). Bv 238 miał 60 m rozpiętości skrzydeł i 43 m długości. Maksymalna masa startowa wynosiła 94 tony, a napęd stanowiło 6 dwunastocylindrowych silników Daimler-Benz DB-603A o mocy 1750 KM każdy, zapewniających prędkość maksymalną około 350 km/h i zasięg 6620 km. Załogę stanowiło 10-12 osób.

    Aby umożliwić prowadzenie misji trwających nawet kilka dni (zakładana długotrwałość lotu wynosiła około 20 godzin), kadłub maszyny podzielono na dwa pokłady. Na górnym znajdował się kokpit, pomieszczenia załogi z kuchnią i łazienką oraz magazyn części zamiennych, a na na dolnym trzy ładowanie, w których transportowano zaopatrzenie dla okrętów podwodnych – dostęp do nich możliwy był przez wrota z przodu kadłuba. Ważną cechą konstrukcji maszyny były specjalne tunele w skrzydłach, zapewniające dostęp do silników od wewnątrz, bez potrzeby wychodzenia na skrzydło.

    Blohm & Voss Bv 238
    Blohm & Voss Bv 238

    Jedyny zbudowany prototyp nie posiadał uzbrojenia, ale według założeń, docelowo maszyna miała otrzymać uzbrojenie składające się z szesnastu karabinów maszynowych MG 131 kalibru 13 mm (4×4) w stanowiskach na dziobie, ogonie i na skrzydłach, kolejnych czterech karabinów tego samego typu w dwóch podwójnych stanowiskach w górnej części kadłuba oraz dwóch działek MG 151/20 kalibru 20 mm w przedniej części kadłuba. Ponadto w skrzydłach oraz pod nimi możliwe było przenoszenie ładunku bomb składającego się z 20 bomb o masie 250 kg oraz czterech o masie 1000 kg, albo dwóch torped o masie 1200 kg, czterech kierowanych pocisków Henschel Hs 293 bądź dwóch bomb szybujących Bc 143 o masie 1000 kg.

    Szybki koniec

    Po przeprowadzeniu prób zakładowych, Bv 238 został przekazany Luftwaffe, która miał przeprowadzić próby państwowe. Z powodu braku perspektyw na wykorzystanie samolotu, prototyp został wysłany w rejon jeziora Schaalsee w północnych Niemczech. Po kilku lotach maszyna została ukryta przy brzegu.

    Blohm & Voss Bv 238
    Blohm & Voss Bv 238

    Źródła nie są zgodne co do dokładnych losów maszyny. Wiadomo, że Bv 238 został zniszczony przez alianckie lotnictwo – albo we wrześniu 1944 roku przez Amerykanów, albo pod koniec kwietnia 1945 roku przez Brytyjczyków.  Po wojnie wypalony wrak zezłomowano, kończąc historię tego olbrzymiego samolotu.

    W trakcie wojny prawdopodobnie rozpoczęto jeszcze budowę dwóch kolejnych prototypów, ale nigdy ich nie ukończono. W zakładach Blohm & Voss opracowano również kilka wersji specjalistycznych Bv 238, w tym samolot pasażerski, oraz transportowy, operujący z lądu. Żadna z tych maszyn nie wyszła poza projekt.

    Blohm & Voss Bv 238
    Blohm & Voss Bv 238

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePodsumowanie roku 2017
    Next Article British Railways DP1 Deltic Prototype
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.