W Fort Worth w Texasie, 28 sierpnia 2024 roku zaprezentowany został pierwszy polski Lockheed Martin F-35A Husarz (Lightning II). Jest to pierwsza z 32 zamówionych w 2020 roku maszyn tego typu. Samoloty te zastąpią w Polskich Siłach Powietrznych wysłużone Su-22 i MiG-29.
31 stycznia 2020 roku Polska zamówiła 32 samoloty Lockheed Martin F-35A Block 4 TR-3 Lightning II. W Polsce maszyny otrzymały nazwę własną Husarz. Są to pierwsze w Polskich Siłach Powietrznych samoloty 5. generacji. Obecnie oprócz zaprezentowanego egzemplarza w produkcji jest kolejnych 8 maszyn, z których 4 są na etapie finalnego montażu.
Do 2028 roku 8 samolotów pozostanie w USA, gdzie będą wykorzystywane do szkolenia polskich pilotów. Husarze będą stacjonować w bazie Ebbing w Fort Smith w Arkansas. Dopiero potem przylecą do Polski. Docelowo F-35 w Polsce będą stacjonować w 32. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Łasku i w 21. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Przylot pierwszej maszyny tego typu do Polski planowany jest na styczeń 2026 roku.
Jesienią 2024 roku pierwsi polscy piloci polecą do USA i rozpoczną szkolenie. Obecnie wyznaczono 24 pilotów z doświadczeniem na F-16, którzy przejdą szkolenie. Według założeń, szkolenie instruktorskie potrwa 10 miesięcy, a pozostali piloci będą szkoleni 6 miesięcy. Dodatkowo od 3 kwartału 2025 roku szkolenie przejdzie 92 techników.
Koszt zamówienia to 4,6 mld dolarów, przy czym koszt jednego samolotu wynosił 87,3 mln dolarów. Resztę kwoty stanowią pakiety uzbrojenia i szkolenia oraz potrzebne wyposażenie do obsługi maszyn. Dostawy samolotów potrwają do 2030 roku. Długi czas oczekiwania podyktowany jest liczbą zamówień.
F-35 to najnowocześniejszy samolot wielozadaniowy na świecie. Samolot ten prezentuje zupełnie nową jakość. Jako maszyna o obniżonej wykrywalności, przystosowany jest do zarówno walki powietrznej jak i wsparcia jednostek lądowych. Według założeń, F-35 mają być zdolne do przełamywania obrony przeciwlotniczej wroga.
Pierwszy prototyp F-35 wzbił się w powietrze w 2006 roku, a do eksploatacji samoloty te zaczęły wchodzić w 2015 roku. Do chwili obecnej powstało już ponad 1000 maszyn tego typu, które trafiły bądź trafią do sił powietrznych Australii, Belgii, Kanady, Czech, Danii, Finlandii, Niemiec, Grecji, Włoch, Japonii, Holandii, Norwegii, Polski, Singapuru, Korei Południowej, Szwajcarii, USA, Izraela i Wielkiej Brytanii. Zakup rozważa Rumunia oraz Maroko. Z zamówień zrezygnowały, bądź nie uzyskały zgody na zakup Republika Chińska, Tajlandia, Turcja i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Ponadto przeszkolono już 2540 pilotów i 16 690 techników.
Więcej informacji o F-35 można znaleźć w poniższym artykule (który zostanie rozbudowany i zaktualizowany):
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.